Kontakt oss

Vi hjelper deg med spørsmål om dine forbrukerrettigheter.

To som snakker i telefonen.Foto

Mange lurer på

Takk for alle tipsene om fakturagebyr.

Vi har fått inn over 600 tips og har fått det overblikket vi ønsket oss. Vi har nå god oversikt over hvilke bransjer og selskaper som fortsatt bryter loven. Dette tar vi med oss videre i vårt påvirkningsarbeid for å få slutt på ulovlige fakturagebyr en gang for alle.

Hvis du får en regning med et ulovlig fakturagebyr, anbefaler vi fremdeles å klage og bestride kravet til selskapet som har sendt regningen. Vi anbefaler at du betaler hovedkravet og et passende fakturagebyr og bestrider det resterende.

Slik klager du til selskapet

Et fakturagebyr skal ikke være høyere enn den faktiske kostnaden selskapet har ved å utstede og sende regningen. Det skal mye til at et gebyr for en papirfaktura kan være over 10 kroner. For elektronisk faktura er kostnadene enda lavere.  

Hvis du har mottatt en regning med et fakturagebyr over 10 kroner kan du sende følgende epost til selskapet:  

«Jeg har mottatt en regning med fakturagebyr på kr [sett inn størrelsen på gebyret]. Dette gebyret er neppe i tråd med finansavtaleloven § 2-4 som begrenser størrelsen på fakturagebyret til deres faktiske kostnader ved å utstede og sende regningen. 

Jeg ber om en justert faktura med redusert fakturagebyr, hvor fakturagebyret ikke overstiger deres faktiske kostnader.   

Jeg ber om svar innen 5 dager.» 

Tips Forbrukertilsynet hvis du ikke får medhold   

I praksis er det vanskelig for deg som privatperson å kreve og gjennomgå dokumentasjon for kostnadene det enkelte selskap har ved fakturering, men det kan Forbrukertilsynet gjøre. Forbrukertilsynet fører i disse dager tilsyn med størrelsen på fakturagebyr i flere bransjer. De kan pålegge selskapene å endre sin praksis fremover i tid.  De setter pris på tips, og det kan du sende inn her. 

Forbrukerrådet får mange henvendelser fra forbrukere som mener de har blitt lurt inn abonnementer gjennom å takke ja til prøvepakker, blant annet fra selskapene Diamond Dental og Confluent. Konfliktnivået er såpass høyt at vi har gått ut med en generell fraråding om å takke ja til disse prøvepakkene. Du kan lese mer om det her.

Her finner du informasjon om hvordan du kan gå frem hvis du ønsker å klage eller stoppe abonnementet.

Bruk angreretten
Når du bestiller et abonnement med varer som leveres løpenede, kan du angre på avtalen i 14 dager fra dagen etter du mottok første forsendelsen. Hvis du angrer gjelder dette også for det tilhørende abonnementet. Fristen gjelder likevel kun for den første forsendelsen, og du har ikke en egen angrefrist for hvert enkelt produkt i den løpende leveringen. Ønsker du å komme deg ut av avtalen etter 14 dager må du si opp avtalen i henhold til selskapets egne vilkår.

Merk at dette kun gjelder dersom du har mottatt tilstrekkelig informasjon om avtalen slik at avtalen er bindende.

Selger er pliktig å gi deg informasjon om angreretten samt et angreskjema. Dersom du ikke har mottatt dette har du angrerett i inntil 12 måneder fra du mottok den første forsendelsen.

Ikke inngått bindende avtale
Når du bestiller varer og tjenester på nettet skal selgeren informere om prisen og varigheten av avtalen på en klar og tydelig måte. Dersom du ikke fikk denne informasjon er ikke avtalen bindende.

Dersom du mener du ikke har bestilt en abonnementsavtale, men mottar nye forsendelser, bør du klage til selskapet. Vis til at det ikke foreligger en bindende avtale og be om at fremtidige forsendelser stoppes. Det kan ikke kreves at du skal returnere en vare du ikke har bestilt. En eventuell retur må i tilfelle den næringsdrivende betale for. Du kan for eksempel be om å få tilsendt frankert returemballasje.

Uenighet om betalingskrav
Dersom du har fått en faktura du er uenig i er det viktig at du først klager skriftlig til selskapet. Skriv at du bestrider kravet og grunnen til dette.

Det er selskapet som må bevise at de har en bindende avtale med deg. Dersom de ikke kan bevise det trenger du ikke betale. Ved å sende en skriftlig klage gjør du det klart at kravet er omstridt. Et omstridt krav skal ikke sendes til inkasso.

Flere som har tatt kontakt med oss forteller at de fortsetter å få inkassovarsel fra Diamond Dental selv om de har bestridt kravet. Dette er et varsel om at kravet sendes til inkasso om du ikke betaler, og er ikke det samme som et inkassokrav. Du kan i så fall opprettholde bestridelsen av kravet og trenger ikke å foreta deg noe mer.

Får du derimot et krav fra et inkassoselskap bør du ta kontakt med inkassoselskapet og forklare hvorfor du ikke har betalt og sende over bestridelsen du tidligere sendte til selskapet. Be om at saken stilles i bero til gyldigheten av kravet er endelig avgjort. Du kan lese mer om inkasso på våre nettsider.

Flere kontakter oss etter at de har opplevd at mobilabonnementet har vært solgt til dem som privatpersoner, mens de i realiteten har inngått en avtale knyttet til enkeltpersonforetak eller en sovende bedrift.

Så lenge avtalen er inngått mellom to bedrifter, er du ikke omfattet av forbrukerlovgivningen. I disse tilfellene vil utgangspunktet være avtalen som er inngått og eventuelt kjøpslovens regler. Det er full avtalefrihet. Det anbefales derfor at avtalevilkårene sjekkes nøye før man takker ja til en avtale. Angrerettloven gjelder heller ikke for næringsdrivende og du vil derfor ikke ha angrerett på en slik avtale.

Tvister mellom næringsdrivende må normalt avgjøres i de ordinære domstolene med forliksrådet som første instans. Dersom bedriften din har mindre enn ti ansatte kan også Brukerklagenemnda behandle saken din.

Forbrukerkjøp
Hvis det er slik at hovedvekten av ditt mobilbruk for denne avtalen er i privat sammenheng, kan du argumentere for at du likevel er forbruker og derfor har angrerett på avtalen. Angrefristen er da 14 dager regnet fra dagen etter du inngikk avtalen.

Hvis du mener du har angrerett og ikke kommer til enighet med selger, kan saken klages inn til Forbrukertilsynet for mekling. Du bør i klagen vektlegge din rolle som privatperson.

Vi opplever for tiden å få mange henvendelser fra forbrukere som har mottatt regning etter at de har bestilt en bilverdivurdering som fremsto som gratis, med krav om betaling til et utenlandsk selskap.
 
For at du som forbruker skal være bundet av en slik avtale må selgeren sørge for at du forstår at den elektroniske bestillingen utløser en plikt til å betale, samt gi deg informasjon om blant annet prisen for tjenesten før avtalen inngås.
 
Både vi og Forbruker Europa er av den oppfatning at selgeren ikke oppfyller disse kravene og at forbrukerne derfor ikke er bundet av avtalene.
 
Slik klager du på tjenesten
Avhengig av informasjonen du fikk i forkant av bestilling, bør du sende en skriftlig klage til selger hvor du bestrider at avtalen er bindende, og at du på grunnlag av dette ikke vil betale fakturaen.
 
Forbruker Europa har utformet standard klagebrev som du kan bruke. Lenke til disse finner du i deres artikkel om verdivurdering på bil her.

Dersom kravet skulle gå til inkasso, er det viktig at du også ovenfor inkassoselskapet bestrider kravet. Det vil stride mot god inkassoskikk å tvangsinndrive et krav som er omstridt.
 
Dersom du skulle ha flere spørsmål til dette kan du kontakte Forbruker Europa.

Ta kontakt med oss

Forbrukerrådet kan hjelpe deg med råd og veiledning om dine rettigheter. Dersom du allerede har forsøkt å løse saken med selger, men dere ikke har kommet til enighet bør du ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling.

Fra og med 1. juli 2024 vil ikke Forbrukertilsynets meklingstjeneste lenger være gratis, som følge av en forskriftsendring vedtatt av Barne- og familiedepartementet. Endringen har også medført et saksbehandlingsgebyr for behandling i Forbrukerklageutvalget.

Ønsker du å få saken din meklet hos Forbrukertilsynet må du betale 0,2 rettsgebyr som i 2024 utgjør 255 kroner. Behandling i Forbrukerklageutvalget koster 1277 kroner.

Har du et spørsmål kan du benytte vårt kontaktskjema.

Alle felter merket * er obligatoriske og må fylles ut.

    Gi en kort beskrivelse av saken og hva du lurer på.
    Fortell oss også hvilket år kjøpet ble gjennomført, da det kan ha betydning for dine rettigheter. Opplys gjerne om du er under 26 år gammel.


    3000

    Hvis du krysser av for at vi kan kontakte deg på telefon, vil vi kunne besvare henvendelsen din raskere.

    Jeg vil gjerne delta på forbrukerundersøkelser i regi av Forbrukerrådet.


    Forbrukerrådet behandler personopplysninger om deg for å besvare hevendelsen din. Vi lagrer informasjonen i 12 måneder for å kunne sette oss raskt inn i saken dersom du tar kontakt med oss igjen.
    I tillegg bruker Forbrukerrådet informasjonen for å føre statistikk over våre henvendelser. Denne statistikken kan ikke knyttes til deg som enkeltperson.

    Les mer om hvordan Forbrukerrådet behandler personopplysninger i vår personvernerklæring.

    Du får normalt svar innen fem virkedager.

    OBS! Det er svært mange som kontakter oss nå og det vil derfor ta lenger tid før vi får hjulpet deg.

    Vi kan hjelpe deg når du har handlet en vare eller tjeneste som privatperson. Er du næringsdrivende kan vi hjelpe deg med spørsmål om forbrukerens rettigheter.
    Noen ganger er det svært mange som kontakter oss, og da kan det dessverre ta noe lengre tid før vi får hjulpet deg.

    Personopplysninger

    Vi trenger informasjon om problemet ditt for å kunne gi deg veiledning. Det er likevel ikke behov for mye informasjon om deg. Vi ber om at du ikke skriver inn sentrale personopplysninger som fødsels- eller personnummer, sykdomshistorikk eller lignende informasjon. Svar fra oss vil sendes via kryptert epost. Les personvernerklæringen vår her.

    Unge forbrukere

    Vi ønsker å kartlegge hvilke forbrukerutfordringer unge forbrukere står ovenfor, for å lettere kunne hjelpe dere å overholde deres rettigheter. Vi setter derfor pris på om du kan oppgi i henvendelsen din dersom du er under 26 år.

    Telefonnummer:

    23 400 500

    Åpningstider:

    Mandag: 09:00–14:00
    Tirsdag: 09:00–14:00
    Onsdag: 09:00–11.00
    Torsdag: 09:00–14:00
    Fredag: 09:00–14:00

    Avvikende åpningstider: Vi stenger telefonen kl. 13:30 fredag 29. november grunnet internt seminar.

    Til info: Vi ønsker å kartlegge hvilke forbrukerutfordringer unge forbrukere står ovenfor, for å lettere kunne hjelpe dere å overholde deres rettigheter. Hvis relevant kommer vi derfor til å spørre deg om hvor gammel du er.

    Forbrukertilsynets kontor.Foto
    Forbrukertilsynet

    Kontakt Forbrukertilsynet

    Ta kontakt hvis du ønsker å klage på ulovlig markedsføring eller avtalevilkår.
    Tilsynet kan også bidra med mekling hvis du er i konflikt med en næringsdrivende.

    Forbrukerrådets adresse

    Bedriftsadresse: Fred Olsens gate 1, 0152 Oslo.Vi har dessverre ikke anledning til å ta imot forbrukere ved vårt kontor, men kontakt oss gjerne på telefon eller via kontaktskjema.

    Postboks: 463 Sentrum, 0105 Oslo, postmottak

    Forbrukerhenvendelser sendes inn via kontaktskjemaet ovenfor. Denne kontaktadressen er kun ment for administrativ post, og ikke for forbrukerspørsmål. Har du spørsmål om nettsiden kontakt nettansvarlig.