Black Friday: «Ingen» stoler på førprisen

7. november, 2025

Ny undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at hele 80 prosent av oss har lite til ingen tillitt til at vi faktisk gjør et godt kupp under årets handlefest. 

Det er nok en gang tid for Black Friday – som de siste årene har utviklet seg til å bli en månedslang kjøpefestival. Alt fra TVer til langrennsski og jeans markedsføres med store prisavslag.  

– Etter at vi fikk nye regler for prismarkedsføring i 2023, har tilliten til tilbudene dalt. Vi ser enda flere i år enn i fjor som ikke stoler på at førprisen faktisk stemmer, sier fagsjef i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.  
 
Slik regelverket er i dag må de næringsdrivende har hatt førprisen i 30 dager før de kan sette ned prisen og markedsføre produktet som «på salg». Problemet er bare at mange da skrur prisene unaturlig høyt opp i måneden før Black Friday – for så justere ned til et mer normalt nivå i slagsmåneden.  

– At noe er på 70 prosent kan alltid virke som et godt tilbud. Men – når førprisen de tar utgangspunkt i er uvanlig høy, kan du fort ende opp med å betale en pris som strengt tatt ikke sparer deg for noe særlig, sier Iversen. 

Forbrukerjurist Thomas Iversen ved Støtvig.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Et problem for de næringsdrivende

At så mange nordmenn har liten tro på at tilbudene faktisk er gode bør oppfattes som et stort problem for de næringsdrivende. 

– Veldig mange stoler ikke på at tilbudene er reelle.  Hele 80 prosent er en stor andel av befolkningen, og noe de næringsdrivende bør ta på største alvor. 

Planen om å legge igjen store summer på Black Friday blir fort skrinlagt når forbrukerne blir skeptiske til om de sparer så mye penger som de ønsker. 

– Tillitt tar lang tid å bygge opp, men kort tid å rive ned. Det bør de næringsdrivende huske på, og sørge for at de ikke villeder forbrukerne med høye førpriser og dårlige slagstilbud, sier Iversen. 

Ønsker endring i regelverk 

På kort sikt ønsker Forbrukerrådet at Forbrukertilsynet fortsetter den gode jobben de gjør med å føre tilsyn med bransjen, og straffe de næringsdrivende som jukser med førpris og jo-jo-prising.  

– På lang sikt må det gjøres noe med regelverket her. Førprisperioden bør utvides til 60 dager, eventuelt må det stilles krav om at det selges et visst antall produkter til førprisen som danner grunnlaget for salget. Slik var det før, sier Iversen. 

Når EU-regelverket som ligger i bunn for loven om prismarkedsføring skal revideres, vil Forbrukerrådet spille inn nettopp dette.  

– I mellomtiden er det viktig at vi oppfordrer forbrukerne til å gjøre egne prisundersøkelser, og være bevisste dersom de skal handle på Black Friday, avslutter Iversen.  

Tips og råd for kjøpelyste

  • Sjekk prishistorikk for å være sikker på at du får et godt tilbud, og at førprisen er reell. 
  • Finner du et godt tilbud må du sjekke om du finner varen til en bedre pris et annet sted. Bruk gjerne prissammenlikningstjenester på nett. 
  • Tenk deg godt om før du eventuelt kjøper varer på avbetaling/kreditt – da mister du tilbudet i rentekostnader, og vinninga går fort opp i spinninga. 
  • Bruk betalingskort ved netthandel for å sikre deg mot svindel. 
  • Spar på kvitteringene. Selv om du kjøper på salg beholder du reklamasjonsretten din, og retten til å klage på produktet. 
     

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker