Forside > Tester, guider og undersøkelser > Barnesete-test: Rekorder, skandaler og airbag-stol

TEST

Barnesete-test: Rekorder, skandaler og airbag-stol

8. juni, 2018
Småbarnstolen Britax Swingfix oppnår supre resultater, men det første airbag-barnesetet imponerer ikke. Ti barneseter kvalifiserer seg for våre topplister, mens tre modeller svikter fullstendig.

To ganger i året publiserer ADAC og ICRT (se underartikkel) resultatene fra verdens største og grundigste test av barneseter. Denne gangen har 24 barneseter vært i ilden, fordelt på sju babystoler, tolv småbarnstoler og fire beltestoler.

Britax Swingfix med rekord

Flertallet av de testede modellene oppnår gode resultater, og hele ti av dem gjør det så godt at de kvalifiserer seg for Forbrukerrådets lister over de sikreste barnesetene som er testet gjennom tidene.

Det aller flotteste resultatet er det Britax Swingfix i-Size som står for. Swingfix oppnår hele 77 poeng, den høyeste poengsummen oppnådd av noen bakovervendt småbarnstol. I tillegg er Swingfix sertifisert av svenske Plus Test, som gjennomfører harde frontkollisjonstester. Les mer om Plus Test i Den store barneseteguiden.

Foto/montasje: Produsenter/Forbrukerrådet

Den store barneseteguiden og våre barnesete-tabeller finner du her

 

BeSafe og Concord ned fra tronen, men …

Det betyr at BeSafe iZi Kid X2 og Concord Reverso nå vippes ned fra tronen. Begge disse stolene oppnådde rekordhøye 76 poeng da de ble testet henholdsvis våren 2016 og høsten 2015.

Når det er nevnt, må det understrekes at iZi Kid X2 fortsatt er den eneste småbarnstolen som har oppnådd 5 av 5 oppnåelige poeng i både front- og sidekollisjonstesten.

Swingfix måtte, i likhet med de aller fleste andre småbarnstoler, nøye seg med 4 poeng i sidekollisjonstesten. Årsaken til at Swingfix likevel oppnår en høyere total poengsum enn Kid X2, er at Swingfix gjorde det svært godt i andre testdisipliner. For eksempel tilbyr stolen svært god plass for barnet.

Barnesete med airbag

De første variantene av kollisjonsputer – ofte kalt airbag – kom allerede på 50-tallet. I 1980 introduserte Mercedes-Benz kollisjonspute-teknologien vi kjenner i dag (SRS, Supplemental Restraint System). På 90-tallet ble kollisjonsputene vanlige også i folkelige biler, og i dag finnes det knapt personbiler uten minst seks kollisjonsputer.

Nå er denne teknologien omsider tatt i bruk også i barneseter, og førstemann ut er småbarnstolen Maxi-Cosi Axissfix Air. Axissfix Air er en kombistol, noe som betyr at den kan brukes både bak- og fremovervendt. Vi understreker at Forbrukerrådet kun anbefaler kombistoler når disse brukes bakovervendt.

Moderat poengsum

Resultatene for Axissfix Air ble imidlertid svakere enn Maxi-Cosi nok hadde håpet på; stolen må nøye seg med 66 poeng. Det er faktisk ett poeng mindre enn første generasjon Axissfix, som ble testet våren 2015. Kollisjonsputene, som er montert i skulderbeltene, gjør ifølge testerne en god jobb i frontkollisjon når barnet sitter fremovervendt. Men testresultatene tilsier at kollisjonsputene ikke klarte å gjøre særlig stor nytte i sidekollisjonstesten, der stolen ender opp med en middelmådig poengsum.

Airbag ikke like interessant i Norge

Årsaken til at kollisjonspute-teknologien nå omsider kommer, er at svært mange foreldre på det europeiske kontinentet bruker fremovervendte småbarnstoler. I en fremovervendt stol vil barnets hode og overkropp kastes fremover i en frontkollisjon, og kollisjonspute-teknologi kan dermed på sikt gi en stor sikkerhetsgevinst.

Sett fra Forbrukerrådets perspektiv, er imidlertid kollisjonspute-teknologien ikke så interessant i småbarnstol-klassen. Vi anbefaler som kjent norske foreldre å plassere barna bakovervendt så lenge som mulig. I et bakovervendt barnesete vil barnesetets rygg ta unna kreftene i den første og farligste fasen av en frontkollisjon. Kollisjonsputer vil dermed ikke kunne gi en like stor effekt som i et fremovervendt barnesete.

Når det er sagt, ser vi ikke bort fra at kollisjonsputer på sikt vil kunne gi økt sikkerhet også i bakovervendte småbarnstoler, ikke minst ved sidekollisjon. Og kollisjonsputer vil selvsagt kunne gi store sikkerhetsgevinster i beltestol-klassen, der alle barn sitter fremovervendt.

Sett fra et norsk perspektiv, ville imidlertid Axissfix Air aldri kunne blitt en spesielt interessant stol. Axissfix Air er kun beregnet for bakovervendt montering til barnet når 87 cm (ca. 2 år), deretter må stolen brukes fremovervendt.  Forbrukerrådet anbefaler bakovervendt montering minimum til barnet fyller 4 år. Se video av Axissfix Air i kollisjonstest her.

Pearl One, Dualfix og Sirona S

Også tre andre småbarnstoler sikret seg plasseringer på våre lister, den rene bakovervendte Maxi-Cosi Pearl One og kombistolene Britax Dualfix og Cybex Sirona S.

Pearl One, som etterfølger kombistolen 2way Pearl, oppnår solide 71 poeng. Dualfix tildeles 69 poeng og Sirona S 64 poeng.

Sirona S etterfølger Sirona, som oppnådde oppsiktsvekkende 72 poeng da den ble testet våren 2013. Sirona var i 2013 den første – og foreløpig eneste – kombistolen som har oppnådd toppscore i frontkollisjonstesten. Sirona S må nøye seg med bare 3 poeng. Det skal imidlertid understrekes at frontkollisjonstesten har blitt strengere siden 2013. I motsetning til Sirona oppnår imidlertid Sirona S full pott i sidekollisjonstesten, noe kun tre andre småbarnstoler har klart (BeSafe iZi Kid X2, BeSafe iZi Modular, GB Vaya)

Fire nye babystoler

Blant de seks babystolene som ble testet denne gangen, klarte hele fire å kvalifisere seg for våre lister; Maxi-Cosi Rock med og uten base (78 og 77 poeng), Kiddy Evoluna 2 (77) og Britax Baby-Safe 2 (75). I likhet med alle småbarnstolene som kvalifiserte seg for våre lister, er alle babystolene såkalte i-Size-stoler. Det betyr at de er laget i den nyeste og strengeste godkjenningsnormen. Les mer om i-Size her.

Første i-Size-beltestol

I-Size-regelverket ble nylig utvidet til også å omfatte beltestoler, og den norske produsenten BeSafe er allerede på markedet med den første i-Size-beltestolen: BeSafe iZi Flex Fix. Flex Fix gjør det godt i mange disipliner, blant annet sidekollisjonstesten. Dessverre ender Flex Fix opp med et middelmådig resultat i frontkollisjonstesten og ender dermed opp med 73 poeng, bare 1 poeng for lite til å å kvalifisere seg for våre lister.

Joie Traver oppnår 75 poeng og er den eneste av de fem testede beltestolene i denne runden som kvalifiserer seg.

Skandale for Concord Ultimax

Som vanlig klarte den store, europeiske barnesete-testen å avdekke skandaler. Den nye kombi-småbarnstolen Concord Ultimax i-Size løsnet fra «basen» i frontkollisjonstesten. Dermed endte Ultimax opp med stryk-karakter.

I tillegg ble det funnet uønskede stoffer i to av de testede stolene. Laboratoriet fant tjærestoffer (PAH, polyaromatiske hydrokarboner) i Jané Gravity og flammehemmere i Avionaut Ultralite. Dermed endte også disse opp med stryk-karakterer.

Mer informasjon om de testede stolene

ICRT/ADAC-testen er svært omfattende og går grundig inn på en rekke aspekter ved de testede barnesetene. Full tilgang til alle testresultatene finner du her: