Ikke bestilt ferie enda? Her er Forbrukerrådets tips

13. juni, 2024

Sommeren står for døra, men ikke alle har rukket å bestille ferien enda. Enten du vil reise kort eller langt har Forbrukerrådet tipsene til etternølerne.

En fersk undersøkelse gjennomført av YouGov for Forbrukerrådet viser at to tredjedeler av oss planlegger sommerferie i år. Men for 14 prosent av oss gjenstår det fortsatt å bestille en reise.  

Om sommeren er vanligvis reiserettigheter noe av det Forbrukerrådets veiledningstjeneste får mest spørsmål om. Ofte tar folk kontakt fordi noe har skjært seg underveis i reise- eller bestillingsprosessen. Derfor kommer Forbrukerrådet nå med noen grep du kan ta for å redusere risikoen for trøbbel når du skal ut på tur.  

– Mitt beste tips er å gjøre gode forberedelser. Det inkluderer å sjekke at passet er gyldig, at forsikringene er i boks og at alle nødvendige vaksiner er tatt før du drar ut på tur, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.  

Selv om sommeren nærmer seg, er det fortsatt mulig å skaffe seg en ferie. For å få de beste prisene bør du være litt smart. 

– Hvis du er litt fleksibel på når du reiser, vil du kunne sette sammen en tur som ikke koster skjorta, sier Iversen. Han understreker at prisene øker i fellesferien, men at det fortsatt er mulig å finne konkurransedyktige priser på både transport og overnatting.  

Thomas Iversen med koffert foran flytoget som står på perrongen.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Unngå bookingportaler

Vår undersøkelse viser at hele 17 prosent av de som har bestilt sommerferie har brukt bookingportaler eller formidlere til å bestille flybilletter. Både pakkereiseselskaper og flyselskaper er tryggere valg når du skal ut på tur.  

– Vi ser år etter år at bookingportaler og formidlere fører til utfordringer for folk. Våre egne undersøkelser viser at folk har problemer med kommunikasjonen med disse portalene. Det er faktisk over fem ganger så mange utfordringer med bookingportaler som med flyselskap eller pakkereiseaktører, sier Iversen.  

Rådet fra seniorrådgiveren er enkelt for å unngå denne problemstillingen: 

– Bruk gjerne portalene til å finne ut hvem som flyr hvor, men bestill reisen enten på flyselskapets hjemmeside eller hos et pakkereisebyrå, sier han.

Forsinkelser, kanselleringer og endrede rutetider

Mange av oss vil oppleve både forsinkelser, kanselleringer og endrede rutetider også i år. Selv om vi håper å unngå de mest alvorlige tilfellene av streik og naturkatastrofer, kan man aldri være sikker.  

– Hvis flyvningen din blir kansellert eller forsinket, sa kan du sjekke rettighetene dine på Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator. Der finner du ut når du har rett på gratis mat og drikke, og hvor mye du kan få i standardisert erstatning, sier Iversen. 

Ved avvik har selskapet en plikt til å transportere deg til avtalt flyplass så raskt som mulig. Hvis det ikke skjer, da kan du kjøpe egne billetter og kreve utgiftene dine erstattet.  

En pakkereise er typisk både en flyreise og et hotellopphold. Hvis noe er galt med hotellet, bør du si ifra med det samme.  

– Mitt beste tips er å påpeke avvik ved rommet eller hotellet så rask som mulig. Veldig mye kan løse seg på stedet, og hvis det ikke løser seg bør du kreve et prisavslag når du kommer hjem, sier Iversen.  

Hetebølge i Europa?

De siste årene har hetebølgene i Europa skapt utfordringer for mange på ferie, og prognosene viser at det også kan bli varmt i år. Forbrukerrådet får hvert år spørsmål om hvilke rettigheter du har når heten er som verst.  

– Mange tror at reiseforsikringen gir rett til avbestilling på grunn av bekymringer om den sterke heten, men det stemmer ikke, sier Iversen. Han understreker at forsikringene vanligvis gir deg rett på dekning hvis du blir syk som følge av den sterke varmen.  

I de aller verste tilfellene kan situasjonen i landet du reiser til føre til unntakstilstand, og i slike tilfeller kan også Utenriksdepartementet fraråde utreise. 

– I ekstreme situasjoner som dette vil avbestillingsforsikringen din hjelpe deg. Det vil også muligheten til å avbestille reisen uten gebyr i pakkereiseloven, sier Iversen. Han er likevel tydelig på at det ofte må mer til enn bare varme –  typisk vannmangel, omfattende strømbrudd eller skogbranner.  

Andre regler utenfor Europa

Hvis du skal virkelig langt, da bør du være klar over at det gjelder andre regler på reisemålet enn vi er vant til. En god reiseforsikring er enda viktigere når du reiser utenfor EU.  

– Hvis du for eksempel skal til USA eller Thailand er det avgjørende å ha en god og dekkende reiseforsikring. Dersom du blir syk eller skadet kan du ende opp med økonomisk ruin dersom du ikke har forsikringen i orden, sier Iversen.  

Selv om ferien går til fjerne strøk vil den norske pakkereiseloven fortsatt gjelder dersom du har bestilt med et pakkereiseselskap. Hvis du har vært ditt eget reisebyrå er det verre, og særlig hotellene vil reguleres de lokale reglene der du er.  

– Husk å betale med kreditt- eller debetkort når du bestiller ferie. Hvis selger ikke holder avtalen kan du klage til banken og få pengene dine igjen, sier Iversen.  

Forbrukerrådet snakket nylig med en mann som virkelig kan det å reise. Hør vår podkast der Gunnar Garfors, profesjonell globetrotter og journalist, deler sine tips når man skal planlegge ferie, også om man er sent ute med bestillingen.  

 

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker