Rapporter

24. januar, 2025
Håndverkertjenester – Et utfordrende marked for forbrukerne
Håndverkermarkedet har over tid vært et utfordrende marked for mange forbrukere. Forbrukerrådet har derfor gått grundig til verks for å forstå bedre hva problemene består i, hvorfor problemene oppstår og hvordan de oppleves for den enkelte.

14. november, 2024
Commercial exploitation of children and adolescents online
How to ensure a rights-respecting digital childhood

14. november, 2024
Kommersiell utnytting av barn og unge
Slik sikrer vi en tryggere digital oppvekst

21. oktober, 2024
Forbrukerutfordringer ved betaling av kollektivtransport og parkering
Mange forbrukere opplever at det er komplisert å betale for kollektivtransport og parkering. Flere av dagens bestillings – og betalingsløsninger skaper dermed utenforskap i viktige forbrukermarkeder.

23. september, 2024
Kalde hjem – Energieffektivisering og energifattigdom i leieboliger
Vi har undersøkt oppvarmingsmuligheter og energifattigdom i norske husholdninger. Funnene viser mange tegn på energifattigdom i befolkningen, og at det er spesielt utbredt blant den millionen nordmenn som leier bolig.

12. september, 2024
Getting played – The true cost of virtual currency
This report focuses on in-game virtual currencies purchased for real money, sometimes called “premium” virtual currencies. By using numerous real-life examples from popular games, we demonstrate why these premium virtual currencies are predatory and harmful to consumers.

10. mai, 2024
Rapport om Forbrukerrådets tipskampanje om fakturagebyrer
Kraftig nedgang i bruk av fakturagebyrer det store unntaket: bom- og parkeringsbransjen.

6. februar, 2024
«Sanntidsmålere for strøm – innelåsing og manglende standarder»
Strømsalgselskapene binder sanntidsmålere til egne strømavtaler, og gjør det både dyrt og vanskelig å bytte.

29. juni, 2023
Leieundersøkelsen 2023
Forbrukerrådets vilkårsundersøkelse i markedet for leie av produkter og utstyr

23. juni, 2023
Ghost in the macine
The report “Ghost in the machine – Addressing the consumer harms of generative AI” outlining the harms, legal frameworks, and possible ways forward

20. juni, 2023
Ghost in the machine (no)
Generativ kunstig intelligens (KI) gjør det enkelt å genere tekst, bilder, lyd og video som ligner på menneskeskapt innhold. Samtidig skaper utviklingen store utfordringer for både forbrukere og samfunnet som helhet.

6. januar, 2023
Utanforskap i forbrukarmarknadene
Digitale og andre hindringar som står i vegen for at forbrukarane kan kjøpe varer og tenester

20. oktober, 2022
Overproduksjon av klær
Hvert år produseres tonnevis med klær som kleskjedene ikke får solgt.

30. september, 2022
Fjerning av utlånsforskriften
Forventede effekter på boligmarkedet av å fjerne utlånsforskriften.

30. juni, 2022
Plantebaserte pølser og burgere
Forbrukerrådets kartlegging av utvalg og næringsinnhold 2022.

10. juni, 2022
Gebyrfabrikker
Pasienter i primærhelsetjenesten skal ikke finansiere legekontorenes administrative systemer utover det de betaler i egenandel.

1. juni, 2022
Undersøkelse av bookingportaler for flyreiser
Befolkningsundersøkelse gjennomført av Ipsos for Forbrukerrådet.

20. januar, 2022
Lavere mva ved reperasjon
Virkninger av å fjerne eller redusere merverdiavgiften på reparasjon av forbrukervarer.

17. november, 2021
Forbruk og klimautslipp
Befolkningsundersøkelse gjennomført av YouGov for Forbrukerrådet.

1. november, 2021
Energidrikk, barn og unge
Undersøkelse om bruk av energidrikker blant barn og unge 2021

22. juni, 2021
Time to ban surveillance-based advertising
The case against commercial surveillance online

26. juni, 2020
Aldri mer gratis inkasso
En løpsk forretningsmodell som fører til unødvendige personlige og samfunnsøkonomiske kostnader.

12. juni, 2020
Innhold og merking av fruktpuréer og fruktgummi til sped- og småbarn
En gjennomgang av barnemat i dagligvarebutikker

28. mars, 2019
Forby returprovisjoner
Returprovisjoner leder fondsleverandører og rådgivere inn i fristelse. Fondsbransjens etablerte honorarstruktur fører til interessekonflikter og dyrere sparing, uavhengig av hvor mye forbrukerne opplyses.

1. januar, 2019
Ung og utsatt for usunn reklame
Digital markedsføring av mat og drikke ved bruk av influencere

27. juni, 2018
Deceived by design
How tech companies use dark patterns to discourage us from exercising our rights to privacy