Forside > Varer og tjenester > Rens av klær

Rens av klær


Hva du bør tenke på når du leverer klær til rens eller reparasjon,
og hvordan du går frem for å klage hvis du ikke er fornøyd.

Sjekk referanser når du velger renseri eller skredder

Check
Nei

Det lønner seg å sjekke andres erfaringer ved å gjøre et nettsøk, og spørre venner om de vil anbefale noen. Du kan undersøke om alt later til å være i orden med driften i Brønnøysundregistrene.

Sjekk priser og vilkår før du inngår avtalen

Check
Nei

Sett deg inn i prisene til steder det er aktuelt å gå. Noen tilbyr abonnement på for eksempel skjorterens, og du kan vurdere om det er lønnsomt for deg. Sett deg inn i hvilke vilkår som gjelder. Hva skjer for eksempel hvis et plagg blir ødelagt?

Inngå en tydelig avtale

Check
Nei

Ta deg tid til å forklare hva du ønsker, og gjør det gjerne skriftlig. Skal du få fjernet en flekk av hollandaise, er det større sjanse for at det går bra hvis du forklarer hva det er. Skal buksa legges opp i tidsriktig lengde, bør du forsikre deg om at dere er enige om hva det betyr, så ta mål.

Slik klager du

Svar
Nei

1. Klag til renseriet

Se over klærne når du henter dem. Er ikke resultatet bra nok, eller noe er borte eller skadet, bør du klage så fort som mulig. Ordner det seg ikke, bør du klage skriftlig med Forbrukerrådets klagebrev. Dokumenter gjerne med bilder eller vitner, og be om svar innen 14 dager.

Hvis dere ikke har avtalt prisen, skal den være det som er vanlig for tilsvarende arbeid i ditt område. Fikk du bare et prisoverslag, kan sluttregningen aldri bli mer enn 15 prosent høyere.

Klagebrev til renseriet

 

2. Klag til Forbrukerrådet

Blir dere ikke enige, kan du klage til Forbrukerrådet.

Klag til Forbrukerrådet