Forside > Siste Nytt > Ut av billettjungelen

Ut av billettjungelen

1. mars, 2013
Mange steder trengs det bortimot doktorgrad innen billettkunnskap for å kjøpe riktig periodekort innen kollektivtrafikken.Det er litt rart med tanke på at periodekort egentlig er rene kinderegget.
  • Periodekortet er billigere for kunden enn å kjøpe billett hver dag.
  • Periodekortet er bra for samfunnet fordi det gjør kollektivkunden til fast kunde, og bidrar til å øke kollektivbruken og senke bilbruken.
  • Periodekortet er praktisk for kollektivselskapene, fordi de slipper å ordne med billetter for hver enkelt reise.

Likevel skal det altså ikke være lett å være fast bruker av kollektivsystemet i Norge. La meg ta noen eksempler.

Skal ikke være lett

En pensjonist som reiser mye mellom Drammen og Oslo må kjøpe to 30-dagerskort. Et ordinært reisekort fra Drammen til Oslo med NSB og et kort med honnørmoderasjon fra Asker til Oslo. Dette fordi Ruter har honnørrabatt på periodekort, mens NSB ikke har det.

En student fra Vestlandet får ikke mindre enn to bøter etter å ha kjøpt 30-dagerskort med studentmoderasjon på en kiosk i Akershus. Den første boten får hun fordi periodekortet viste seg ikke å dekke alle sonene hun skulle reise i. Så utvider hun kortet til å gjelde riktig antall soner. Kort tid etter får hun bot i en kontroll fordi hun har studiebevis fra et annet fylke. Det at verken første kontrollør eller andre i mellomtiden påpekte at hun måtte ha studentkort fra riktig fylke, sier noe om at reglene er kompliserte.

Skal du ha en billett for voksen og pendle med tog, finner du lett prisen på 30-dagerskortet på NSBs nettsider, men bare hvis du skal reise på Østlandet eller i Hordaland. I Oslo og Akershus kan du ganske enkelt kjøpe 30-dagerskort som gjelder på tvers av reisemåte og på tvers av fylkesgrensene. Her er også informasjonen om hva det koster og hvor det gjelder lett tilgjengelig på internett. Verre er det mange andre steder i landet.

Trenger samordning

Skal du bytte mellom buss, hurtigbåt eller tog for å komme deg på jobb må du stort sett søke hjelp hos profesjonelle for å finne ut hvilken kombinasjon av tillegg og kort du må ha. Og da må du vite hvilke spørsmål du skal stille, og at periodekort i ulike former og kombinasjoner finnes. Hvor mange kollektivpendlere mellom sone to i Drammen som i tillegg reiser internt i Oslo, bruker egentlig den billigst tilgjengelige kombinasjonen av billetter?

For å få enda flere til å bli faste kunder av kollektivtrafikken, er det nødvendig å vise hva periodebilletten på kollektivtransporten faktisk koster og å gjøre periodekortet lett tilgjengelig. Vi må gjøre det enkelt å reise på tvers av fylker, soner og kollektive reisemåter med periodekort. Det er på høy tid at fylker og kollektivselskaper samordner seg og gjør periodekort enklest mulig for kunden. Og gjør ikke kollektivselskapene det selv, må politikerne på banen.