Her finner du nyttige råd og tips for kjøp mellom privatpersoner når du handler på bruktvareplattformer

Unngå å kjøpe ting usett

Det beste er å handle av noen i nærheten, slik at man kan sjekke varen og betale når de hentes. Dersom du ikke kan se varen før du kjøper, bør du stille spørsmål om varens tilstand.

Vit hvem selgeren er

Du bør spørre om selgerens fulle navn, telefonnummer og adresse. Dessverre skjer det ofte at kjøpere blir lurt av selgere som gjemmer seg bak en anonym annonse.

Sjekk ut personopplysningene til selger. Har selger oppgitt både telefonnummer og adresse, og kan dette bekreftes av andre kilder som telefonkatalogen, google og lignende?

Ta vare på annonsen

Selger er ansvarlig for å gi deg alle viktige opplysninger om varen som han eller hun kjenner til, eller burde kjenne til.

Skal varen sendes, bør du ta vare på annonsen, da den ofte inneholder viktige opplysninger om varens tilstand. Ta skjermdump av annonsen så du har bevis i tilfelle det oppstår en tvist.

Be om bilder

Be om flere bilder av varen, helst sammen med dagens avis eller liknende, for å sjekke at annonsøren har produktet hos seg. Hvem som helst kan kopiere et bilde av et eksklusivt produkt og lage en annonse.

Be om kvittering

Be om kopi av kjøpskvittering. Det er en forsikring mot at man kjøper stjålne eller falske varer.

Ikke betal på forhånd

Vi fraråder forhåndsbetaling. Å betale på forskudd er et sjansespill. Du risikerer at varene ikke leveres, eller at det man mottar ikke er samme produkt som i annonsen. Ved å unngå forhåndsbetaling har du en sikkerhet.

Hvis selger ikke vil sende varen før du har betalt, kan dere bli enige om at du betaler et mindre beløp på forhånd, men ikke betal mer enn du har råd til å miste.

Flere bruktvareplattformer tilbyr betalingsgaranti og kjøperbeskyttelse som kan være lurt å benytte seg av. Dette fungerer som en depositumskonto der kjøperen kan undersøke varen før kjøpesummen utbetales til selger.

For godt til å være sant?

Hvis du finner billige designvarer på Tise, eller kanskje en iPhone på Finn.no bør du være på vakt, og det kan være lurt å styre unna. Hvis noe virker for godt til å være sant er det som regel tilfellet.

Slik klager du

1. Klag skriftlig til selger

Hvis du får problemer med kjøpet bør du klage skriftlig til selger med en gang du oppdager feilen.

Benytt gjerne Forbrukerrådets klagebrev til selger.

Klagebrev til selger

2. Ta saken til mekling

Hvis du får et avvisende svar, eller ikke noe svar i det hele tatt, kan du ta saken inn til Forbrukertilsynet for mekling.

Ta saken inn til Forbrukertilsynet for mekling