Siste nytt

Forbrukerrådets hormonsjekk-kampanje vant Sølvtaggen

12. desember, 2011

Forbrukerrådets hormonsjekk-kampanje har vunnet Sølvtaggen for november for beste interaktive kampanje. Alle juryens medlemmer gir jobben full score.

– Sølvtaggen er en fin anerkjennelse for vår kampanje. Det er med på å bekrefte at vi har et godt teknisk og brukervennlig produkt, og vi merker med glede at en enstemmig jury har gitt Hormonsjekk-kampanjen full score, sier fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord.

Populær app

Forbrukerrådet er bekymret over at hormonforstyrrende stoffer finnes i fire av 10 undersøkte kroppspleie- og kosmetikkprodukter. Det frykter virkningene dette kan ha på barna dine, og krever en strengere regulering av disse stoffene.

Etter at hormonsjekk-appen ble lansert i november er den blitt lastet ned over 80 000 ganger. Instefjord er glad for at så mange har lastet ned hormonsjekk-appen, og mener det i rene tall viser at budskapet om å unngå hormonforstyrrende stoffer i kroppspleie- og kosmetikkprodukter, har nådd bredt ut.

– Forbrukerrådet har truffet en nerve hos forbrukerne med denne kampanjen, sier han.

Innovativ og god folkeopplysning

Bak Sølvtaggen står INMA, en bransjeorganisasjon som jobber for å fremme bruken av digitale kanaler. Med Sølvtaggen har de en målsetting om å heve kunnskapen om og kjennskapen til de unike egenskapene ved interaktiv markedsføring. Utmerkelsen gjør dette gjennom å hedre nytenkende og verdiskapende løsninger.

Juryen mener hormonsjekk-kampanjen er en innovativ og god måte å drive folkeopplysning på og tilrettelegge for at forbrukerne selv kan bidra til å bedre situasjonen.

– Meget effektivt og elegant løst, heter det i juryens begrunnelse. – Konseptet er så enkelt og rent at man egentlig ikke trenger mer informasjon enn tittelen på appen, og da er jo i utgangspunktet mye gjort riktig, sier juryleder Christian Westerberg Thoresen.

Juryen legger vekt på at hormonsjekk-kampanjen er et godt eksempel på såkalt crowdsourcing, noe den forklarer slik:

– Forbrukerrådet lar hele det norske folket bidra til å gjøre sin lille del av en omfattende og viktig jobb. Med dette oppnår kunden raskt og omfattende å samle inn data av relativt høy kvalitet, og forbrukerne får gode råd i tillegg til direkte adgang til å utøve makt overfor produsenten. Og ikke minst, grepet fasiliterer at Forbrukerrådet får anledning til å konsentrere sin innsats på en mer effektiv måte, som en slags kurator og kvalitetssikrer av applikasjonens innhold.

De tolv månedsvinnerne av Sølvtaggen nomineres automatisk til «Årets Gulltagg» på Gulltaggen.

Abonner på vårt nyhetsvarsel