Kontakt oss
Vi hjelper deg med spørsmål om dine forbrukerrettigheter.

Mange lurer på
Har du blitt henvist til oss av Klarna?
Forbrukerrådet mottar mange henvendelser fra Klarna-kunder som har fått beskjed om å kontakte oss for å opprette klagesak. Dette er direkte feil. Forbrukerrådet saksbehandler ikke klager – og det er da heller ikke mulig å få opprettet sak hos oss.
Har du handlet via Klarnas betalingsløsninger og det oppstår problemer, må du klage skriftlig til selskapet og vise til deres vilkår om kjøperbeskyttelse. Hvis Klarna opprettholder kravet, har du mulighet til å begrunne og bestride kravet overfor selskapet. Når du har bestridt kravet kan det ikke sendes til inkasso, og Klarna må ta saken til forliksrådet for å få kravet vurdert.
Mange som klager til oss har handlet på falske «norske» nettbutikker. Dette er nettbutikker som fremstår som norske, men hører hjemme i andre land. Dette gjør det ofte vanskelig å nå frem med krav når handelen ikke har gått som den skal.
Les mer om utenlandske nettbutikker i norsk drakt.
OBS! Det er ikke et kvalitetsstempel at nettbutikken tilbyr betaling via Klarna. Les mer om dette her
Har du bestilt en “prøvepakke” fra Confluent eller White Bright?
Forbrukerrådet får henvendelser fra forbrukere som mener de har blitt lurt inn abonnementer gjennom å takke ja til prøvepakker, blant annet fra selskapene Confluent og White Bright. Her finner du informasjon om hvordan du kan gå frem hvis du ønsker å klage eller stoppe abonnementet.
Klag eller bruk angreretten
Når du bestiller varer og tjenester på nettet skal selgeren informere om prisen og varigheten av avtalen på en klar og tydelig måte. Dette betyr at hvis du ikke fikk denne informasjonen er ikke avtalen er bindende.
Vær også oppmerksom på at du kan angre på avtalen 14 dager fra du har fått første forsendelse. Hvis du angrer, så gjelder dette også for det tilhørende abonnementet.
Hvis du ikke kommer til enighet med selskapet, bør du klage til selskapet og be om at fremtidige forsendelser stoppes. Det kan ikke kreves at du skal returnere en vare du ikke har bestilt. En eventuell retur må i tilfelle den næringsdrivende betale for. Du kan for eksempel be om å få tilsendt frankert returemballasje.
Hvis dere fortsatt ikke kommer til enighet kan du ta saken til mekling hos Forbrukertilsynet, eventuelt klage til forliksrådet.
Selskapet belaster kortet mitt
Dersom du har blitt belastet for et beløp som du ikke har godkjent, bør du ta kontakt med banken din snarest mulig. Banken er forpliktet til å tilbakeføre beløp som ikke er godkjent av deg. Du bør også gjøre kortutsteder oppmerksom på at eventuelle fremtidige trekk ikke er godkjent av deg. Får du problemer med at det fortsetter å bli trukket beløp fra kortet mot din vilje, bør du sperre kortet ditt.
Enten du har blitt trukket direkte fra din bankkonto, eller du har mottatt en faktura i posten er det viktig at du klager skriftlig til selger og gir beskjed om at du er uenig i kravet.
Kravet er gått til inkasso
Dersom kravet er sendt videre til et inkassobyrå er det viktig at du også klager skriftlig på kravet til inkassobyrået. Legg her ved en kopi av klagen som du sendte til selger. Be om at saken stilles i bero til gyldigheten av kravet er endelig avgjort. Du kan lese mer om inkasso på våre nettsider.
Har du blitt ufrivillig kunde hos Unifon?
Flere har den siste tiden tatt kontakt med oss etter at de har opplevd at mobilabonnementet har vært solgt til dem som privatpersoner, mens de i realiteten har inngått en avtale knyttet til enkeltpersonforetak eller en sovende bedrift.
Så lenge avtalen er inngått mellom to bedrifter, er du ikke omfattet av forbrukerlovgivningen. Hvis du ikke kommer til enighet med selskapet, må du ta saken videre til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon (hvis bedriften har mindre enn 10 ansatte) eller forliksrådet.
Har du fått varsel fra Fremtind Service om at de innfører et månedlig gebyr på 5 kr for AutoPASS-brikken?
Du er ikke den eneste som reagerer på dette. Mange har kontaktet oss og vist til at de har betalt et depositum på 200 kr, og at dette skulle være eneste innbetaling for bombrikken. Det er også dette som framgår av informasjon på nettsiden til Fremtind Service under “Ofte stilte spørsmål“:
“Hva koster AutoPASS-avtale?
Du betaler kun et depositum på kr. 200 for bombrikken på første faktura, i tillegg til bompasseringer du har hatt. Depositumet får du tilbake når du avslutter avtalen din. Det er ikke månedsavgift eller årsavgift på AutoPASS-avtalen.”
Er endringen lovlig?
AutoPASS-avtalen reguleres av avtalevilkårene til Fremtind Service. I henhold til vilkårene kan “vesentlige endringer” i avtalen kun skje “som følge av endring i lov eller forskrift, vedtak fra offentlige myndigheter eller andre ekstraordinære forhold utenfor Fremtind Service sin kontroll.” Endringer regnes som vesentlige når de påvirker dine plikter og rettigheter.
I dette tilfellet har Fremtind Service gjort omfattende ensidige endringer i avtalen. Blant annet har de fjernet muligheten til å få depositumet tilbake ved oppsigelse fra kunden. Depositumet omgjøres i praksis til en forhåndsbetaling for en periode på 3 år og 4 måneder. Videre endrer de avtalen slik at vesentlige endringer i fremtiden kan foretas så lenge de varsles i forkant. Etter vårt syn er endringene klart vesentlige og til ugunst for kunden. Etter den gjeldende avtalen er slike vesentlige endringer ikke tillatt.
Hva kan jeg gjøre?
Vi råder deg til å klage skriftlig til Fremtind Service og protestere på avtaleendringen. Du kan vise til at din eksisterende avtale ikke åpner for så omfattende endringer som selskapet nå har varslet og fastholde at Fremtind Service forholder seg til din opprinnelige avtale.
Forbrukertilsynet er offentlig myndighet og kan slå ned på ulovlig praksis. Du kan sende dem en klage på avtaleendringen. Det gjør du i dette skjemaet: Klage på markedsføring eller avtalevilkår – Forbrukertilsynet
Merk at Forbrukertilsynet ikke behandler din konkrete sak når du fyller ut dette skjemaet, men ser på avtalen på generelt grunnlag.
Ta kontakt med oss
Du får normalt svar innen fem virkedager.
Har du et spørsmål kan du benytte vårt kontaktskjema.
Alle felter merket * er obligatoriske og må fylles ut.
Du får normalt svar innen fem virkedager.
Vi kan hjelpe deg når du har handlet en vare eller tjeneste som privatperson. Er du næringsdrivende kan vi hjelpe deg med spørsmål om forbrukerens rettigheter. OBS! Noen ganger er det svært mange som kontakter oss, og da kan det dessverre ta noe lengre tid før vi får hjulpet deg.
Personopplysninger
Vi trenger informasjon om problemet ditt for å kunne gi deg veiledning. Det er likevel ikke behov for mye informasjon om deg. Vi ber om at du ikke skriver inn sentrale personopplysninger som fødsels- eller personnummer, sykdomshistorikk eller lignende informasjon. Svar fra oss vil sendes via kryptert epost. Les personvernserklæringen vår her.
Vi svarer deg så fort som mulig.
Telefonnummer:
Åpningstider:
Mandag: 09:00–14:00
Tirsdag: 09:00–14:00
Onsdag: 09:00–11.00
Torsdag: 09:00-14:00
Fredag: 09:00–14.00

Kontakt Forbrukertilsynet
Ta kontakt hvis du ønsker å klage på ulovlig markedsføring eller avtalevilkår.
Tilsynet kan også bidra med mekling hvis du er i konflikt med en næringsdrivende.
Bedriftsadresse: Fred Olsens gate 1, 0152 Oslo.Vi har dessverre ikke anledning til å ta imot forbrukere ved vårt kontor, men kontakt oss gjerne på telefon eller via kontaktskjema.
Postboks: 463 Sentrum, 0105 Oslo, postmottak
Forbrukerhenvendelser sendes inn via kontaktskjemaet ovenfor. Denne kontaktadressen er kun ment for administrativ post, og ikke for forbrukerspørsmål. Har du spørsmål om nettsiden kontakt nettansvarlig.