Kontakt oss

Vi hjelper deg med spørsmål om dine forbrukerrettigheter.

To som snakker i telefonen.Foto

Mange lurer på

Flyr lyktes ikke med ny finansieringsplan og har begjært selskapet konkurs. Alle Flyrs flygninger er innstilt og billettsalget er stanset.

Alle reiser med Flyr er innstilt, og selskapet vil dessverre heller ikke kunne ordne med ombooking. Dette gjelder også hvis du er på reise og trenger ny retur.

Krav om refusjon må meldes til konkursboet (flyr@kvale.no). Som forbruker stiller du langt bak i køen av kreditorer, og det er liten sjanse for at du får ut penger fra boet.

OBS! Hvis du har bestilt reisen med et bankkort vil du ha rett på tilbakebetaling av billettene fra kortutsteder, som i de fleste tilfeller er banken din. Dette gjelder også ved bruk av Vipps. Les mer om kortreklamasjon.

Erstatning andre tapsposter må rettes til konkursboet. Slike tapsposter er typisk nye billetter med andre selskaper, leiebil, hotell og kulturaktiviteter du ikke får avbestilt.

Reiseforsikringen din dekker ikke tap som skyldes konkurs.s.

I utgangspunktet er avtalen du har inngått bindende. I tillegg er det fri prissetting i Norge, noe som betyr at næringslivet innenfor svært vide rammer kan sette egne priser. Det er alltid en risiko ved kjøp av varer, og at varen enten faller i pris eller kommer på salg etter handelen er en av disse.

Hvis du har bestilt og venter på ny Tesla, så har Forbrukerrådet i dialog med Tesla forstått det slik at kunder som allerede har bil i bestilling blir flyttet til ny pris. Det betyr at prisjustering gjelder også for disse kundene, uten at de trenger å legge inn ny bestilling.

Hvis du har bestilt ny Tesla på nett, løper angrefristen ut 14 dager etter levering, noe som betyr at du kan angre også de to første ukene etter du har hentet ut bilen. Det er likevel viktig å huske at Tesla kan kreve at du betaler for den verdireduksjonen som dagene har medført. Som en tommelfingerregel har du samme rett til å prøve bilen etter angrerettloven som du har når du prøvekjører.

Hvis du har kjøpt bilen hos en bruktbilselger eller privat så er det ingen mulighet å forhandle med prisen. Hvis du skal selge en Tesla brukt, og opplever at prisreduksjonen gjør at du taper penger ved at bruksverdien faller, så er det heller ikke noe du kan kreve erstattet.

Stayclassy har varslet at de vil begjære selskapet konkurs. Slik går du frem hvis selskapets skylder deg penger.

Hvis du har et utestående krav hos selskapet, må du nå melde det inn til konkursboet (kontaktinformasjon legges trolig på stayclassy.no). Her stiller du i midlertidig langt bak i køen av kreditorer, og sjansen for at du får tilbake penger er liten.

Steg to er å benytte seg av såkalt kortreklamasjon. Det betyr at hvis du har betalt med debet- eller kredittkort, så kan du kreve pengene tilbake fra kortutsteder, som i de fleste tilfeller er banken din. Dette gjelder både hvis du har bestilt og kjøpt varen på nett og i butikk. Les mer om kortreklamasjon.

Venter du på levering eller reperasjon

Hvis du venter på noe annet enn penger fra Stayclassy, som for eksempel en ny del eller reparasjon av sykkelen din blir det annerledes. Siden verken Stayclassy eller konkursboet kommer til å oppfylle disse kravene, må de gjøres om til pengekrav for å rettes mot banken.

Du har rett på pengene tilbake for kjøpet, eventuelt et prisavslag, hvis sparkesykkelen ikke blir fikset. Det er dette kravet du kan sende til banken som kortreklamasjon. Merk at banken er ikke ansvarlig for å få varen fikset, og er kun ansvarlig for et økonomisk oppgjør.

Ta kontakt med oss

Har du et spørsmål kan du benytte vårt kontaktskjema.

Alle felter merket * er obligatoriske og må fylles ut.

    Hvis du krysser av for at vi kan kontakte deg på telefon, vil vi kunne besvare henvendelsen din raskere.

    Jeg vil gjerne delta på forbrukerundersøkelser i regi av Forbrukerrådet.

    Jeg samtykker til at Forbrukerrådet behandler mine persondata for å følge opp henvendelsen min.*

    Fobrukerrådets personvernerklæring

    Du får normalt svar innen fem virkedager.

    Vi kan hjelpe deg når du har handlet en vare eller tjeneste som privatperson. Er du næringsdrivende kan vi hjelpe deg med spørsmål om forbrukerens rettigheter.

    OBS! Noen ganger er det svært mange som kontakter oss, og da kan det dessverre ta noe lengre tid før vi får hjulpet deg.

    Personopplysninger

    Vi trenger informasjon om problemet ditt for å kunne gi deg veiledning. Det er likevel ikke behov for mye informasjon om deg. Vi ber om at du ikke skriver inn sentrale personopplysninger som fødsels- eller personnummer, sykdomshistorikk eller lignende informasjon. Svar fra oss vil sendes via kryptert epost. Les personvernserklæringen vår her.

    Telefonnummer

    23 40 05 00

    Åpningstider:

    Mandag-tirsdag: 09:00-14:00
    Onsdag: 09:00-11.00
    Torsdag-fredag: 09.00-14.00

    Grunnet stor pågang av henvendelser kan det være litt ventetid. Vi svarer deg så fort som mulig.

    Forbrukertilsynets kontor.Foto
    Forbrukertilsynet

    Kontakt Forbrukertilsynet


    Ta kontakt hvis du ønsker å klage på ulovlig markedsføring eller avtalevilkår.
    Tilsynet kan også bidra med mekling hvis du er i konflikt med en næringsdrivende.

    Forbrukerrådets adresse

    Bedriftsadresse: Fred Olsens gate 1, 0152 Oslo.

    Vi har dessverre ikke anledning til å ta imot forbrukere ved vårt kontor, men kontakt oss gjerne på telefon eller via kontaktskjema.


    Postboks: 463 Sentrum, 0105 Oslo, postmottak

    Forbrukerhenvendelser sendes inn via kontaktskjemaet ovenfor. Denne kontaktadressen er kun ment for administrativ post, og ikke for forbrukerspørsmål.

    Har du spørsmål om nettsiden kontakt nettansvarlig.