Forside > Siste Nytt > Detur kansellerer – sjekk dine rettigheter 
Pakkereiseselskapet Detur kansellerer alle reiser i 2022, reisende har også opplevd at pågående reiser har blitt påvirket. Les deg opp på dine rettigheter når pakketuren ikke går som planlagt. 

I forrige uke publiserte pakkereiseselskapet Detur informasjon på hjemmesiden om avlysning av hele chartersesongen i 2022. Selskapet informerer om at passasjerene blir kontaktet i tur og orden, basert på avreisedato.  

– Når en slik beskjed kommer rett før høstferieukene vil det kunne spolere planene om den kommende ferien. Heldigvis har du klare rettigheter når hendelser som dette skjer, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.  

Thomas Iversen.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Rettigheter mens reisen pågår 

Du har rett til å gjennomføre pågående reiser, og selskapet kan ikke kreve at du reiser hjem. Som forbruker har du rett til å kreve at pakkereisen gjennomføres som avtalt.  

– Jeg har snakket med forbrukere i utlandet som opplever at hotellet deres ikke er betalt av Detur og som har fått beskjed om å reise hjem en uke for tidlig. Disse bør kontakte Detur så raskt som mulig å kreve å få fullføre ferien, sier Iversen. Han understreker at Detur ikke har rett til å avlyse pågående reiser med bakgrunn i restrukturering av selskapet.  

Dersom du må legge ut penger i mellomtiden, anbefaler Forbrukerrådet at du legger ut dag for dag slik at risikoen din blir minst mulig. Du kan kreve erstatning av Detur for eventuelle utlegg du har hatt som følge av avvikene.  

– Hvis reisen faktisk blir forkortet, eller du ikke får det du har bestilt, så kan har du rett på et  prisavslag, sier Iversen. Prisavslag kan skyldes forhold som ikke koster noe, for eksempel stresset med å måtte finne ut hvorfor det forhåndsbetalte hotellet likevel ikke var betalt.   

Reiser avlyst før avreise  

Forbrukere som får reisen sin avlyst av Detur har rett på full refusjon av det reisen kostet. Tilbakebetalingen skal skje senest 14 dager.  

– Det er viktig at Detur er raskt ute med å refundere passasjerene, slik at de får frigitt pengene sine og kan bestille seg en ny tur, sier Iversen.  

Mange har antakeligvis bestilt aktiviteter eller leid bil på destinasjonen. Dersom bestillingene ikke kan avbestilles gratis, så har du rett på erstatning for disse beløpene. Selv om avbestillingene skyldes selskapets økonomiske utfordringer, så fritar ikke det for plikten til å betale erstatning når de reisende har hatt økonomiske tap.  

– Det er uansett viktig å huske at reiseforsikringen din ikke dekker tap som skyldes at arrangøren avlyser reisen, her vil arrangøren være ansvarlig, understreker Iversen.  

Detur har stilt reisegaranti i Sverige, og denne finner du her. Reisegarantien kan du benytte hvis selskapet går konkurs og ikke refunderer reisen du har bestilt.  Du kan også kontakte Forbruker Europa om du ikke får løst problemene direkte med Detur.

Tvister mellom forbrukere og Detur kan klages inn til pakkereisenemnda hos Norsk Reiselivsforum.  

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill
(+47) 404 91 804
maren.struksnaes@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker