Forbrukerrådet avdekket høsten 2016 at flere internettilkoblede leker manglet grunnleggende sikkerhet, opererte med ulovlige brukervilkår og delte samtalene med barna med et selskap i USA. På bakgrunn av funnene gjennomførte Forbrukerrådet, i samarbeid med forbrukerorganisasjoner i 16 land, kampanjen #toyfail.
#toyfail nådde torsdag 30. november helt til topps i den prestisjetunge konkurransen European Excellence Award i kategorien «Public Affairs».
– Dette er en flott anerkjennelse av arbeidet som er lagt ned. Det er et opplagt behov for bedre forbrukerbeskyttelse i tilkoblede forbrukerprodukter, noe vi ikke minst så av testen vi gjorde i september med smartklokker for barn, sier Randi Flesland.
Resultater av kampanjen
Som konsekvens av kampanjen fjernet amerikanske Amazon, Toys R Us, og flere store leketøyskjeder i Nederland og Belgia lekene fra butikkhyllene. BR-leker og Toys R Us gav dessuten pengene tilbake til norske forbrukere.
Forbrukerrådet har også i etterkant blitt invitert til EU-parlamentet, Federal Trade Commission i USA og en rekke andre myndigheter og konferanser i inn- og utland for å snakke om problemstillingen.
Prosjektet fikk stor oppmerksomhet i tradisjonelle og sosiale medier, med over 1 700 medieoppslag i over 90 land.
