Kjøpernes erfaringer kartlagt – Utrygg bolighandel

Publisert 26. februar, 2015
Nær halvparten av boligkjøperne har opplevd problemer knyttet til kjøp av brukt bolig. Hovedproblemet er boligens tilstand, liten tid til å undersøke og for positiv markedsføring.

Det viser en omfattende undersøkelse om boligkjøpernes egne erfaringer for årene 2009 til 2014, som Forbrukerrådet har fått gjennomført av TNS Gallup.

Undersøkelsen viser også at mer enn hver femte boligkjøper har klaget, eller vurderte å klage, etter kjøpet. 3 av 5 boligkjøpere skulle gjerne hatt mer tid i bolighandelen.

– Tallene er dramatiske og viser klart at eiendomsmeglerbransjen har mislyktes i å skape en trygg bolighandel for norske forbrukere, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland.

Undersøkelsen viser også at vi bytter bolig oftere, noe som tyder på at livsfase er avgjørende for boligvalgene forbrukerne gjør.

Stue. Foto.

Foto: Colourbox.com

Ønsker seg mer tid

Resultatene av undersøkelsen viser erfaringer etter kjøp av brukte boliger.

Nesten halvparten – 44 prosent opplevde ulike problemer knyttet til sitt siste bruktboligkjøp.

3 av 5 vil ha mer tid i bolighandelen.
De vil ha mer tid til å undersøke boligen, spørre fagfolk, stille spørsmål til megler og selger og lese og forstå informasjon om boligen.

14 prosent av kjøperne klaget eller reklamerte på sitt siste bruktboligkjøp til selger og megler og til eierskifteselskap. En av ti har vurdert å klage – men uten å gjøre det.

Ga et for positivt bilde

45 prosent har opplevd ulike problemer knyttet til boligkjøp – både brukt og ny bolig.
Tilstanden fremsto som bedre enn den faktisk var, svarer 19 prosent. Tiden man hadde til å undersøke boligen var for knapp, svarer 15 prosent. Det var lite informasjon om oppussingsbehov, sier 12 prosent og negative forhold ble ikke kommunisert, beretter 12 prosent av de spurte.

– Bolighandelen er vårt livs viktigste handel, og boligkjøpere trenger mer tid til å vurdere boligen og nærmiljø. Dette er enkelt å gjennomføre ved å gi kjøperne en ekstra dag i bolighandelen ved å utvide akseptfristen til 48 timer etter siste visning.

– Og bruk av en obligatorisk teknisk tilstandsrapport vil få ned konfliktnivået mellom husselgere og kjøpere, sier direktør Randi Flesland.

Utført av TNS Gallup

Undersøkelsen er gjennomført i oktober 2014.
Datainnsamlingen ble gjennomført som web-intervju i perioden 7.–21. oktober 2014. Totalt 697 intervjuer, hvorav 542 intervjuer med kjøpere av brukt bolig.
GallupPanelet er rekruttert på landsrepresentative undersøkelser, og består av ca. 60.000 forhåndsrekrutterte personer som svarer på undersøkelser regelmessig.
Undersøkelse om erfaringer med boligkjøp i perioden 2009-2014

Abonner på vårt nyhetsvarsel