Misfornøyd med strømselskapet?

Er du misfornøyd med strøm- eller nettselskapet ditt? Sjekk dine rettigheter og hvordan du kan klage.

Hva er forskjellen på strøm og nettleie?

Når du bruker strøm, betaler du for strømmen du kjøper fra strømleverandøren, i tillegg betaler du nettleie til det lokale nettselskapet for transport av strømmen. Du kan skifte strømleverandør, men ikke nettleverandør.

Hvordan bytter jeg strømleverandør?

Avtalen din med strømleverandør kan sies opp kostnadsfritt når du ønsker det, så fremt du ikke har inngått en avtale med bindingstid. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å gi beskjed til ny leverandør om at du ønsker å bli kunde hos dem. Deretter fikser den nye leverandøren din resten.

Angrer du på inngått strømavtale?

Det er 14 dagers angrerett når du kjøper strøm. Har du ikke fått god nok informasjon om angreretten, utvides fristen med ett inntil ett  år.

Gi beskjed til selskapet om at du angrer, eller finn ny avtale, så ordner den nye selskap flyttingen for deg. Hvis du ikke velger en ny strømavtale etter du har benyttet deg av angreretten, vil du få leveringspliktig strøm levert av nettselskapet ditt. Denne strømmen er dyrere enn de beste avtalene på markedet.

OBS! Noen avtaler har bindingstid. Denne skal ikke være lenger enn 12 måneder, med unntak for fastprisavtaler. Du skal få en økonomisk fordel for å inngå en avtale med bindingstid, for eksempel en rabatt på strøm eller andre tjenester. Du kan si opp en slik avtale mot å betale et rimelig bruddgebyr.

Når selskapet endrer pris på avtalen

Selskapene kan endre pris på spotprisavtaler med 30 dagers varsel. For å være på den trygge siden, anbefaler vi deg å velge strømavtale på vår sammenligningstjeneste med prisgaranti på minimum 12 måneder.

Når kraftleverandøren endrer prisen eller andre vilkår for avtalen, skal du få direkte varsel om dette, for eksempel på e-post eller SMS. Det er også mulig å sette opp varsel på vår sammenligningstjeneste.

De færreste med spotprisavtaler har bindingstid, og du står fritt til å bytte avtale. Byttet er gjort på få minutter, og det praktiske ordnes av ditt nye selskap.

Strømregningen min er unaturlig høy

Spotprisene har vært svært høye de siste årene, og svinger også mer enn før. Dette gjør at det kan være vanskelig å sammenligne strømregningen med tidligere perioder.

De fleste strømsalgselskaper og nettselskaper gir deg tilgang til historisk forbruk av strøm. Her kan du sjekke om det er unormale svingninger i forbruket ditt. Hvid du mener at målingen ikke stemmer, må du kontakte nettselskapet ditt.

Betaler du for unødvendige tilleggstjenester?

Flere strømsalgselskaper selger tilleggstjenester, slik som slik som pristak, strømforsikring og grønn strøm. Dette er tjenester som nesten aldri slår inn, og har en tendens til å forsvinne eller endres hvis de mot formodning skulle gå i kundens favør.

Mange har ikke fått med seg at de betaler for slike tjenester. Vi anbefaler at du sjekker fakturaen din, og eventuelt gjør en vurdering om dette er noe du ønsker. Avtalene kan sies opp ved å ta kontakt med selskapet ditt.

Slik går du frem for å klage

Hvis du ønsker å klage må du først ta kontakt med strøm- eller nettselskapet. Hvis du mener at strømregningen er feil, kan du holde tilbake den summen du mener du ikke skal betale. Selskapet kan ikke stenge strømmen din i slike tilfeller.

Klage til Elklagenemnda

Hvis du ikke kommer til enighet med strømsalgselskapet eller nettselskapet ditt, kan du ta saken til Elklagenemnda. Nemnda behandler blant annet klager knyttet til avtaleinngåelse, fakturering, bytte av strømleverandør, leveringsplikt, skade på elektrisk utstyr og tilknytningsavgift til strømnettet.

Klage til Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet er tilsynsmyndighet når du som opplever markedsføring eller avtalevilkår som du mener er villedende eller urimelige. Forbrukertilsynet behandler ikke enkeltsaker, men ønsker uansett tips til bruk i tilsynsarbeidet.