Forside > Varer og tjenester > Restaurant og servering

Restaurant og servering


Misfornøyd med serveringen? Ta det opp med restauranten.
Matforgiftet? Da bør du varsle Mattilsynet.

Sjekk kvalitet og renslighet

Check
Nei

Ta gjerne en sjekk på nett for å undersøke andres tilbakemelding på restauranten. Mattilsynet startet 1. januar 2016 med en «smilefjes-ordning». Ordningen betyr at serveringsbedrifter får en «karakter» i form av et smilefjes. Et blidt fjes betyr ingen merknader, og avtagende smil tyder på mer og mer vesentlige avvik.

Hensikten er at du som kunde skal få full oversikt over hvordan Mattilsynet vurderer viktige forhold som hygiene, rengjøring og vedlikehold ved spisestedet.

Det er ofte vanskelig å vinne frem når maten er spist

Svar
Nei

Hvis restaurantbesøket ikke står til forventningene, er det best å gi umiddelbare tilbakemeldinger til restauranten. Det er ofte vanskelig å vinne frem med en klage etter at restaurantbesøket er avsluttet.

Forbrukerkjøpsloven gjelder ved bestilling av mat på restaurant, men er ofte vanskelig å håndheve. Det hjelper lite å kreve ny mat etter at biffen er fortært, og det skal også mye til for å vinne fram med et krav om pengene igjen hvis restaurantopplevelsen ble mindre trivelig enn forventet.

Lite å hente hvis du er blitt matforgiftet

Svar
Nei

Blir du matforgiftet av maten du har kjøpt, bør du både klage til restauranten og varsle Mattilsynet.

Det er ikke noen form for tort- og svieordning i Norge, men det kan være mulig å nå fram med erstatningskrav på andre grunnlag. Forutsetningen er at du kan sannsynliggjøre at det er maten fra restauranten som har gjort deg syk, og at du kan dokumentere et økonomisk tap.

Det økonomiske tapet kan være knyttet til for eksempel egenandel ved legebesøk, utlegg til medisiner og lignende. Ubehaget er imidlertid av ikke-økonomisk karakter, og gir deg ikke grunnlag for erstatning.

Slik klager du på restauranten

Svar
Nei

1. Klag til restauranten

Hvis du er misfornøyd med serveringen, må du først klage til restauranten.

2. Klag til Forbrukerrådet

Hvis dere ikke kommer til enighet, kan du klage saken inn til Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet kan bidra til å mekle fram en løsning, men det kan være vanskelig å finne rettslig relevante sanksjoner i ettertid.

Klag til Forbrukerrådet