Forside > Siste Nytt > Lover pengene tilbake for i-Que og Cayla

Lover pengene tilbake for i-Que og Cayla

10. desember, 2016
BR Leker og Toys r us lover pengene tilbake til alle som ønsker å returnere i-Que og Cayla. Forbrukerrådet ber selskapet stoppe salget av lekene helt og holdent.

Forbrukerrådet har gjennomgått brukervilkårene og gjennomført en teknisk test av de internettilkoblede lekene My Friend Cayla og i-Que. Funnene viser at lekene er uten sikkerhet, deler det barnet sier og inneholder snikreklame.

Top Toy, som eier BR Leker og Toys r Us, har i en kommentar til NRK bekreftet at de gir pengene tilbake til alle som ønsker å returnere lekene.

– Det er bra kundene får mulighet til levere tilbake lekene. Samtidig skulle vi sett at butikkene stoppet salget inntil manglene er rettet opp. Disse gavene hører ikke hjemme under juletreet, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Les mer om hva som er avdekket i Forbrukerrådets undersøkelse. 

Cayla og I-que.Foto

Foto: Forbrukerrådet

Hør Randi Flesland, og Bjørn Erik Thon Direktør i Datatilsynet snakke om tilkoblede leker i Forbrukerrådets podkast

Cayla og i-Que er blant annet til salgs hos BR Leker, Toys r Us og Nille. Ledende leketøysbutikker i Nederland og Belgia har allerede, på bakgrunn av Forbrukerrådets funn, trukket produktene i påvente av svar fra produsenten.

Forbrukerrådet har klaget inn saken til Datatilsynet og Forbrukerombudet for brudd på personopplysningsloven og markedsføringsloven. Det er også sendt en bekymringsmelding til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap for manglende sikkerhet.

Over 20 forbrukerorganisasjoner i Europa og USA deltar i Forbrukerrådets aksjon for tryggere leker, og flere har sendt klager til myndighetene i sine land.

Se hvordan lekene svikter

Videobilde av Cayla og I-que.Foto

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no

Pressefoto


Randi Flesland og lekene (Foto: Forbrukerrådet)

Cayla og i-Que (Foto: Forbrukerrådet)

Cayla (Foto: Forbrukerrådet)

i-Que (Foto: Forbrukerrådet)

Abonner på vårt nyhetsvarsel