De fleste opplever trøbbel hos nettbutikker som Temu, Shein og Amazon

8. desember, 2025

7 av 10 handler på utenlandske nettmarkedsplasser, og et flertall har opplevd problemer med produktene eller selve handelen, viser en ny nordisk undersøkelse. – Viktig at folk er klar over risikoen, mener Forbrukerrådet.

Hender som scroller på en mobilskjerm som viser nettbutikken Temu.foto
Foto: Helen Mehammer/ Forbrukerrådet

En ny nordisk forbrukerundersøkelse fra Virke og deres søsterorganisasjoner i Sverige, Danmark og Finland viser at forbrukere i hele Norden i stor grad handler på utenlandske nettmarkedsplasser som Temu, Shein og Amazon. 1 av 4 gjør dette minst én gang i måneden.

Samtidig har hele 63 prosent opplevd problemer med kjøpene.

Dårlig kvalitet topper listen over utfordringene som går igjen, mens det at man ikke engang mottok varen kommer på andre plass. Mange har også opplevd å få tilsendt feil størrelse, feil produkt eller varer som virket utrygge å bruke.

Forbrukerne fortjener bedre

– Når så mange opplever problemer, er det et tydelig tegn på at dagens regulering ikke fungerer, sier fagsjef for bærekraft i Forbrukerrådet, Elin Volder Rutle.

– Forbrukerne fortjener trygge produkter og forutsigbar netthandel. Slik situasjonen er i dag, er risikoen for både skuffelser og utrygge varer altfor høy. Denne risikoen er det viktig at folk er klar over, ikke minst nå i julehandelen.

I forrige uke publiserte Forbrukerrådet en test som viste at 2 av 3 produkter fra Temu og Shein ikke oppfylte europeiske sikkerhetskrav – og oppfordret til å ta julehandelen andre steder.

Én av tre har kjøpt elektronikk

Klær og sko er det flest nordiske forbrukere har kjøpt i slike nettbutikker i løpet av det siste halvåret (59 prosent). I tillegg viser undersøkelsen at:

– 35 prosent har kjøpt elektronikk
– 16 prosent har kjøpt kosmetikk
– 10 prosent har kjøpt leker eller barneprodukter.

De tre siste er produktgrupper Forbrukerrådet særlig har advart mot å handle på slike markedsplasser, på grunn av den godt dokumenterte sikkerhetsrisikoen.

– At så mange kjøper elektronikk på disse markedplassene, er bekymringsverdig. Vi peker ikke finger mot forbrukerne, men mener at myndighetene må gjøre mye mer for å forhindre at folk klikker hjem utrygge produkter, sier Volder Rutle.

Elin Volder Rutle, fagsjef for bærekraft.Foto
Fagsjef for bærekraft i Forbrukerrådet, Elin Volder Rutle. Foto: Helen Mehammer/Forbrukerrådet

Lav tillit – og det med god grunn

Selv om de fleste altså bruker disse nettbutikkene, viser tallene også at tilliten blant nordiske forbrukere flest er lav.

Nesten 6 av 10 mener at utenlandske nettmarkedsplasser ikke holder mål når det gjelder verken forbrukerbeskyttelse, produktsikkerhet, arbeiderrettigheter eller miljøaspekter.

Den største bekymringen er utrygge produkter.

– Forbrukerne gjør lurt i å være skeptiske. Produktene er ikke nødvendigvis trygge, og det finnes ingen garanti for at de følger sikkerhetskravene i Norge og EU, sier Volder Rutle.

Forbrukerrådet har tidligere vist hvordan utenomeuropeiske nettmarkedsplasser aktivt bruker manipulerende design for å få deg til å kjøpe mer enn du hadde tenkt. Det kan bidra til at mange fortsetter å kjøpe fra dem til tross for at de har dårlige erfaringer.

En rapport fra tidligere i år viste hvordan Shein bruker grep som falske nedtellinger, mas og press som aktivt spiller på følelser, og andre virkemidler som bidrar til en følelse av hastverk, for å lokke deg til impulskjøp.

– Manipulerende design er et stort problem både på nettsider og i apper. Når du i tillegg risikerer å få utrygge eller mangelfulle produkter, er kombinasjonen ekstra problematisk, sier Elin Volder Rutle.

– Vi mener myndighetene må på banen med strengere regulering og mer effektiv håndheving, både av produktsikkerheten, og av hvordan disse markedsplassene markedsfører og selger varer. Markedplasser som Temu må holdes direkte ansvarlige for at det de selger er i tråd med europeiske og norske lover.



Linn Elise Jakhelln.foto

Linn Elise Jakhelln

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og bærekraft

Om forbrukerundersøkelsen

I rapporten Level Playing Field presenteres en ny nordisk forbrukerundersøkelse som er gjort av HUI research, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke, Svensk Handel, Dansk Erverv og Kaupan Liitto.

Undersøkelsen er gjennomført i september 2025.

Du finner hele rapporten her.

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker