Forside > Siste Nytt > Vil du sitte på med Ola?

Vil du sitte på med Ola?

28. november, 2014
Norgestaxi og landets andre taxisentralers viktigste oppgave er å være kontaktleddet mellom deg og enkeltmannsforetaket til Ola, Ellen eller Ahmed.

Det er denne taxieieren du er kunde hos, og som har det reelle ansvaret for at du får en god kjøretur. Taxiløyvet deres gir dem også mulighet til å være arbeidsgiver for ansatte sjåfører. Sjåførene som opererer i taximarkedet i dag, er derfor ikke ansatt i sentralen, men hos taxieieren.

Taxieieren bestemmer

Landets taxieiere sitter i førersetet i dobbelt forstand. Fylkeskommunen gir dem løyve til å drive sin egen virksomhet til de runder 70 år, og samtidig får de makt til å styre landets taxisentraler. Som eiere av taxisentralene bestemmer de i stor grad hvordan sentralen skal opptre for deg og andre norske taxikunder. Taxisentraler som ikke er eid av løyvehaverne, må også tilpasse seg dem for å beholde dem i sentralen. Antallet løyvehavere er begrenset i hvert løyvedistrikt, og sentralene må gjøre seg populære hos taxieierne for å få nok biler og mannskap til å konkurrere i markedet.

Taxiskilt. Foto.

Foto: Colourbox.com

Upopulært med lave priser

Dermed blir det også taxieeierne som bestemmer prisen. Da Forbrukerrådet testet taxipriser i byer der det skal være priskonkurranse, oppdaget vi at det i snitt alltid er dyrere å være taxikunde i byer med priskonkurranse enn i områder med makspris. De få sentralene som prøver seg med et lavpriskonsept, sliter med å trekke til seg løyvehavere. Dermed blir de sårbare i konkurranse med andre sentraler som har flere biler tilgjengelig. Det hjelper ikke at prisen er lav, hvis bilen ikke kommer. Løyvehaverne er opptatt av egen inntjening og foretrekker sentraler med høyere takster. På den måten presses prisene opp, og dette er en av hovedutfordringene ved dagens organisering av taximarkedet. Vi mener at løsningen er å gå bort fra personlige taxiløyver.

Vi ha anvarlige selskaper

Vil du sitte på med Ola? Eller kunne du tenke deg en ansvarlig motpart som gir deg reelle klagemuligheter? Ønsker du at sentralen skal konkurrere om deg som kunde? Forbrukerrådet mener tillatelse til å drive taxivirksomhet bør gå til selskap av en viss størrelse i stedet for til enkeltpersoner. Det vil både gi deg som kunde en god taxiopplevelse, og det vil sikre sjåfører ryddige og profesjonelle ansettelsesforhold. Det vil også gi taxiselskapene mulighet til å konkurrere om kundene og ikke om løyvehaverne.