Kontakt oss

Vi hjelper deg med spørsmål om dine forbrukerrettigheter.

To som snakker i telefonen.Foto

Mange lurer på

I utgangspunktet er avtalen du har inngått bindende. I tillegg er det fri prissetting i Norge, noe som betyr at næringslivet innenfor svært vide rammer kan sette egne priser. Det er alltid en risiko ved kjøp av varer, og at varen enten faller i pris eller kommer på salg etter handelen er en av disse.

Hvis du har bestilt og venter på ny Tesla, så har Forbrukerrådet i dialog med Tesla forstått det slik at kunder som allerede har bil i bestilling blir flyttet til ny pris. Det betyr at prisjustering gjelder også for disse kundene, uten at de trenger å legge inn ny bestilling.

Hvis du har bestilt ny Tesla på nett, løper angrefristen ut 14 dager etter levering, noe som betyr at du kan angre også de to første ukene etter du har hentet ut bilen. Det er likevel viktig å huske at Tesla kan kreve at du betaler for den verdireduksjonen som dagene har medført. Som en tommelfingerregel har du samme rett til å prøve bilen etter angrerettloven som du har når du prøvekjører.

Hvis du har kjøpt bilen hos en bruktbilselger eller privat så er det ingen mulighet å forhandle med prisen. Hvis du skal selge en Tesla brukt, og opplever at prisreduksjonen gjør at du taper penger ved at bruksverdien faller, så er det heller ikke noe du kan kreve erstattet.

Forbrukerrådet har mottatt tips fra forbrukere om at Stayclassy har problemer med å gjøre opp pågående kundesaker.

Selskapet ber kundene om å henvende seg til banken som utstedte betalingskortet handelen ble gjort med for å få pengene sine tilbake fra banken.
 
Dette er en løsning som kan sikre deg tilbakebetaling, men løsningen er ikke nødvendigvis så enkelt som Stayclassy skal ha det til. Retten til å klage til banken eller kortutsteder kalles for kortreklamasjon, les mer her.
 
Vær oppmerksom på at dere er fire vilkår som må være oppfylt for at du skal kunne kreve tilbakebetalt fra banken din:
 
1) Du må ha betalt med kredittkort eller Visa/Mastercard debetkort
2) Du må ha handlet fra en næringsdrivende
3) Du må ha forsøkt å løse saken med selger først
4) Du må ha et krav på penger
 
Det er ikke noe krav som selger har svart deg på klagen din. Du har oppfylt punkt 3 så lenge du kan vise til at du har sendt en klage til selskapet. Vi anbefaler at klagen sendes på epost.
 
Punkt 4 forutsetter at du krever en pengesum. Hvis det har gått mer enn en måned fra du klaget til selskapet, og verken har fått fikset sparkesykkelen eller fått en ny har du krav på pengene dine tilbake.
 
Hvis du vil klage til banken din så finner du informasjon om det på nettsiden til banken som utstedte kortet du brukte. Noen banker gir deg også mulighet til å starte en kortreklamasjon rett fra nettbanken. Vi anbefaler at du viser til denne siden når du klager til banken din.

Mange som ønsker å klage på varer kjøpt i «norsk» nettbutikk, oppdager i etterkant at butikken egentlig er utenlandsk – og ofte basert i Kina. Dette gjør det opplagt vanskeligere å klage eller benytte angreretten din.

Hvis du har handlet i en nettbutikk i EU, har du mulighet til å både klage og benytte angreretten. Ved bruk av angreretten må varen sendes tilbake til selger, som ofte er i utlandet. Selger kan kreve at du betaler returfrakten, men det må komme tydelig frem før du bestiller. Hvis du ikke når frem overfor selskapet, kan du kontakte Forbruker Europa.

Hvis nettbutikken er basert utenfor Europa, for eksempel i Kina, er det ofte verre å nå frem. Her kan verken norske forbrukermyndigheter eller Forbruker Europa bistå. Samtidig kan det være mulig å nå frem med kravet ditt:

Betalt med kort:
Du kan kreve refusjon fra banken, dersom du betalte med kredittkort, Visa eller MasterCard. Banken tilbakefører pengene dersom du har et krav på penger som du ikke når fram med mot en næringsdrivende selger. For å få dekning fra banken må du ha sendt klage til motparten. Det er ikke et krav at du har fått svar. Les mer om kortreklamasjon.

Betalt med Klarna:
Du bør forsøke å ta saken opp med Klarna i en skriftlig klage og benytte deg av deres Kjøpersikkerhet.

Forbrukerrådet får mange henvendelser på at handelen ikke gikk som avtalt i kjøp mellom privatpersoner gjennom tjenester som finn.no eller Tise.

Når du kjøper brukte ting av en annen privatperson så har du rettigheter etter kjøpsloven. Dersom tingen ikke er som avtalt har du rett på å få fikset feilene. Hvis det ikke går an å fikse feilene, har du krav på et prisavslag eller pengene tilbake.

Det som står i annonsen være riktig, men det er viktig å lese den nøye. Du har selv ansvar for å følge opp eventuelle opplysninger om at feil eller mangler ved produktet.

Ved store forsinkelser kan du kreve å gå fra avtalen, og få pengene tilbake dersom du har betalt på forhånd. Du kan ha rett på erstatning, men det er kun økonomisk tap som skyldes kontraktsbruddet som gir krav. Erstatning for ulempe, tort og svie gir ikke krav på erstatning.

Slik klager du

Hvis du får problemer med kjøpet bør du klage skriftlig til selger med en gang du oppdager feilen. Hvis du blir nødt til å sende klage, kan du benytte Forbrukerrådets Klagebrev til selger

Hvis dere ikke blir enige, eller ikke noe svar i det hele tatt, kan du ta saken inn til Forbrukertilsynet for mekling.
Ta saken inn til Forbrukertilsynet for mekling

Ta kontakt med oss

Har du et spørsmål kan du benytte vårt kontaktskjema.

Alle felter merket * er obligatoriske og må fylles ut.

    Hvis du krysser av for at vi kan kontakte deg på telefon, vil vi kunne besvare henvendelsen din raskere.

    Jeg vil gjerne delta på forbrukerundersøkelser i regi av Forbrukerrådet.

    Jeg samtykker til at Forbrukerrådet behandler mine persondata for å følge opp henvendelsen min.*

    Fobrukerrådets personvernerklæring

    Du får normalt svar innen fem virkedager.

    Vi kan hjelpe deg når du har handlet en vare eller tjeneste som privatperson. Er du næringsdrivende kan vi hjelpe deg med spørsmål om forbrukerens rettigheter.

    OBS! Noen ganger er det svært mange som kontakter oss, og da kan det dessverre ta noe lengre tid før vi får hjulpet deg.

    Personopplysninger

    Vi trenger informasjon om problemet ditt for å kunne gi deg veiledning. Det er likevel ikke behov for mye informasjon om deg. Vi ber om at du ikke skriver inn sentrale personopplysninger som fødsels- eller personnummer, sykdomshistorikk eller lignende informasjon. Svar fra oss vil sendes via kryptert epost. Les personvernserklæringen vår her.

    Telefonnummer

    23 40 05 00

    Åpningstider:

    Mandag-tirsdag: 09:00-14:00
    Onsdag: 09:00-11.00
    Torsdag-fredag: 09.00-14.00

    Grunnet stor pågang av henvendelser kan det være litt ventetid. Vi svarer deg så fort som mulig.

    Forbrukertilsynets kontor.Foto
    Forbrukertilsynet

    Kontakt Forbrukertilsynet


    Ta kontakt hvis du ønsker å klage på ulovlig markedsføring eller avtalevilkår.
    Tilsynet kan også bidra med mekling hvis du er i konflikt med en næringsdrivende.

    Forbrukerrådets adresse

    Bedriftsadresse: Fred Olsens gate 1, 0152 Oslo.

    Vi har dessverre ikke anledning til å ta imot forbrukere ved vårt kontor, men kontakt oss gjerne på telefon eller via kontaktskjema.


    Postboks: 463 Sentrum, 0105 Oslo, postmottak

    Forbrukerhenvendelser sendes inn via kontaktskjemaet ovenfor. Denne kontaktadressen er kun ment for administrativ post, og ikke for forbrukerspørsmål.

    Har du spørsmål om nettsiden kontakt nettansvarlig.