Når kan du bruke angreretten?

Når du handler i vanlig butikk, er du prisgitt butikkens bytteregler. Du har kun angrerett når du handler utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg.

Du har angrerett når:

  • kjøpet har blitt gjort over internett eller via telefon (og næringsdrivende har lagt opp til at salget skal skje på den måten).
  • kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand – og du handlet for over 300 kroner. Angreretten gjelder i EØS-landene.

Du kan åpne emballasjen og undersøke varen. Hvis du gjør for omfattende undersøkelser, eller varen blir skadet, kan du risikere at du ikke får tilbake hele beløpet.

OBS! Angreretten gjelder ikke når du kjøper fra en privatperson.

Hvis angreretten ikke gjelder, så kan det allikevel være at butikken gir deg mulighet til å angre eller returnere det du har kjøpt. Hvis produktet eller tjenesten ikke fungerer som det skal, så er det ofte mulig å klage uansett. Se mer nedenfor.

Unntak fra angreretten

eller

  • ferske varer som mat og blomster
  • ting det er umulig å returnere, som fyringsolje eller jord spredt ut over en hage
  • hotellovernattinger, forestillinger og konserter
  • hastereparasjoner hjemme hos deg
  • forseglede medie- og intimprodukter hvis du har åpnet det.

Hordan angrer du?

Si ifra innen fristen

Det er lurt å skrive en e-post til selgeren om at du vil angre, og legg gjerne ved skjemaet han skal ha sendt deg. Du har to uker på deg til å melde fra til selgeren om at du angrer på kjøpet. Nedtellingen begynner dagen etter at du har fått varen eller dagen etter at du avtalte å kjøpe en tjeneste. I begge tilfeller må all informasjon om angreretten være mottatt for at nedtellingen skal starte. Hvis du da ikke har mottatt et ferdig utfylt angrerettskjema, utvides fristen til inntil tolv måneder. Har du kjøpt livsforsikring eller en individuell pensjonsavtale, er fristen 30 dager.

Returner i tide

Send eller lever varen til selgeren innen 14 dager etter at du meldte fra at du angret deg. Du er ansvarlig for trygg retur. Pakk varen godt, og ta vare på kvittering for frakt.

Hvem betaler returen?

Selgeren kan ikke ta noe gebyr for at du angrer. Du har krav på å få tilbake alle kronene du har betalt, men det er du som må betale returen, så sant du fikk beskjed om det på forhånd, eller dere ikke har avtalt noe annet. Dersom det er en vare som ikke kan sendes i posten, skal du heller ikke betale dersom du har fått den levert hjemme hos deg, der du også har gjort avtalen.

Angremuligheter når tjenesten alt er i gang?

Dere kan avtale at selgeren begynner å levere en tjeneste, for eksempel et mobilabonnement, før angrefristen har gått ut. Hvis du helt klart har bedt om det, kan selgeren kreve betalt for det du har rukket å motta, dersom du angrer.

OBS! Hvis du har handlet på avbetaling, bør du melde fra til finansinstitusjonen om at du har angret deg.

Bytterett og klagemuligheter

Bytterett

De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadet. Dette er ingen lovbestemt rett, men er så vanlig at du kan regne med å få bytte. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den. Det er opp til butikken å sette betingelsene. Det kan være at du ikke kan bytte i forbindelse med salg. Hygieniske artikler er som regel unntatt.

Du kan ikke kreve å få pengene tilbake, men oftest kan du få en tilgodelapp du kan handle for en annen gang. Den kan du bruke i tre år, hvis det ikke står noe annet.

Åpent kjøp og fornøydhetsgaranti

En del store kjeder gir svært rause byttevilkår. Noen steder kan du få tilbake pengene for en ubrukt vare etter et halvt år. Andre lar deg teste det du har kjøpt i en måned, før du kan levere det inn og få pengene tilbake.

Sjekk om du kan klage

Hvis du mener det er en feil ved det du har kjøpt, kan du klage, uansett om det du har kjøpt er omfattet av angrerett eller byttegaranti. 

Les mer om angreretten

Last ned veiledning til angrerettloven

Veilederen (revidert 2016) er hovedsakelig rettet mot næringsdrivende, men kan også være nyttig for andre interesserte.