Forside > Siste Nytt > Vipps er privatlivet cash?

Vipps er privatlivet cash?

25. august, 2015
Både mCash og Vipps kutter gebyrene etter at Danske Bank introduserte sin gebyrfrie mobile betaling i august 2015. Men problemet med gratis betalingstjenester er at de ikke nødvendigvis er så veldig gratis.

Vi hadde allerede litt erfaring med mCash og Valyou da DNB på forsommeren lanserte appen Vipps, hvor du kan identifisere betalingsmottaker ved bruk av telefonnummer.

Eika lanserte i vinter Eika Safe. En mobil betalingsløsning basert på ny teknologi fra Nets og Oberthur Technologies.

Det er påregnelig at de nye mobile betalingstjenestene skal være billige i bruk. De er i sin kjerne ganske enkle operasjoner; det er informasjon om at penger fra en konto skal overføres til en annen.

Kvinne bruker mobil. Foto.

Foto: Colourbox.com

Fortsatt DU som betaler

At det vil bli lansert tilleggstjenester som kontaktløs funksjonalitet (overfører informasjonen ved å holde mobilen opp mot en avleser), mulighet for å samle bonuspoeng og kuponger, legge bilder på Snapchat, Facebook og Instagram, lagre kvitteringer fra betalingen – har lite å gjøre med selve transaksjonen, selv om mange kan synes at dette er kjekt og gøyalt.

Men problemet med gratis betalingstjenester er at det ikke nødvendigvis er så gratis.  For eksempel opplever mange forbrukere at det er gratis å bruke kredittkort, men butikkene må betale opp mot 3 prosent av beløpet for å få tilgang til betalingssystemet. Denne prosentandelen bakes inn i prisen på varen – og er dermed vanskelig å se.

Privatliv blir til cash

Det er heller ikke uproblematisk hvis «gratis» betalingstjenester betyr at leverandøren livnærer seg på å videreselge personopplysninger om deg. Og gjør dette for å kompensere når brukerbetalingen faller bort. Da selger du deg billig.

Norske banker forsikrer at de ikke videreselger informasjon om kundene til tredjeparter som ønsker slike opplysninger til markedsføring og kundeanalyser. Og det er få gode grunner til å tro noe annet.

I mange år har vi blitt varslet om innovasjoner på betalingstjenestemarkedet. Google og Apple nevnes ofte, men det er også mange andre og mindre selskap som allerede er i operativ drift i det internasjonale markedet.

Vi kan ikke forvente at alle disse har like stor respekt for personvern eller er underlagt et godt nok tilsyn.

For å bevare personvernet bør man velge betalingstjenester som er restriktive på informasjonsbehandling av kundenes personopplysninger.

Du selger deg billig – rapport