Forbrukerrådet har i en årrekke kritisert selskapenes praksis med å koble sammen TV- og internettilbudet. Koblingen av to forskjellige tjenester ikke bare er unaturlig, men hindrer også reell konkurranse og fører til at vi ikke har mulighet til å velge de tjenestene vi selv ønsker.
Vi forventer nå at selskapene informerer klart og tydelig om når endringene skjer, og hvilke konsekvenser dette får for alle som allerede har skrevet kontrakt eller skal gjøre det før endringene trer i kraft. Dette gjelder spesielt boligsammenslutninger som sameier og borettslag.
Vi ser ingen grunn til at den nyvunne valgfriheten ikke også skal gjelde for de som sitter med lange kontrakter. Har man først gjort det teknisk og praktisk mulig, bør dette være noe som kommer alle kundene til gode.
Inntil videre er vårt råd til boligsammenslutninger er å unngå kontrakter som er lengre enn ett år akkurat nå, og vær klare på deres forventninger når man forhandler om nye avtaler.
Se også våre bredbånds- og tv-tips for borettslag.