Rapport Forbrukerrettigheter

Undersøkelse av bookingportaler for flyreiser

Denne undersøkelsen kartlegger forbrukernes erfaringer med flyreiser, og har som mål å undersøke om det er en forskjell mellom bruk av flyselskapenes egne hjemmesider, bookingportaler og reisebyråer.

Undersøkelsen er gjort på bakgrunn av funn fra Forbrukerrådets Veiledningstjeneste, som denne våren har fått et betydelig antall henvendelser om fly som kanselleres. Blant forbrukerne som kontakter oss er det særlig de som har benyttet bookingportaler som opplever å få dårlig informasjon om endringer i flyvninger og kanselleringer. Sammenlignet med de fire første månedene i 2019 har antall henvendelser i 2022 knyttet til flyreiser økt med omlag 50 prosent.

Last ned rapporten
Thomas Iversen.Foto

Thomas Iversen

Seniorrådgiver/forbrukerjurist

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill