En dom mot innkrevingsselskapet vil sikre at forbrukerne får tilbakebetalt bom- og parkeringsgebyrer som er i strid med loven.

Forbrukerrådet har avdekket at flere selskaper som Riverty Norway AS, har krevd fakturagebyrer som overstiger utgiftene selskapene har med å produsere dem. Det har Riverty ifølge finansavtaleloven ikke lov til.

Forbrukerrådet har valgt å gå til sak mot innkrevingsselskapet Riverty med et gruppesøksmål.

Et gruppesøksmål innebærer blant annet at Forbrukerrådet fører saken og representerer alle forbrukerne som har mottatt faktura fra Riverty. Forbrukerne trenger ikke foreta seg noe, siden det er Forbrukerrådet som gjennomfører saken og dekker alle kostnader.
Forbrukerrådet vil fortløpende legge ut informasjon om rettsaken.

De viktigste tingene du trenger å vite om gruppesøksmålet

Forbrukerrådet går til gruppesøksøksmål mot Riverty fordi selskapet har kjøpt krav fra flere parkeringsselskaper og krevd fakturagebyrer fra parkeringskundene som er høyere enn utgiftene selskapet har med å produsere og sende dem ut. Det har Riverty ifølge finansavtaleloven ikke lov til.

Med søksmålet ønsker vi å sikre at forbrukerne får tilbakebetalt det de har krav på. Vi ønsker også at en avgjørelse i rettsapparatet vil disiplinere alle virksomheter som fortsatt krever for høye fakturagebyr til å handle rett.

Loven er slik at hvis de reelle kostnadene virksomheten har med å produsere og sende ut en faktura er 1 eller 10 kroner, skal fakturagebyret være på 1 eller 10 kroner.

Riverty er en virksomhet som kjøper krav fra ulike parkeringsselskaper for å kreve inn parkeringsavgift og parkeringsgebyr fra forbrukerne. Riverty har flere av de største parkeringsselskapene i Norge på kundelisten.

Selv om beløpene isolert sett er små for hver enkelt forbruker, utgjør fakturagebyrene samlet sett store inntekter for selskapene som krever dem inn.

Hvis flere har tilnærmet like krav på likt grunnlag mot samme motpart, kan kravene slås sammen i et såkalt gruppesøksmål. Gruppens rettigheter og plikter blir ivaretatt av en grupperepresentant. Forbrukerrådet er grupperepresentant i søksmålet mot Riverty.

Et gruppesøksmål er hensiktsmessig i de sakene der tvistebeløpet er lite for hver enkelt forbruker. I slike tilfeller tar forbrukerne neppe saken til retten.

Her kan du lese mer om gruppesøksmål.

Du er automatisk omfattet av gruppesøksmålet hvis du har parkert som forbruker på ett eller annet tidspunkt i perioden 1. januar 2023 og fram til endelig dom foreligger, har betalt fakturagebyr til Riverty som er omfattet av søksmålet.

Du trenger ikke foreta deg noe som helst. Forbrukerrådet står for gjennomføring av saken og dekker alle utgifter.

Du kan følge med på våre nettsider om utviklingen i saken, her vil du også få beskjed når saken er avgjort.
Vi forventer at dette kan ta lang tid, trolig år.

Dersom Forbrukerrådet vinner frem, vil du ha krav på tilbakebetaling. Forbrukerrådet vil publisere informasjon om hvordan du går frem når saken er endelig avgjort.

Forbrukerrådets gruppesøksmål er et såkalt utmeldingssøksmål. Det betyr at du er med så lenge du ikke aktivt melder deg ut. 
Du kan melde deg ut av gruppesøksmålet ved å kontakte Oslo tingrett, som fører et utmeldingsregister. 

Det skjer ingenting med deg, Forbrukerrådet tar alle kostnadene. Den eneste konsekvensen er at du ikke kan kreve å få tilbakebetalt gebyr.

Beløpet vil variere ut ifra hvor mange fakturaer du har betalt og innenfor hvilket tidsrom de er betalt. 

Det må vi få komme tilbake til. Men det er sannsynlig at saken vil pågå en stund i rettsapparatet. Det kan derfor ta tid før du eventuelt får tilbakebetalt.

Det kommer helt an på om saken blir anket til lagmansretten og eventuelt Høyesterett. Vi vil holde deg oppdatert om utviklingen i saken.