Forside > Siste Nytt > Ut av billettjungelen

Ut av billettjungelen

5. februar, 2014
«T-kort», «Fleksiskyss», «Minikort». Det er kun fantasien som setter grenser når kollektivselskapene skal lage billettnavn.

Hvis du er fersk kollektivreisende, eller på besøk i en ny by, kan det være en prøvelse å velge riktig billett, og ikke minst finne ut hva den koster eller hvor du kan kjøpe den.

Forbrukerrådet ønsker å sette fokus på utfordringer de som ikke vanligvis reiser kollektivt, møter når de ønsker å kjøpe billett. Vi tok derfor med noen «uerfarne» kollektivreisende på busstur i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Vi kunne raskt slå fast at informasjonen om priser og hvordan man skaffer billett, ikke er god nok. Derfor gleder det oss at kollektivselskapene nå lover bedring.

Billettautomat.Foto.

Foto: Colourbox.com

I Oslo sier Ruter at de skal gå igjennom skiltingen, og at nye billettautomater er på vei. I Bergen er Skyss enig med oss og innrømmer at de kan bli bedre. I Stavanger tar Kolumbus rapporten alvorlig og sier de vil jobbe videre med å forbedre seg. AtB i Trondheim sier også de vil ta med seg våre resultater i det videre arbeidet. Vi er opptatt av at kollektivselskapene skal gi bedre informasjon til de reisende. Ikke bare de vi testet, men alle landets selskap. Vi håper derfor at også andre vil bruke vår test som motivasjon til å forbedre seg.

Kollektivselskapene har allerede diskutert hvordan de kan få et mer felles og kunderettet språk når det gjelder billetter. Vi håper at alle kollektivselskapene kan gå sammen og enes om like navn og billettløsninger. Det er sikkert fristende for kollektivselskapene å komme opp med kreative billettnavn, som en del av profilering og markedsføring. Det handler ikke bare om enkelteksempler på billettnavn. Selskapene lager seg et internt språk, et såkalt stammespråk. Det som i Oslo heter «billetter og priser», omtales i Stavanger som «reiseprodukter». Vi oppfordrer til mer kundevennlige løsninger, for billettnavn må være selvforklarende for de reisende.

Det skal være lett å velge å reise kollektivt og da må det være lett å orientere seg om billetter og priser, samme hvor man reiser fra, eller hvor mye eller lite man har reist tidligere.
Rapport brukervennlige billettsystem rapport Forbrukerrådet