Siste nytt

Tinder kan benytte brukernes innhold til hva de vil

3. mars, 2016

Tinder krever retten til fritt å benytte brukernes innhold, dele med hvem som helst og til evig tid. Forbrukerrådet klager nå selskapet inn til Forbrukerombudet for urimelige avtalevilkår.

Les mer om Forbrukerrådets app-kampanje

Press release in English

– Selskapets vilkår er et grelt eksempel på hva forbrukere i den digitale verden må forholde seg til. Ikke bare er dette respektløst overfor egne brukere, men det er også et klart brudd på norsk og europeisk lovgivning, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådets gjennomgang viser at Tinders vilkår etterlater brukerne tilnærmet rettsløse når det kommer til eierskap og kontroll over eget innhold som bilder, tekstmeldinger, chat-logger og video.

Som selskapet blant annet skriver i sine egne vilkår:

“By posting Content as part of the Service, you automatically grant to the Company, its affiliates, licensees and successors, an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, sub-licensable, fully paid-up, worldwide right and license to use, copy, store, perform, display, reproduce, record, play, adapt, modify and distribute the Content, prepare derivative works of the Content or incorporate the Content into other works, and grant and authorize sublicenses of the foregoing in any media now known or hereafter created.”

– Tinder kan ikke diktere egne spilleregler. Appen kommer på norsk og er utvilsomt rettet mot forbrukere i Norge, og dermed mener vi den er omfattet av norsk og europeisk regelverk, sier Finn Myrstad.

Forbrukerrådet vil nå klage inn Tinder til Forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven om urimelige avtalevilkår. Flere andre forbrukerorganisasjoner i Europa vil også varsle sine myndigheter basert på Forbrukerrådets gjennomgang og klage.

Forbrukerfiendtlige vilkår

I Forbrukerrådets gjennomgang av Tinders vilkår fremkommer det ellers en rekke ting å sette fingeren på:

• Vilkårene er lange, uklare og lite tilgjengelige.
  • Selskapet kan når som helst endre vilkårene uten å varsle brukerne.
  • Selskapet ber om for mye informasjon fra andre apper, slik som Facebook, på telefonen.
  • Brukerne mister kontroll over bilder og annet innhold til evig tid.
  • Selskapet kan kaste brukere ut av tjenesten uten grunn og varsel.

– Tinder behandler sensitiv og personlig informasjon. Det er en selvfølge at appen behandler sine brukere med respekt, og ikke minst er i tråd med norsk og europeisk lovverk, sier Finn Myrstad.

Ber appene skjerpe seg

Forbrukerrådet har vinteren 2016 gjennomgått en rekke apper for å sjekke hvordan forbruker- og personvernet er ivaretatt.

– Hensikten med vår app-kampanje er ikke å skremme brukerne, men skape økt bevissthet om hva vi takker ja til. Vi ønsker samtidig å legge press på app-tilbyderne for å få mer forbrukervennlige løsninger, sier Finn Myrstad.

.iframe-container { margin-top: 30px; position: relative; height: 660px; overflow: hidden;} .iframe-container iframe { position: absolute; top:0; left: 0; height: 100%; width: 1px; min-width: 100%; *width: 100%; }

Hva ville du gjort hvis en app solgte bildene dine

apper_norsk

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto