Forside > Siste Nytt > Amazon gjør det enklere å kansellere Prime etter klage fra Forbrukerrådet
Forbrukerrådet klagde i 2021 inn Amazon for å forvirre og manipulere brukere som ønsket å kansellere tjenesten Amazon Prime. Selskapet varsler nå at de vil gjøre det enkelt å si opp for alle europeiske brukere.

Forbrukerrådet viste i en gjennomgang fra 2021 hvordan Amazon tvinger brukerne gjennom en rekke steg og bevisst forvirrer med tekst og design for å gjøre det så vanskelig som mulig å avslutte Amazon Prime-abonnementet.

På bakgrunn av dette klagde Forbrukerrådet og en rekke andre forbrukerorganisasjoner inn selskapet for urimelig handelspraksis i strid med markedsføringsloven. Det europeiske forbrukernettverket CPC, hvor Forbrukertilsynet deltar, har nå avsluttet behandlingen av klagen, og Amazon lover å få på plass en løsning der du enkelt kan melde deg av.

– Dette er en viktig konstatering av det skal være like enkelt å avslutte, som å inngå et abonnement. Dessverre ser vi at selskaper går svært langt for å få brukerne til å betale for tjenester de ikke lenger ønsker, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

– Vi forventer at alle selskaper som retter seg mot norske og europeiske forbrukere ser til at egen praksis er i tråd med avgjørelsen til CPC og europeisk regelverk, slik at man enkelt kan melde seg av, om det er kundeklubber, abonnementer eller andre tjenester. Vi er selvfølgelig også spente på å se hvordan Amazons løsning vil fungere når den er på plass.

Skjermdump av ny løsning Amazon skal implementere

Ønsker strengere sanksjoner

Business Insider avdekket tidligere i år at Amazon bevisst har gjort det vanskelig å si opp ved å benytte manipulerende design, og at antall oppsigelser i etterkant falt med 14 prosent.

I en undersøkelse Forbrukerrådet fikk gjennomført i 2021, sa også en av fire at de betaler for tjenester de benytter så lite at de burde vært sagt opp. Forbrukerrådet etterlyser nå strengere sanksjoner for selskaper som blir tatt.

– Amazon har opplagt gjort god butikk på å manipulere kundene sine. Da holder det ikke bare å love bot og bedring, og vi skulle selvsagt sett at det var mulig å ilegge et gebyr som gav en avskrekkende effekt for både Amazon og andre selskaper, sier Finn Myrstad.

Forbrukerrådet og syv andre europeiske forbrukerorganisasjoner klagde i 2018 også inn Google for hvordan selskapet innhentet «samtykke» til kontinuerlig sporing gjennom utspekulert design. Denne klagen er fortsatt til behandling hos det irske datatilsynet. Forbrukerrådet vil fortsette arbeidet for at regelverket og håndhevingen blir bedre og raskere.

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no

Om Amazon Prime

Abonnement på Amazon Prime gir rabatt ved kjøp og tilgang til andre tjenester fra selskapet. Amazon Prime fordelsprogram har mer enn 150 millioner medlemmer. Amazon er etablert i Europa med hovedkontor i Luxembourg.

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker