Kontakt oss
Vi hjelper deg med spørsmål om dine forbrukerrettigheter.

Mange lurer på
Hva skjer med bestillingen min hos Garderobemannen?
Skatteetaten har begjært Garderobe-Mannen konkurs fordi de har unnlatt å betale over 5 millioner kroner i skatter og avgifter.
Om selskapet ikke klarer å skrape sammen millionbeløpet innen 25. april, vil det bli slått konkurs for tredje gang på fire år. Etter begge konkursene kjøpte eierne opp sitt eget varelager og startet opp med nye selskapsnavn.
Med dette som bakteppet anbefaler vi ikke at forbrukere betale noe på forskudd, og maksimalt betaler et lite depositum.
Hvis du allerede har bestilt og betalt for varer hos Garderobemannen må du forholde deg til den inngåtte avtalen. Hvis varene ikke blir levert som avtalt og innen avtalt tid, bør du klage til selger og kreve varene levert eller kreve pengene dine tilbake.
I tilfelle konkurs må du melde inn kravet ditt til konkursboet. Samtidig stiller du som forbruker du trolig langt bak i køen av kreditorer, og det er liten sjanse for at du får dekket tapene dine. Hvis garderoben din er produsert og ligger klar til henting hos selskaper, kan du har rett på å få den levert ut fra konkursboet. Det forutsetter at du betaler for garderoben.
Hvis du ikke får det du har krav på og har betalt med kort, kan du sende kravet ditt til banken din. Les mer en kortreklamasjon her.
Har du bestilt en “prøvepakke” fra Confluent, Norwegian Lab eller White Bright?
Forbrukerrådet får henvendelser fra forbrukere som mener de har blitt lurt inn abonnementer gjennom å takke ja til prøvepakker, blant annet fra selskapene Norwegian Lab og White Bright. Her finner du informasjon hvordan du kan gå frem hvis du ønsker å klage eller stoppe abonnementet.
Klag eller bruk angreretten
Når du bestiller varer og tjenester på nettet skal selgeren informere om prisen og varigheten av avtalen på en klar og tydelig måte. Dette betyr at hvis du ikke fikk denne informasjonen er ikke avtalen er bindende.
Vær også oppmerksom på at du kan angre på avtalen 14 dager du har fått første forsendelse. Hvis du angrer, så gjelder dette også for det tilhørende abonnementet.
Hvis du ikke kommer til enighet med selskapet, bør du klage til selskapet og be om at fremtidige forsendelser stoppes. Det kan ikke kreves at du skal returnere en vare du ikke har bestilt. En eventuell retur må i tilfelle den næringsdrivendes betale for. Du kan for eksempel be om å få tilsendt frankert returemballasje.
Hvis dere fortsatt ikke kommer til enighet kan du ta saken til mekling hos Forbrukertilsynet, eventuelt klage til forliksrådet.
Selskapet belaster kortet mitt
Dersom du har blitt belastet for et beløp som du ikke har godkjent, bør du ta kontakt med banken din snarest mulig. Banken er forpliktet til å tilbakeføre beløp som ikke er godkjent av deg. Du bør også gjøre kortutsteder oppmerksom på at eventuelle fremtidige trekk ikke er godkjent av deg. Får du problemer med at det fortsetter å bli trukket beløp fra kortet mot din vilje, bør du sperre kortet ditt.
Enten du har blitt trukket direkte fra din bankkonto, eller du har mottatt en faktura i posten er det viktig at du klager skriftlig til selger og gir beskjed om at du er uenig i kravet.
Kravet er gått til inkasso
Dersom kravet er sendt videre til et inkassobyrå er det viktig at du også klager skriftlig på kravet til inkassobyrået. Legg her ved en kopi av klagen som du sendte til selger. Be om at saken stilles i bero til gyldigheten av kravet er endelig avgjort. Du kan lese mer om inkasso på våre nettsider.
Hva gjør jeg med Easee-laderen min?
I følge det svenske Elsäkerhetsverket er det ingen umiddelbar risiko ved bruk av ladestasjonene, noe som betyr at forbrukerne fortsatt kan lade bilene sine som før.
Vedtaket som har blitt gjort av svenske myndigheter fører til at Easee sine ladestasjoner enten må erstattes av en godkjent ladestasjon, eller så må ekstra vern installeres. Easee anket vedtaket fra Elsäkerhetsverket, noe som betyr at siste ord neppe er sagt. Vi registrerer at NKOM i samarbeid med DSB har startet et tilsyn med norske ladebokser, og at dette tilsynet skal skje raskt.
Hvis endelig konklusjonen blir at ladestasjonene ikke er forskriftsmessige, har forbrukeren enten rett på utbedring, slik at eksisterende ladestasjon blir i forskriftsmessig stand, eller omlevering av ny og forskriftsmessig enhet. Både utbedring og omlevering skal skje gratis for forbrukeren. Forbrukerrådet følger situasjonen i både Sverige og i Norge tett.
Har du blitt ufrivillig kunde hos Unifon?
Flere har den siste tiden tatt kontakt med oss etter at de har opplevd at mobilabonnementet har vært solgt til dem som privatpersoner, mens de i realiteten har inngått en avtale knyttet til enkeltpersonforetak eller en sovende bedrift.
Så lenge avtalen er inngått mellom to bedrifter, er du ikke omfattet av forbrukerlovgivningen. Hvis du ikke kommer til enighet med selskapet, må du ta saken videre til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon (hvis bedriften har mindre enn 10 ansatte) eller forliksrådet.
Ta kontakt med oss
Du får normalt svar innen fem virkedager.
Har du et spørsmål kan du benytte vårt kontaktskjema.
Alle felter merket * er obligatoriske og må fylles ut.
Du får normalt svar innen fem virkedager.
Vi kan hjelpe deg når du har handlet en vare eller tjeneste som privatperson. Er du næringsdrivende kan vi hjelpe deg med spørsmål om forbrukerens rettigheter. OBS! Noen ganger er det svært mange som kontakter oss, og da kan det dessverre ta noe lengre tid før vi får hjulpet deg.
Personopplysninger
Vi trenger informasjon om problemet ditt for å kunne gi deg veiledning. Det er likevel ikke behov for mye informasjon om deg. Vi ber om at du ikke skriver inn sentrale personopplysninger som fødsels- eller personnummer, sykdomshistorikk eller lignende informasjon. Svar fra oss vil sendes via kryptert epost. Les personvernserklæringen vår her.
Vi svarer deg så fort som mulig.
Telefonnummer:
Åpningstider:
Mandag: 09:00–14:00
Tirsdag: 09:00–14:00
Onsdag: 09:00–11.00
Torsdag: 09:00–14.00
Fredag: 09:00–14.00

Kontakt Forbrukertilsynet
Ta kontakt hvis du ønsker å klage på ulovlig markedsføring eller avtalevilkår.
Tilsynet kan også bidra med mekling hvis du er i konflikt med en næringsdrivende.
Bedriftsadresse: Fred Olsens gate 1, 0152 Oslo.Vi har dessverre ikke anledning til å ta imot forbrukere ved vårt kontor, men kontakt oss gjerne på telefon eller via kontaktskjema.
Postboks: 463 Sentrum, 0105 Oslo, postmottak
Forbrukerhenvendelser sendes inn via kontaktskjemaet ovenfor. Denne kontaktadressen er kun ment for administrativ post, og ikke for forbrukerspørsmål.Har du spørsmål om nettsiden kontakt nettansvarlig.