Bruk forbrukermakten din!

Publisert 22. juni, 2012
Vi i Forbrukerrådet møter ofte på forbrukere som er misfornøyde med utvalget i dagligvarebutikkene.

De etterlyser et større mangfold i frukt- og grønnsaksdisken, dagligvarebutikker som holder tritt med mattrender og gjør det enkelt å velge sunt og økologisk, og mer ferskvarer.

Norske forbrukere har mer makt enn forbrukere i mange andre

deler av verden, vi er godt beskyttet gjennom lover, regler, tilsynsorganer og klageordninger. Vi får si vår mening når nytt regelverk skal utvikles, og vi har flere vaktbikkjer som er der ene og alene for å passe på forbrukernes rettigheter. Dette er det vi kaller forbrukermakt.

Men hvordan kan vi forbrukere bruke denne makten til å gjøre vår egen dagligvarebutikk bedre og mer lik det vi ønsker oss? Hvordan kan vi aktivt benytte oss av denne makten for å forbedre vår egen hverdag?

Forbrukermakt er å reagere når noe er galt og samtidig ha et rammeverk på plass som sørger for at vi blir hørt. Det betyr at hvis du klager så har du rett til å bli hørt.

Er du misfornøyd, så må du klage og gi beskjed om at dette ikke er bra nok. Klag på råtne tomater og vassen salat, og ikke la maten du handler inn gå i søpla uten at du har gitt beskjed. Si fra om at du ønsker mer fisk og mindre fiskepinner i butikkhyllene. Dagligvarebutikkene har alle nettsider der du kan gi beskjed om det du ikke er fornøyd med, riktignok ikke så lette å finne hos mange av kjedene, men de er der og de bør brukes.

Og hører de ikke på deg? Da bør du stemme med handlevognen og gå et annet sted.

Her kan du klage:

COOP Ica Joker Kiwi Meny Rema Rimi Spar

Når du ikke frem med din klage til butikk?

Da kan du klage videre til Forbrukerrådet. Her finner du Forbrukerrådets klageskjema.