Hvem skal hjelpe oss til fastlegen?

Publisert 16. mai, 2014
«Du står fortsatt i kø», er den velkjente beskjeden vi får når vi ringer legekontoret.

Det tyder på at veldig mange av oss bruker telefonen for å få tak i legen. Det virker unødvendig i vår digitale tidsalder. Når du selv er syk, eller barnet ditt hylskriker med 39 i feber, bør det være langt enklere.

Det skal være mulig å bestille fastlegetime elektronisk, jfr. forskrift om fastlegeordningen i kommunen § 21.

Fortsatt er det for tungvint for mange. Hvor skal vi lete for å finne det elektroniske skjemaet? HELFO tilbyr ikke en elektronisk timebestilling, det gjør heller ikke helsenorge.no. Så da er det vel kommunens ansvar?

Forbrukerrådet har sjekket nettstedene til 76 kommuner. Bare en av fem gjør det mulig for oss å bestille fastlegetime elektronisk.

– Les mer om testen i vår pressemelding «For vanskelig å få tak i fastlegen»

Dame ringer.Foto.

Foto: Colourbox.com

Må følge loven

Vi mener det må være enkelt for alle å komme i kontakt med fastlegen sin. I dag virker det som om det er opp til det enkelte legekontor om de tilbyr deg å bestille time elektronisk, og det finnes en underskog av private tjenester. Når det er fastslått fra myndighetene at det skal være mulig å bestille time elektronisk, må dette følges bedre opp.

Kommunene må sikre at alle legene de har avtaler med, tilbyr sine pasienter elektronisk timebestilling. Det er fint at enkelte legekontor tilbyr dette i dag, men det er nå over ett år siden det ble et krav at alle skulle tilby det.

Forbrukerrådet anbefaler at:

  • flere leger og legesentre må tilby elektronisk timebestilling.
  • kommunene sikrer at leger de har avtale med, tilbyr elektronisk timebestilling.
  • kommunens nettsted må informere bedre om muligheter for elektronisk timebestilling.
  • befolkningen får ett helsenettsted å forholde seg til.

 

Abonner på vårt nyhetsvarsel