Forside > Siste Nytt > Forbrukerutfordringer ved tingenes internett

Forbrukerutfordringer ved tingenes internett

28. september, 2016
Stadig flere gjenstander kobles til internett og begynner å snakke med hverandre. Dette skaper mange muligheter, samtidig som det forsterker og skaper nye forbrukerutfordringer.

Det er nok mange som kunne tenke seg en termostat som tilpasser temperaturen etter hva man foretar seg, eller et kjøleskap som selv bestiller varer. Biler som velger ruten med minst trafikk, eller kaffetraktere som har kaffen klar til du står opp kan også være attraktivt for mange forbrukere.

Ved hjelp av en rekke sensorer og en internettforbindelse, kan tradisjonelt analoge ting kobles på nett og snakke sammen. Det er lett å bli blendet av alle mulighetene dette kan gi knyttet til økt velvære, trygghet og effektivitet.

Illustrasjon: Tingenes internett

Foto: Colourbox

Samtidig er det en rekke utfordringer som må adresseres. I en rapport fra forbrukerorganisasjonen Consumers International, trekkes det fram en rekke spørsmål som vil møte oss:

  • Hvem eier den enorme mengden data som samles inn av sensorene, og hvordan brukes de?
  • Hva gjør du hvis tjenesten knyttet til den tilkoblede tingen stenges, og tingen ikke lenger fungerer som den skal?
  • Vil det være mulig å kjøpe produkter fra konkurrerende selskaper uten å måtte opprettholde to eller flere «tingenes økosystem»?
  • Hvis en produsent mistenker at du bryter brukervilkårene, risikerer du å stenges ute fra hele «økosystemet» i hjemmet ditt?

Mange av problemstillingene kjenner vi allerede fra smarttelefoner og datamaskiner. I alle fall, selv om ny teknologi kan by på både fordeler og ulemper, er det sentralt at forbruker- og personvernet ivaretas.

I månedene som kommer vil vi gjennomgå vilkår og egenskaper ved flere produkter som er koblet på nett. Det er stor grad av uklarhet knyttet til sikkerheten, og hva vi faktisk samtykker til når vi tar i bruk disse produktene og tjenestene. Det er svært viktig at slike hensyn tas mens teknologien fortsatt er under utvikling, og ikke settes på vent mens de tusen hjem blir stadig mer tilkoblede.

Bilde av ansatt: Finn Myrstad
Fagdirektør digitale tjenester
(+47) 479 66 900
finn.myrstad@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel