Digital

Vi betaler dyrt for manglede konkurranse i mobilmarkedet

29. september, 2020

Norske forbrukere betaler prisen for manglende konkurranse i mobilmarkedet. Sammenlignet med Sverige må vi ut med 57 prosent mer, samtidig som vi bruker mye mindre data.  

– Norske mobilkunder kommer svært dårlig ut av sammenligningen med SverigeTelenor og Telias duopol fører til vi betaler mye for lite, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet. 

Dette reflekteres også i databruk, hvor nordmenn nøyer seg med 3800 MB i måneden, et godt stykke bak svenskene, som bruker 50 prosent mer data enn oss. 

Datatrafikk2019
Norge3800 MB
Sverige5700 MB

Datatrafikk per abonnement for mobiltelefoni (bedrift og privat) per måned. Tall for alle abonnementer inkl. rene taleabonnementer. Mobilt bredbånd og tredjepartsinntekter inngår ikke.

Mann holder mobiltelefon.foto

– Selv om ICE er i ferd med å bygge det tredje nettet og flere av selskapene nå har åpnet opp for abonnement med fri bruk, er det langt frem til vi har et marked som tåler sammenligningen med våre naboer, sier Finn Myrstad.

Tjener godt på norske mobilkunder

Selskapene møter ofte kritikken om høye priser og moderate datapakker med å vise til høye utbyggingskostnader. Dette er bare deler av sannheten. Ser vi på inntjeningen per kunde, gjør Telenor og Telia svært god butikk i Norge.

– Det blir også ofte pekt på høye hastigheter i norske mobilnett som svar på høye priser. Og det er vel og bra at det går kjapt. Samtidig er det greit å minne om at det ofte går fort på veien når det er lite trafikk, sier Finn Myrstad.

– Det får opplagt konsekvenser når to selskaper kontrollerer 90 prosent av markedet. Det ser vi ikke minst når mobilselskapene i Norge tjener 57 prosent mer per kunde, enn selskapene i Sverige.

Inntjening2019
Norge262 kr
Sverige167 kr

Gjennomsnittlig inntekt per abonnement for mobiltelefoni (bedrift og privat) per måned i NOK. Mobilt bredbånd og tredjepartsinntekter inngår ikke. SEK er konvertert til historisk NOK med valutakurs fra Norges bank.

Skru til konkurransen i mobilmarkedet

Regjeringen har startet arbeide med stortingsmeldingen om konkurransesituasjonen i mobilmarkedet. Her har Forbrukerrådet kommet med flere innspill.

– Det fremstår som essensielt at det kommer på plass et fullverdig tredje nett for å sikre konkurransen i markedet. Regjeringen bør også se på rammevilkårene til de mindre aktørene som leier plass i mobilnettet. Lønnsomme utfordrere vil sikre bedre konkurranse, sier Finn Myrstad.

– Norske mobilkunder har i alt for mange år vært en melkeku for de store selskapene. Det er vanskelig å se hvorfor det norske mobilmarkedet ikke skal tåle sammenligningen med Sverige.

Finn billigste abonnement

Ved å bruke en Nkom-godkjent prissammenlikningstjeneste, kan du raskt og enkelt få oversikt over de rimeligste mobilabonnementene tilpasset ditt bruk.

Prissammenlikningstjenestene gir deg oversikt over ulike mobilabonnement og rangerer disse for deg ut fra dine kriterier og tjenester du ønsker for ditt abonnementet. Tjenestene er gratis, enkel å bruke, og ofte sparer du penger ved å bytte abonnement.

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Abonner på vårt nyhetsvarsel