Om Consumer Markets Scoreboard 2016
EU-kommisjonens store måling om forbrukernes tillit og erfaringer med ulike markeder for varer og tjenester. Resultatene fra årets scoreboard viser at på europeisk nivå fungerer de fleste markedene bedre for forbrukerne enn for to år siden. Spesielt har forbrukernes tillit til at leverandørene følger forbrukerbeskyttelseslovene økt i alle de 42 delmarkedene som er undersøkt.
Formålet med undersøkelsen er å kartlegge forbrukernes opplevelser av 42 delmarkeder. Resultatene presenteres i en MPI-indeks. Undersøkelsen er blitt gjennomført siden 2010. I årets undersøkelse deltok 84 000 forbrukere i hele Europa, blant annet i 3000 Norge. Hvert delmarked blir vurdert av 500 forbrukere i hvert land.
Market Performance Indicator (MPI) er en indeks som består av fem komponenter:
1) Hvor lett/vanskelig det er å sammenligne tilbud i markedet
2) tillit til bedrifter i markedet
3) hvorvidt markedet lever opp til forbrukernes forventninger
4) forbrukernes tilfredshet med antall tilbydere og vareutvalg
5) opplevde problemer og økonomiske velferdstap i markedet.
Hvert delmarked gis et score fra 0-100 og blir rangert ut fra hvordan det skårer i forhold til de andre markedene.
I tillegg vurderes markedene ut fra to andre indikatorer:
1) antall forbrukerklager i markedet
2) hvor ofte forbrukere bytter leverandør og hvor lett/vanskelig det oppleves å bytte
På bunn i Europa på kjøtt og grønt
Innenfor enkelte delmarkeder er norske forbrukere mindre fornøyde. Nordmenne er blant Europas aller minst fornøyde med maten vi kjøper. Kun i Bulgaria og Kroatia er misnøyen større.
https://www.forbrukerradet.no/presse/pa-bunn-i-europa