Forside > Bolig > Strøm > Misfornøyd med strøm- eller nettselskapet?

Misfornøyd med strøm- eller nettselskapet?

Er du misfornøyd med strøm- eller nettselskapet ditt? Sjekk dine rettigheter og hvordan du kan klage.

Hva er forskjellen på strøm og nettleie?

Nei

Når du bruker strøm, betaler du for strømmen du kjøper fra strømleverandøren, i tillegg betaler du nettleie til det lokale nettselskapet for transport av strømmen. Du kan skifte strømleverandør, men ikke nettleverandør.

Du finner mer informasjon om strøm og nettleie på nettsidene til Norges vassdrags- og energidirektorat.

Hvordan klager jeg på strømselskapet?

Nei

Hvis du ønsker å klage på strømmåling, faktura eller pris, må du først ta kontakt med strømselskapet ditt.

Noen ganger kan prisen være en annen enn det du mener var avtalt, i andre tilfeller kan det være snakk om ren feilfakturering. Hvis du mener at strømregningen er feil, kan du holde tilbake den summen du mener du ikke skal betale. Selskapet kan ikke stenge strømmen din i slike tilfeller.

OBS! Stadig flere strømselskaper samarbeider med nettselskapene om å samle nettleie og strømforbruk på én regning. Hvis du opplever at strømregningen har blitt veldig mye høyere helt plutselig, så er det lurt å sjekke ditt selskap har begynt med slik gjennomfakturering. Den totale kostnaden blir ikke høyere, den blir bare samlet på en regning.

Hvis du ikke blir enig med strøm- eller nettselskapet, kan du klage saken inn til Elklagenemnda.

Mer om dine rettigheter knyttet til AMS/smarte strømmålere.

Hvordan klager jeg på nettselskapet?

Nei

Dersom du har spørsmål knyttet til nettleien, må du ta kontakt med ditt lokale nettselskap. Dette gjelder typisk saker knyttet til strømbrudd eller feil på måleren.

Hvis du ikke blir enig med selskapet, så kan du klage til Elklagenemnda.

Kan selskapene endre strømavtalen?

Nei

Selskapene kan endre strømavtalen hvis det er avtalt på forhånd at avtalen kan endres.

Når kraftleverandøren endrer prisen eller andre vilkår for avtalen, skal du få direkte varsel om dette, for eksempel på e-post eller SMS. Eventuelle endringer er ikke gyldige før de er lovlig varslet.

Betalingsvilkår skal stå klart og tydelig i avtalen. Dette er spesielt viktig i avtaler med forskuddsbetaling.

Angrer du på inngått strømavtale?

Nei

Det er alltid 14 dagers angrerett når du kjøper strøm. Har du ikke fått beskjed om angreretten, utvides fristen til 1 år.

Gi beskjed til selskapet om at du angrer og ønsker å bli tilbakeført til strømselskapet du hadde, eller finn ny avtale, så ordner selskapet flyttingen for deg.

OBS! Noen avtaler har bindingstid. Denne skal ikke være lenger enn 12 måneder, med unntak for fastprisavtaler. Du skal få en økonomisk fordel for å inngå en avtale med bindingstid, for eksempel en rabatt på strøm eller andre tjenester. Du kan si opp en slik avtale mot å betale et rimelig oppsigelsesgebyr.

Finn billigste strømavtale

Hvordan bytter jeg strømleverandør?

Nei

Avtalen din med strømleverandør kan som regel sies opp kostnadsfritt når du ønsker det. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å gi beskjed til ny leverandør om at du ønsker å bli kunde hos dem. Deretter fikser den nye leverandøren din resten.

Finn billigste strømavtale