Nintendo granskes av ti forbrukerorganisasjoner
7. desember, 2020
Forbrukerrådet lanserer i dag sitt opprop for å få norske forbrukere til å melde ifra om de vedvarende problemene med Nintendo Switch Joy-Cons.
— Sammen med ni forbrukerorganisasjoner fra hele Europa ber vi nå forbrukere om å melde ifra til oss om problemene så vi kan få kartlagt hvor utbredt denne feilen har vært for norske forbrukere, forteller Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Kort tid etter at Nintendo Switch ble sluppet på markedet i 2017 kom det til syne et gjentagende teknisk problem med spillkonsollens kontrollere (Joy-Con). Feilen, kjent som «Joy-Con drift», gjør at spillets karakter beveger seg selv om spilleren ikke rører spakene.
— Feilen gjør rett og slett kontrollerne ubrukelige. Dessuten har forbrukerne, i svært mange tilfeller, selv måttet erstatte eller betale for reparasjon av de defekte kontrollene. Det ser vi på som svært problematisk, sier Iversen.
![Person spiller på Nintendo.foto](https://storage02.forbrukerradet.no/media/2018/02/nintendo.jpg)
Ønsker DINE erfaringer
Siden Nintendo Switch ble gjort tilgjengelig er det solgt mer enn 68 millioner konsoller på verdensbasis. Mange av disse i Europa. Forbrukerorganisasjonen i Frankrike har allerede mottatt over 9000 klager fra forbrukere rammet av feilen, og nå vil Forbrukerrådet komme til bunns i hvor mange nordmenn som har opplevd Joy-Con-trøbbel.
— Ved at norske forbrukere forteller om sine opplevelser med denne feilen, kan vi sammen med de andre forbrukerorganisasjonene finne ut hvilke grep vi må ta for å sikre at Nintendokundene blir rettferdig behandlet, avslutter Iversen.
Har du opplevd feil med dine Nintendo Switch- kontrollere? Da blir vi veldig takknemlige om du svarer på noen enkle spørsmål her.
![nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto](https://storage02.forbrukerradet.no/media/2016/11/2021-maren-650x381-1.jpg)
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill