Forside > Digitalt > Strømmetjenester og digitalt innhold
Sjekk dine rettigheter ved kjøp og abonnement på digitale innholdstjenester. 

Husk å si opp abonnementer på tjenester du ikke bruker

Selv om mange strømmetjenester bare koster rundt en hundrelapp i måneden, blir det fort snakk om store summer til sammen. I de fleste tilfeller fornyes medlemskapet automatisk, uavhengig av om du faktisk bruker tjenesten eller ikke.

Dersom du betaler med avtalefaktura, kan du sjekke hvilke abonnementer du betaler for gjennom nettbanken din. Du kan som regel si opp abonnementene gjennom kontoinnstillinger på tjenestens nettsider.

Legg inn sperrer for bruk av kort

Dersom andre enn deg selv bruker tjenesten der ditt betalingskort er lagt inn, bør du legge inn en sperre (PIN-kode, passord og fingeravtrykk) for å forhindre uønskede kjøp av innhold. Dersom du ikke har lagt inn en sperre, risikerer du å ikke få tilbake pengene dersom andre kjøper innhold med ditt kort.

Kan jeg abonnere på digitale innholdstjenester som ikke er etablert i Norge?

Som hovedregel kan du ikke abonnere på digitale innholdstjenester som ikke er etablert i Norge. Det finnes unntak for tjenester som kun produserer eget innhold (såkalt «førstepartsinnhold»), slik som enkelte utenlandske TV-kanaler.

Får jeg tilgang på digitale innholdstjenester utenfor Norge?

Du skal ha tilgang til innholdet i tjenesten uansett hvor i Europa du er. Flere av leverandørene tilbyr også tilgang til innholdet de tilbyr i det landet du befinner deg i, uavhengig fra hvilket land du betaler for innholdet.

Hva gjør jeg hvis gratisperioden blir automatisk overført til abonnement?

Du skal ikke overføres til et betalt abonnement uten å gi et klart samtykke til dette. Likevel opererer flere digitale innholdstjenester med automatisk overføring.

Dersom du oppdager at du har blitt trukket penger uten å ha gitt samtykket til å gå over til et betalt abonnement, bør du kontakte tjenesteleverandørens kundeservice. Dersom det ikke når frem, kan du ta saken til Forbrukertilsynet for mekling

Hva gjør jeg hvis andre har kjøpt innhold med mitt kort?

Dersom du legger inn betalingskortet ditt i en enhet som benyttes av andre, må du påse at det er lagt inn en sperre for kjøp i app. Uten en slik sperre kan brukeren tømme kortet ditt på få timer. I slike tilfeller vil du som hovedregel ansvarlig for kjøpene. Dette er særlig relevant der det er barn som har tilgang til enheten.

Du kan likevel kontakte tjenesteleverandørens kundeservice og forklare situasjonen, men det er ingen garanti for at du får tilbake pengene.

Hvilke rettigheter har jeg hvis betalt innhold forsvinner fra tjenesten?

Når du abonnerer på en strømmetjeneste betaler du i praksis for tilgang på et innholdsbibliotek, og ikke for enkeltprodukter. Derfor kan tjenesteleverandør selv fjerne eller legge til nytt innhold etter eget forgodtbefinnende. Dersom innholdet du ønsket tilgang på fjernes fra tjenesten, kan du si opp abonnementet ditt.

Dersom du har betalt for enkeltprodukter innenfor en digital innholdstjeneste, som for eksempel en spesifikk film eller et dataspill, og produktet fjernes fra innholdstjenesten, vil du som regel beholde tilgang til produktet.

Hvis produktet fjernes, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med kundeservice og be om refusjon. Hvis du kun strømmer innholdet, og ikke har kjøpt noe annet enn abonnementet, er alternativet ditt å si opp medlemskapet.

Ved forhåndsbestilling av digitale spill har du angrerett frem til du tar spillet i bruk. Dette praktiseres av de fleste tilbyderne. Vi anbefaler at du sjekker dette før du eventuelt forhåndsbestiller. I praksis er det unødvendig å forhåndsbestille digitale ytelser da de ikke skal leveres fysisk.

Hvilke rettigheter har jeg dersom brukerkontoen min stenges?

Dersom brukerkontoen din stenges, risikerer du å miste tilgang på innhold du har betalt for. Da har du krav på en forklaring fra tjenesteleverandør på hvorfor brukerkontoen er utestengt. Du skal også få mulighet til å protestere mot avgjørelsen.

Dessverre er det i dag mange digitale innholdstjenester som ikke oppfyller disse kravene.  Kontakt kundeservise og se om du får løst saken din. Hvis du ikke når frem eller kommer til enighet, kan du ta saken til Forbrukertilsynet for mekling.