Siste nytt

Test av barnekosmetikk: Ikke ett produkt får godkjent

30. november, 2021

Forbrukerrådet har undersøkt innholdet av problematiske stoffer i barnekosmetikk. Av produkter kjøpt i Norge får samtlige strykkarakter.

Utvalg av barnesminke.Foto
Et utvalg av produktene kjøpt i norske butikker. Foto: Gøril Furu, Forbrukerrådet

Det glitrer, det lukter godt og det smaker kanskje ikke så verst heller. Men i leppepomade og sminkesett som markedsføres mot barn skjuler det seg stoffer som kan være allergifremkallende og kan gi livslange plager.

Se resultatene av den norske, svenske og danske undersøkelsen i faktaboksene.

0 av 30 produkter kjøpt i Norge godkjent

Denne høsten har Forbrukerrådet, i samarbeid med det danske og svenske forbrukerrådet, undersøkt innholdet av allergifremkallende og andre problematiske stoffer i leppepomader og sminkesett markedsført til barn.

I testen ble innholdsfortegnelsen på produktene er gransket og klassifisert tilsvarende danske Forbrugerrådet Tænks kriterier for problematiske stoffer. Ut ifra kriteriene er det gitt karakterer fra A (inneholder ingen problematiske stoffer) til B og C (inneholder problematiske stoffer).

Av 20 leppepomader og 10 sminkesett kjøpt i Norge var det ingen produkter som fikk godkjentkarakter (A). De fleste produktene inneholdt flere problematiske stoffer, mens ett produkt – en pakke med flere lipglosser – inneholdt hele 12 forskjellige, problematiske stoffer.  

Se oversikt over produktene kjøpt i Norge i her.

Til sammen ble drøyt 100 produkter fra Danmark, Sverige og Norge undersøkt. Av disse var det bare ett produkt – en leppepomade kjøpt i Danmark, som fikk karakter A. Den inneholder verken parfyme eller andre problematiske stoffer.

Leppepomade fra Hipp.Foto

Denne leppepomaden fra Hipp ble kjøpt i Danmark, og var det eneste produktet som ikke inneholdt problematiske stoffer.

Forbrukerrådet etterlyser ryddesjau

Forbrukerrådets anbefaling er å unngå parfyme i barneprodukter, og Gunstein Instefjord, leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet, etterlyser en ryddesjau i butikkhyllene hos forhandlerne av leppepomader og sminkesett markedsført mot barn.

– Leketøysbutikker, klesbutikker, dagligvarebutikker og andre forhandlere av barnekosmetikk må ta en skikkelig gjennomgang av produktutvalget sitt, sier Instefjord.

Gunstein Instefjord.Foto
Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet oppfordrer til ryddesjau i butikkhyllene. Foto: John Trygve Tollefsen

Barn har større risiko for å utvikle allergier enn voksne. Selv om enkelte parfymestoffer er spesielt allergifremkallende og må merkes med dette på innholdsfortegnelsen, eksisterer det en stor og til dels ukjent gruppe med parfymestoffer som slipper unna med generell merking om «parfyme» på pakningen.

Astma- og allergiforbundet bekymret

Det er bekymringsfullt, sier Kent Hart, fagsjef for biologi og kjemi i Norges Astma- og Allergiforbund.

– Det er en bekymringsverdig utvikling at flere forbrukerprodukter rettet mot barn nå inneholder parfymestoffer. Det fører til at flere barn fremover vil bli eksponert for unødvendige stoffer tidligere i livet. Dette øker sjansene for at flere vil utvikle kontaktallergier når de er yngre, sier Hart.

Ifølge Hart rammes 1-3 prosent av voksne mennesker av hudreaksjoner som kontaktallergi. Det er en type allergi som krever eksponering over tid for å utvikle seg, og for mange er det i ungdomstiden eller tidlig i voksenlivet at plagene først debuterer. 

– For de som er uheldige og utvikler kontaktallergi, medfører dette utfordringer som vil følge dem hele livet. Det å unngå kontakt med stoffene man er allergiske overfor er eneste reelle løsning for å unngå plager, sier Hart.

Cocktail av mistenkte hormonforstyrrende stoffer

I fire av produktene ble det også funnet mistenkte hormonforstyrrende stoffer.

– Stoffer som er mistenkt for å være hormonforstyrrende utgjør ikke en risiko om vi får dem fra kun ett produkt. Dessverre får vi dem fra mange ulike hverdagsprodukter, som til sammen kan utgjøre en risiko for hormonforstyrrende effekter, og barn er en ekstra sårbar gruppe, sier Instefjord i Forbrukerrådet.

Hva skal man velge, da?

– Forbrukerrådets oppfordring er å ikke kjøpe sminkeprodukter til barn. Om du ønsker en leppepomade, anbefaler vi produkter som er svanemerkede eller produkter som er anbefalt av Astma- og allergiforbundet, sier Instefjord i Forbrukerrådet.

Om testen:

  • Testen.er et samarbeidsprosjekt med Sveriges konsumenter og Forbrugerrådet Tænk i Danmark. I alt ble 102 produkter testet, der kun ett produkt fikk en A-vurdering. Seks produkter fikk vurdering B, mens resten ble vurdert som C. Flere av produktene i de danske og svenske testene er også tilgjengelig for norske forbrukere. Her kan du lese om den svenske testen og den danske testen.
  • De norske produktene i testen er en gjennomgang av 20 leppepomader og 10 kosmetikksett markedsført til barn. Alle produktene er tilgjengelig til norske forbrukere, enten i fysiske butikker i Norge eller gjennom nettbutikker som retter seg mot norske forbrukere. Alle produktene ble kjøpt inn i dagligvarebutikker, lekebutikker, nettbutikker og apoteker i september og oktober 2021.
  • Testen er en deklarasjonstest, med utgangspunkt i innholdsfortegnelsene på produktene. Det er ikke tatt høyde for konsentrasjonen av kjemikaliene i det enkelte produkt

Om funnene:

  • Det er funnet mistenkte hormonforstyrrende stoffer i fire av de 30 produktene kjøpt inn i Norge, og kun to av de norske produktene var fri for parfymestoffer – det ble altså funnet parfymestoffer i hele 28 av 30 produkter. 
  • Mange parfymestoffer kan være allergifremkallende, og kan gi livslange plager. I Danmark anbefaler myndighetene å unngå parfymer i barneprodukter, det samme gjør Forbrukerrådet og alle de øvrige nordiske forbrukerorganisasjoner.
  • Det er også flere produkter som inneholder stoffer som kan være problematiske for helsen når de finnes i matvarer. Disse er med i betraktningene, spesielt når det er snakk om leppepomader og andre leppeprodukter, siden disse er uunngåelig å spise. I tillegg er det funnet stoffer som kan være skadelig for miljøet. 
Andreas Framnes.Foto

Andreas Framnes

Kommunikasjonsrådgiver – bærekraft

Bilde av ansatt: Gunstein Instefjord.Foto

Gunstein Instefjord

Leder for forbrukerpolitikk

Norsk undersøkelse Svensk undersøkelse Dansk undersøkelse Abonner på vårt nyhetsvarsel