Forside > Siste Nytt > Klager inn Coca-Colas Youtube-kanal for brudd på bransjens retningslinjer

Klager inn Coca-Colas Youtube-kanal for brudd på bransjens retningslinjer

31. oktober, 2018
Forbrukerrådet mener Coca-Colas Youtube-kanal CokeTV Norge i sin helhet er ren markedsføring rettet mot barn og unge, og klager inn kanalen til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).

Programleder for kanalen er tidligere barne-TV-vert, Markus Bailey, og blant gjestene finner vi Dennis Variede, Malin Nesvoll, Emzia og Ola Klæbo.

– CokeTV Norge er i sin helhet markedsføring av Coca-Cola. Ikke bare kjennetegnes kanalen av kjendisprofiler, men den bygger også på humor, konkurranser og språk som klart appellerer til barn og ungdom. Dette kommer også tydelig fram i kommentarfeltet, der mange av de som engasjerer seg, er fra de helt unge aldersgruppene, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

MFUs retningslinjer er tydelige på at matbransjen ikke skal rette markedsføring av usunn mat og drikke mot barn under 13 år, og skal vise aktsomhet mot ungdom.

Forbrukerrådet har i flere år rettet oppmerksomhet mot markedsføring mot ungdom og behovet for å beskytte denne gruppen, men MFU har ennå ikke felt noen for uaktsom markedsføring.

I klagen mot CokeTV Norge ønsker Forbrukerrådet at MFU vurderer både om Youtube-kanalen bryter aldersgrensen på 13 år, og om kanalen viser tilstrekkelig aktsomhet for ungdom.

Bransjen må ta grep

Instefjord mener klagen av CokeTV Norge gir matbransjen en mulighet til å vise at de ønsker å beskytte både barn og ungdom.

– Det er spesielt viktig å slå ned på overtramp som gjelder markedsføring i sosiale medier. Dette er noe barn og unge bruker mye tid på, og reklamen der er ofte forkledd som underholdning.

Utvalget har ikke klargjort hva det betyr å vise aktsomhet i veiledningen som er laget for markedsføring i sosiale medier.

– Hvis ikke utvalget får på plass noen praksis på aktsomhetspunktet som gjelder ungdom, er det på tide at retningslinjene strammes inn – eller at ordningen erstattes med en lovregulering, sier Instefjord.

Les Forbrukerrådets klage på CokeTV Norge til MFU