Forside > Tester, guider og undersøkelser > Hva skal en mobiltelefon tåle?

UNDERSØKELSE

Hva skal en mobiltelefon tåle?

27. september, 2012

Forbrukerrådet ønsker å dempe konfliktnivået når det gjelder kjøp av mobiltelefon. I perioden 2010 – 2012 har vi opplevd en økning på 7,2 % i antall henvendelser om mobiltelefon. Mobiltelefon er også en gjenganger i klagesakene til Forbrukerrådet.

I Mobiltelefonundersøkelsen 2012 har vi fått svar fra litt over tusen forbrukere og spurt 31 bransjefolk om hva de mener en mobiltelefon skal tåle. Forbrukerne har blitt spurt om tåleevnen til både klassisk telefon og smarttelefon, mens bransjen bare er spurt om smarttelefonen.

Undersøkelsen viser at det er et stort gap mellom hva forbrukerne forventer at en mobiltelefon skal tåle, og hva bransjen mener den skal tåle. Den viser at jo yngre du er, desto større forventninger har du til hva mobiltelefonen skal tåle. Vi finner ingen betydelig forskjell i forventningene til en klassisk telefon, enn til en mye mer avansert smarttelefon.

Forbrukernes svar fra mobiltelefonundersøkelsen Bransjens svar fra mobiltelefonundersøkelsen Utvalg og metode for mobiltelefonundersøkelsen