Forside > Siste Nytt > Fortsatt kritiske sikkerhetsbrister i GPS-klokker for barn

Fortsatt kritiske sikkerhetsbrister i GPS-klokker for barn

7. desember, 2017
Forbrukerrådet avdekket i september alvorlige sikkerhetsbrister i klokkene fra Gator Norge og GPSforbarn. Etter at selskapene har prøvd å rydde opp, er utrolig nok resultatene like ille, og i et av tilfellene verre.

Sikkerhetsselskapet Mnemonic avdekket tidligere i år, på oppdrag fra Forbrukerrådet, alvorlige sikkerhetshull og upålitelige trygghetsfunksjoner i GPS-klokker for barn. Fremmede kunne enkelt ta kontroll over klokkene og bruke dem til å spore og avlytte barnet.

Selskapene meldte etter kort tid at alle feilene var utbedret. Basert på sikkerhetsbristenes alvorlighetsgrad og at Mnemonic i sin rapport understreket at feilene ville være svært krevende å utbedre, fikk Forbrukerrådet gjennomført en ny test. Resultatene viste at ikke bare var de opprinnelige sikkerhetsbristene fortsatt tilstede, Gator 3 hadde fått en ny og enda mer alvorlig feil.

– Lovnadene fra selskapene holder ikke vann. Disse klokkene hører ikke hjemme i butikkhyllene, og enda mindre under juletreet, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Viksfjord og Garor3.foto

Foto: Forbrukerrådet

– Det blir ikke mindre alvorlig av at Gator, som kompensasjon for feilene i Gator2-klokken, gav kundene Gator3, hvor stemmebeskjeder foreldrene hadde sendt barna lå åpent på nett. Kundene ble også låst i et dyrere mobilabonnement.

GPSforbarn lanserte i oktober den appen GPSforalle, som fungerer sammen med klokkene. GPSforalle inneholdt tilsvarende feil som den opprinnelige appen.

Mangler kontroll

– Det er urovekkende at produsenter og butikker ikke har bedre kontroll på produktene de selger. Dette gjelder spesielt sikkerhetsprodukter rettet mot barn, som i praksis kan sette dem i fare, sier Randi Flesland.

– Inntil det foreligger troverdig tredjeparts gjennomgang av sikkerheten, forventer vi at de som selger klokkene trekker dem fra markedet og gir beskjed til kundene om sikkerhetsbristene som er funnet.

Forbrukerrådet klagde inn klokkene til Datatilsynet i september, og informerte tilsynet og selskapene i november om at feilene ikke var utbedret.

Gator sendte fredag 24. november e-post til kundene sine om de nye sikkerhetsfunnene og lovet en ny app og oppdateringer til klokkene. Også GPSforbarn hevder igjen at feilene blir håndtert.

Begge produktene har etter det Forbrukerrådet kan se, vært i salg hos henholdsvis XXL og Enklere liv hele perioden, mens Gator Norge og Gpsforbarn i flere omganger har vært varslet om alvorlige sikkerhetsfunn.

Forbrukertips

1. Vi ville ikke ha kjøpt disse smartklokker før funksjonalitet og sikkerhet er på et tilfredsstillende nivå.

2. Be selger om å få kjøpesum tilbake. Vis til gjentatte sikkerhetsbrister og funksjoner som ikke virker.

3. Hvis du har kjøpt klokken på nett og ikke ønsker å beholde den, har du 14 dagers angrerett.

Oppsummering sikkerhetsrapport Mnemonic
Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no

Om GPS-klokkene


GPS-klokker for barn fungerer i hovedsak som en smarttelefon som kommuniserer med foreldrene via en app. Foreldrene kan blant annet kommunisere med barnet og spore barnas lokasjon.

Forbrukerrådet har re- testet de to klokkene som kom dårligst ut den første testen; Gator og Viksfjord. Det finnes klokker som er nokså like de vi testet og som selges under andre navn.

Barne- og likestillingsdepartementet har bevilget midler til gjennomføringen av prosjektet.

Pressebilder


Gator3 og Viksfjord (Foto: Forbrukerrådet)

Abonner på vårt nyhetsvarsel