Strøm

Norske strømkunder bytter avtale for sjeldent 

15. juni, 2022

Én av to sier det er mer enn to år siden sist de byttet strømavtale. Nå gjør Forbrukerrådet det enklere å sjekke om du betaler mer enn du må for strømmen.

Oppdatert 16.06.2022

Forbrukerrådet har mottatt flere henvendelser knyttet til «fakturasjekken» som ble lansert onsdag 15. juni. Løsningen gjør det mulig å legge inn strømforbruk og kostnad for en viss periode, med mål om å vise om forbrukeren om de har en dyr eller billig avtale.  

Vi ser at prismodellen som er lagt til grunn ikke tar tilstrekkelig høyde for variasjonene i spotprisene vi har sett det siste halvåret, slik at resultatet ikke blir like presist som i våre tester som ble gjort med mer stabile priser. Store variasjoner i strømforbruket gjør at avtaler kan komme ut med ulik rangering i ulike måneder, noe vi har fått tilbakemeldinger om at kan være forvirrende.  

På bakgrunn av dette har vi bestemt oss for å midlertidig trekke tilbake tjenesten, for å kvalitetssikre presentasjon og resultater. Strømpris.no berøres ikke av at tjenesten fakturasjekken midlertidig tas ned. På strømpris.no kan du som før finne oversikt over rimelige strømavtaler og lett foreta et bytte. 

Det er kjedelig å trekke fakturasjekken dagen etter at vi lanserte den. Men når vi selv ser at løsningen ikke er god nok for forbrukerne, er det rett beslutning å ta. Det er et problem at mange forbrukere sitter med kostbare avtaler og Forbrukerrådet vil fortsette vårt arbeid med å gjøre det enklere for forbrukerne å velge rimelige avtaler.  

I en undersøkelse Norstat har utført for Forbrukerrådet sier 29 prosent sier det er mer enn to år siden de sist byttet strømavtale, mens 15 prosent sier at de aldri har byttet. Mange av disse betaler trolig mer for strømmen enn de må.  

– Det er store forskjeller i påslagene til strømsalgselskapene. Selv om forbrukeren ikke får gjort så mye med selve strømprisen, kan det være gode penger å spare ved å bytte til en bedre og billigere avtale, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.  

For å gjøre det enklere å sjekke avtalen din lanserer Forbrukerrådet nå «fakturasjekken», hvor du enkelt får opp om du betaler unødvendig mye for strømmen. Alt du trenger å gjøre er å finne frem siste faktura og legge inn postnummer, forbruk og kostnad. 

– Det er alt for vanskelig å sammenligne strømavtaler. Det er heller ikke mye hjelp i dagens faktura, hvor det mangler sentral informasjon som avtalenavn og påslag. Vår nye «fakturasjekk» hjelper deg å finne ut om du har en god eller dårlig avtale.   

Betaler dyrt for lojal strøm  

I Forbrukerrådets undersøkelse oppgir 45 prosent av de som ikke har byttet avtale de tre siste årene at de er fornøyde med den avtalen de har, 29 prosent mener at det er lite å spare og 23 prosent oppgir at de liker å ha en fast leverandør. Forbrukerrådet frykter at mange betaler dyrt for lojaliteten til strømselskapet.  

– Med rekordhøye strømpriser kan selskapenes påslag kan oppleves som en dråpe i havet, samtidig kan det være mye å spare, spesielt hvis du sitter på de dyreste avtalene, eller har takket ja til tilbud med variable priser, sier Inger Lise Blyverket.  

– Vi har også en rekke eksempler på at prisene skrus opp, samtidig som mange av selskapene prakker på kundene unødvendige tilleggstjenester, slik som «grønn strøm», flyktige pristak og forsikringer som nesten aldri gjelder, som legger seg på toppen av regningen, sier Inger Lise Blyverket.  

«Fakturasjekken» er en del av Forbrukerrådets sammenligningstjeneste strømpris.no, hvor du enkelt får oversikt over alle avtalene i markedet og kan gjennomføre et bytte med få klikk.   

Befolkningsundersøkelse: Bytte av strømleverandør
Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Om utregningen

Strømprisen består enkelt forklart av spotpris, selskapenes påslag og ofte et fastbeløp. Hvis du bruker lite strøm vil et fast påslag utgjøre en større andel av regningen, enn om du bruker mye strøm. Dette fører til at det samlede påslaget vil varierer ut fra forbruket ditt – og at samme avtale kan komme ut på grønt, oransje eller rødt.

Fakturasjekken har ellers regnet inn variasjoner i forbruket basert på NVEs estimater basert på et typisk forbruk gjennom dagen. Denne utregningen ligger også til grunn når NVE beregner kostnader for sluttbrukerne.

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker