Forbrukerpolitikk
Forbrukerrådet jobber aktivt med å påvirke myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning gjennom dialog, påvirkningsarbeid og utredninger.

Verdt å få med seg

Våre prioriteringer
Bedre kundeservice, sikre passasjerrettighetene, trygge kjøp av nullutslippsbiler og øke forbrukerkunnskap hos unge.
Rapporter
Bookingportaler fly
Denne undersøkelsen kartlegger forbrukernes erfaringer med flyreiser, og har som mål å undersøke om det er en forskjell mellom bruk av flyselskapenes egne hjemmesider, bookingportaler og reisebyråer.
Kampanjer
Høringer
Høringssvar: Reisegarantiutvalgets rapport
Forbrukerrådet er enig med Reisegarantiutvalget, og kan stille oss bak forslaget i modell 3 (punkt 4.7 i rapporten).
Vi mener at fordelingen av risiko mellom garantier og et kollektivt fond vil gi en robust og mer samfunnsøkonomisk lønnsom modell enn dagens ordning. Videre mener vi at modell 3 vil fordele systemrisikoen på en god måte for partene som er involvert.
Høringssvar: Om endringer i forbrukerkjøpsloven
Forbrukerrådet mener den relative reklamasjonsfristen bør økes til 6 måneder, mens de absolutte fristene økes til 3 og 6 år. En regel om erstatning for ulemper bør bli innført.
Kontaktinformasjon


Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill