Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet mener SAS skylder kundene en milliard
Under pilotstreiken i 2019 mente SAS at forbrukerne ikke hadde krav på erstatning for reiser som ble kansellert. Forbrukerrådet var uenig, og får nå støtte av EU-domstolen. Nå kan det være penger å hente for deg som var rammet av pilotstreiken i 2019.

Når et flyselskap avlyser reisen din, er det regler for hva du har krav på. Du skal naturligvis kunne få tilbake det billetten kostet, men i mange tilfeller kan det være snakk om en erstatning i tillegg. Skulle du reist fra Oslo til Roma, vil du få over 6000 kroner. Det får du imidlertid ikke hvis årsaken til kanselleringen er noe flyselskapet ikke rår over, som uvær eller opptøyer.

SAS har ment at de ikke kan noe for at det blir streik, og derfor ikke skal utbetale erstatning til streikerammede passasjerer. Forbrukerrådet har imidlertid ment at en streik ikke er en ekstraordinær hendelse som for eksempel en orkan.

Forskjell på ansatte og værguder

Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet, og forklarer konklusjonen slik:
– Du står ikke like maktesløs overfor egne ansatte som overfor værgudene. Streiken var lovlig, og et resultat av at SAS som arbeidsgiver ikke ble enig med fagforeningene i tide. Derfor mener Forbrukerrådet at SAS skylder penger til kundene som ble rammet av streiken, og det har altså EU-domstolen sagt seg enig i.

400 000 passasjerer kan potensielt kreve til sammen over en milliard kroner.

Da et slikt krav kom opp som en sak i Attunda tingsrätt i Sverige, ble det innhentet råd fra EU-domstolen. Det ligger til grunn for dommen, som altså fastslår at streik ikke fritar flyselskap fra å utbetale erstatning til passasjerene sine.

Blyverket ber nå de som ble rammet av streiken om å kreve SAS for det de skylder.
– Beløpet kan de regne seg frem til på Forbrukerrådets flykalkulator. Tast inn det som skjedde deg under streiken, så får du et svar du kan sende regning til SAS på. Du bør også si at du skal ha forsinkelsesrente, råder hun til.

Lise Blyverket Forbrukerdirektør
Foto: Forbrukerrådet

Slik gjør du det

Alle som ikke fikk reist som planlagt på grunn av pilotstreiken kan ha et krav.

  • Klikk deg inn på Forbrukerrådets flykalkulator for å regne ut hvor mye du har krav på.
  • Skriv deretter til SAS, og be om det beløpet i standarderstatning. Skriv at du også krever forsinkelsesrenter.
  • Dersom SAS avviser kravet, kan du klage til Transportklagenemnda. Husk å si at du krever forsinkelsesrenter også der.
  • Dersom du tidligere har klaget saken inn til Transportklagenemnda, men ikke nådd frem, kan du kontakte SAS igjen og be om standardkompensasjon. Husk å si at du krever forsinkelsesrenter.

Presse

Inger Lise Blyverket
Direktør i Forbrukerrådet
971 48 690

Pressefoto

Bygg flykalkulatoren inn i artikkel: 

<iframe style=»width: 100%;border: none; min-height: 650px;overflow-y: hidden;» scrolling=»auto» src=»https://app.forbrukerradet.no/flyrett/«></iframe>

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker