Elektronikk


Går mobiltelefonen, pc-en eller tv-en din i stykker, kan du klage i inntil fem år på feil som skyldes dårlig kvalitet på produktet.

Hvor lenge etter kjøpet kan jeg klage?

Spørsmål
Nei

Klagefristen er to eller fem år

  • Du kan klage i to eller fem år hvis du har kjøpt noe av en profesjonell selger (forbrukerkjøpsloven). Hvor lenge du kan klage, avhenger av hvor lenge tingen er ment å vare ved vanlig bruk. PC og mobiltelefon er eksempler på varer med fem års klagefrist.

  • Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

Hva skal til for at jeg har grunn til å klage på produktet?

Spørsmål
Nei

Selgers ansvar

Hvis årsaken til feilen er en fabrikasjonsfeil, eller du ikke har fått det du har betalt for, skal selgeren ordne opp. Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering, i butikken og andre steder, og du skal ha fått all viktig informasjon.

Ditt ansvar

Hvis du kjente til feilen, eller den skyldes noe du har gjort eller et uhell, må du ta regningen selv. Du kan eventuelt sjekke om du har en forsikring du kan benytte. Les mer om hva du kan kreve når noe er feil.

Hva gjør jeg hvis selger avviser klagen på grunn av fukt- eller væskeskade i mobilen?

Spørsmål
Nei

Selger må bevise fukt- eller væskeskade

For at selger skal kunne avvise en feil ved mobiltelefonen, eller andre elektroniske produkter på grunn av fukt- eller væskeskade, må det være en sammenheng mellom feilen og væskeskaden. Det er ikke nok å vise til utslag på en innebygd fuktindikator. Selger må kunne si hvilken del av telefonen som er fukt- eller væskeskadd, og hvordan det har ført til feilen.

Skyldes inntrengningen av væske feil ved selve telefonen, har du i første omgang rett på gratis reparasjon.

Kan jeg kreve låneprodukt?

Spørsmål
Nei

Når reparasjonen tar mer enn en uke

Noen ting er vanskelig å unnvære. Du har krav på å få låne en erstatning av butikken, hvis det ikke blir urimelig dyrt for butikken målt opp mot hvilken nytte du har av tingen. Tingen behøver ikke å være lik din, men skal kunne brukes på omtrent samme måte. Du kan be om det fra første dag, og har krav på det hvis det er klart at reparasjonen tar mer enn en uke.

Hvis du ikke får låne for eksempel en mobil, til tross for at du har krav på det, kan du ha krav på å heve kjøpet. Det vil si at du leverer inn det du har kjøpt, og får tilbake pengene.

Trenger jeg tilleggsforsikring eller trygghetsforsikring?

Spørsmål
Nei

Sjekk forsikring, garanti og klagerettigheter

Når du handler mobil, pc eller andre elektroniske produkter, blir du ofte tilbudt en tilleggsforsikring. Før du eventuelt takker ja til en slik forsikring, bør du sjekke hvilken beskyttelse du har i

  • andre forsikringer
  • forbrukerkjøpsloven
  • butikkens garanti

I mange tilfeller er du godt beskyttet og gevinsten heller liten ved å takke ja til tilleggsforsikringen. Husk også at dette er meget kostbare forsikringer, med begrenset dekning for et potensielt tap du som regel har råd til å dekke selv.

Kan jeg angre på det jeg har kjøpt?

Spørsmål
Nei

Kun angrerett på varer kjøpt på nett og utenfor butikk

Du har kun angrerett når du handler utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg. Når du handler i ordinære butikker, er du prisgitt butikkens egne bytteregler. OBS! Samtidig lar mange butikker deg få bytte eller returnere varen innen en viss tid, hvis du ikke er fornøyd. Dette er ingen lovbestemt rett, men god service fra butikken. Les mer om angre- og bytterett

Hvordan går jeg frem for å klage?

Spørsmål
Nei

1. Klag til selger

Hvis du er misfornøyd med kjøpet og ønsker å klage, må du først klage til selger. Benytt gjerne Forbrukerrådets ferdige klagebrev. Klagebrev til selger

2. Klag til Forbrukerrådet

Hvis selgeren avviser klagen din og du er uenig i avvisningen, eller du ikke får svar innen svarfristen du har satt, kan du klage saken inn for Forbrukerrådet. Klag til Forbrukerrådet