Siste nytt

Krever at leiebilbransjen rydder opp

24. juni, 2018

Forsikringene du tilbys når du leier bil, er villedende, og det er umulig å finne totalpris ved bestilling, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet. – Nå må leiebilbransjen rydde opp, krever forbrukerdirektør Randi Flesland

Forbrukerrådet og Forbruker Europa har testet forsikringstilbudene hos de største leiebilselskapene. Målet var å finne ut hvordan en forbruker må gå fram for å kjøpe forsikringer ved bestillingstidspunkt, slik at han unngår å kjøpe dyre og unødvendige forsikringer når bilen skal hentes.

Det viser seg at ikke bare er forsikringene ekstremt kompliserte, de er også ofte umulige å kjøpe før man skal hente bilen. Å finne totalprisen for leiebilen ved bestilling er nærmest umulig hos de fleste aktørene. Hos kun to av fem selskaper (Sixt og Europcar) er det i dag mulig å kjøpe alle forsikringer samtidig som man bestiller bilen på nett. Og det er kun Sixt som lar deg velge fritt i forsikringer, uten å måtte kjøpe en forsikringspakke.

Samtidig kunne ikke Sixt garantere at kasko- og tyveriforsikring alltid er inkludert i grunnleieprisen, hvilket kan bety at en forbruker risikerer store kostander hvis uhellet skulle være ute. – Dette er uholdbart, sier Flesland.

Ingen leiebilselskaper får toppkarakter

VilkårHertzEuropcarAvisBudgetSixt
Ansvar, kasko og tyveri er alltid inkludert i grunnleieprisenGrønt smile fjes, ikonGrønt smile fjes, ikonGrønt smile fjes, ikonGrønt smile fjes, ikonRødt surt fjes, ikon
Alle forsikringer kan fritt velges ved bestillingRødt surt fjes, ikonGult skeptisk fjes, ikonGult skeptisk fjes, ikonRødt surt fjes, ikonGrønt smile fjes, ikon
Egenandel kan alltid reduseres til nullGult skeptisk fjes, ikonGrønt smile fjes, ikonGrønt smile fjes, ikonGrønt smile fjes, ikonGult skeptisk fjes, ikon
Dekk og felg kan forsikresGrønt smile fjes, ikonGrønt smile fjes, ikonRødt surt fjes, ikonRødt surt fjes, ikonGrønt smile fjes, ikon

Ingen selskap får godkjent på alle punkt. Mest alvorlig er det at nødvendige forsikringer ikke alltid er inkludert hos Sixt. Til gjengjeld er det mulig å kjøpe alle forsikringer når man bestiller bilen hos Sixt. Hos fire av fem er det ikke mulig å kjøpe alle forsikringer ved bestilling. Dermed må man betale ekstra ved henting av bilen.

Forsikringsjungel

De ulike selskapene har sprikende navn på forsikringer og vilkår. Dette er også med på å gjøre situasjonen enda mer forvirrende for forbrukerne. Forbrukerrådet og Forbruker Europa fant også at tilleggsforsikringene ikke alltid dekker det du tror. For eksempel fører ikke alltid kjøp av egenandelsforsikring til at egenandelen reduseres til null – til tross for at forsikringen gjerne er svært dyr. Hos andre selskaper er det ingen av forsikringene som dekker skader på dekk og felg.

Forsikringene er så kompliserte at selskapene bruker flere uker på å svare på Forbrukerrådets spørsmål. Hertz klarte ikke å svare tilfredsstillende på noen av spørsmålene, og først etter fire purringer var de i stand til å opplyse om forhold det forventes at kundene raskt skal sette seg inn i.

– For oss vanlige kunder er det rett og slett nær umulig å vite hva de dyre forsikringene dekker, og ikke minst hva de ikke dekker. Sånn kan vi rett og slett ikke ha det, konstaterer Flesland.

Dårlig konkurranse

– Vi forventer at forbrukerne skal få oppgitt fullstendig pris når de bestiller på nett. Det er ikke alltid tilfelle, sier Flesland.  Siden man allerede har betalt en stor del av leieprisen ved bestilling, har man heller ikke en reell mulighet til å trekke seg fra avtalen om man finner ut at totalprisen blir mye høyere enn det man trodde på bestillingstidspunktet. Dette betyr dårligere konkurranse, noe som er svært lite kundevennlig, sier Flesland som mener tiden er moden for opprydding i leiebilbransjen.

Også forbrukerministeren reagerer på Forbrukerrådets funn.

– Forbrukere skal få informasjon om priser på en klar og tydelig måte når de bestiller leiebil. Forbrukerrådets undersøkelse viser at det er store mangler her når det gjelder forsikringer. Her må det ryddes opp. Alle kan kjenne seg igjen i hvor frustrerende det er å få en hel haug med tilleggskostnader når man skal hente leiebilen etter en lang flytur og slitne barn, sier forbrukerminister Linda Hofstad Helleland.

Samtidig er det noen lyspunkt. Fire av fem selskaper kan i dag garantere at ansvar, kasko og tyveriforsikring alltid er inkludert i grunnleieprisen for norske forbrukere. I tillegg så det lenge ut som kun to av fem selskaper ga kundene mulighet til å kjøpe ekstra forsikringer ved bestilling på nett, men i siste liten lanserte Avis nye systemer som muliggjør kjøp av noen ekstraforsikringer også hos dem. – Det er positivt at bransjen forbedrer seg og blir mer forbrukervennlig. Vi forventer nå at selskapene lærer av hverandre og jobber sammen for å gi et best mulig tilbud til forbrukerne, avslutter Flesland og stiller tre krav:

Forbrukerrådets krav til leiebilselskapene

  1. Bransjen må enes om identiske navn på forsikringene i et forståelig språk.
  2. Alle forsikringer må kunne kjøpes på nett, og hver for seg, når man bestiller bilen, slik at man har tid til å lese vilkårene og slipper dyre overraskelser når bilen hentes.
  3. Alle nødvendige forsikringer (kasko, tyveri og ansvar) skal være inkludert i grunnleieprisen, og det skal opplyses om egenandeler på bestillingssidene, samt hva det koster å eliminere/redusere disse.

Råd til deg som skal leie bil

Unngå dobbeltforsikring. Vær en smart forbruker og undersøk hva du allerede har og ta tilbake makta fra leiebilselskapene. Vi hjelper deg på veien:

  • Sjekk vår guide for å se hvilke forsikringer du faktisk trenger og ikke. Gjør undersøkelser før du drar, så du vet hvilke forsikringer du eventuelt må kjøpe, og hvilke du kan si nei til.
  • Sjekk reiseforsikringen din. Vi har testet de fem største skadeselskapene i Norge. Reduksjon av egenandel på kasko og tyveri kan allerede inngå i din reiseforsikring, eller så kan du vurdere å utvide den.
  • Kredittkortselskapene har ofte gode forsikringer inkludert hvis du betaler med kortet. Sjekk hvilke forsikringer du allerede har gjennom dem.

Du kan lese mer om hva du bør tenke på ved henting og avlevering av leiebil på Forbruker Europa sine nettsider.

Bilde av ansatt: Henrik Ebne.Foto

Henrik Ebne

Kommunikasjonsrådgiver forbrukerrettigheter

Testfakta leiebil

Forbrukerrådet og Forbruker Europa har testet hvilke forsikringer som inngår, og ikke inngår, når man bestiller leiebil på nett.

Vi har tatt utgangspunkt i en norsk statsborger på 40 år, bosatt i Norge med førerkort i 20 år, som leier bil i Tromsø, Malaga og Fort Lauderdale. Svarene gjelder for EU/EØS og USA. Testen omfatter ikke pris, kun forsikringsvilkår.

Det er tre kriterier som vektlegges: Det viktigste er at ansvar, tyveri- og kaskoforsikring er inkludert i grunnpris. Dernest at alle forsikringer kan kjøpes ved bestilling på nett, slik at man slipper prissjokk når bilen hentes. At egenandelene kan reduseres til null, og at dekk/felger kan forsikres, teller også med.

Vi har testet de fem største bilutleieselskapene med kontor i Norge. Alle disse er også med i klagenemnda ECRCS.

Abonner på vårt nyhetsvarsel