Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet mener Ropstad må la koronarammede forbrukere få pengene sine

Forbrukerrådet mener Ropstad må la koronarammede forbrukere få pengene sine

19. mars, 2021
Et utvalg skal se på reglene for når du skal få tilbake penger for ferien som ikke ble noe av. Det er satt ned av Kjell Ingolf Ropstad, og Forbrukerrådet mener han har konkludert feil før han har fått svar.

Nordmenn er vant til å tenke at det er økonomisk trygt å kjøpe en pakkereise. Går selskapet du skal reise med konkurs, finnes det et fond som sørger for at pengene dine ikke er tapt. Forbrukerrådet mener regelverket ikke ble riktig praktisert i fjor, da mange ferier ble kansellert på grunn av korona.

Føler seg snytt

Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet, og påpeker at når folk har bestilt en pakkereise, har de gjort det i trygg forvissning om at de får tilbake pengene hvis selskapet går konkurs.

– Dessverre raknet det sikkerhetsnettet i fjor, og nå føler forbrukerne seg snytt, forteller hun.

Reisegarantifondet skal altså sørge for at pengene dine er trygge. Imidlertid fikk ikke de som hadde fått reisen avlyst på grunn av korona før konkursen en krone.

– Det er både uforståelig og urimelig etter Forbrukerrådets vurdering. Vi mener det også må gjelde når reisen var avlyst før konkursen, som på grunn av korona i fjor hevder Blyverket.

kofferter.foto

Foto: John Trygve Tollefsen

Feil svar

Nå har Kjell Ingolf Ropstad satt ned et utvalg som skal se på dette, og det anerkjenner forbrukerdirektøren. Det hun ikke synes er fullt så bra, er at departementet allerede i mandatet hevder at forbrukerne ikke har krav på pengene sine tilbake hvis reisen var avlyst før konkursen. Han spør altså eksperter, men gir dem svaret på forhånd, påpeker hun.

– Vi mener dessuten svaret er feil. Det har vi også fått støtte for i en juridisk utredning. Vi har derfor skrevet til Ropstad, og stiller oss til disposisjon for å bidra med perspektivet til dem det handler om; nemlig forbrukerne, avslutter Inger Lise Blyverket.

Juridisk utredning Forbrukerrådets brev til departementet