Du må lese over en kvart million ord med appvilkår

Publisert 24. mai, 2016
En gjennomsnittlig forbruker må fort forholde seg til over 250 000 ord med appvilkår. Dette er for de fleste en umulig oppgave, og man gir i realiteten appene blankofullmakt til å gjøre nesten hva de vil.

The press release in English

Forbrukerrådet har lastet ned brukervilkår og personvernerklæringer til appene på en «gjennomsnittlig» telefon. Samlet sett overstiger det lengden til Det nye testamentet med god klaring – og vil ta over 24 timer å lese høyt.

– Dagens ordning med vilkår knyttet til digitale tjenester nærmer seg det absurde. Omfang, lengde og kompleksitet gjør det tilnærmet umulig å ta gode og bevisste valg, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

– Det bør definitivt utarbeides standarder for hvordan vilkår og personvernerklæringer utformes og presenteres. Samtidig skal flere av de norske appene ha ros for kortere og mer leservennlige vilkår, enn de internasjonale appene.

Vi leser appvilkårene minutt for minutt

For å vise hva det faktisk vil innebære å lese vilkårene, har Forbrukerrådet invitert en rekke gjester til å bli med og lese opp alle appvilkårene – minutt for minutt. Blant oppleserne er nestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik, leder i Venstre, Trine Skei Grande, direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon og forbrukerombud Gry Nergård.

Følg opplesingen (fra tirsdag 24. mai, kl. 0900) og se hvem som leser når.

Bunke av brukervilkår.Foto

Foto: Forbrukerrådet

– Vi håper dette kan være med å sette søkelys på et avtaleregime som ikke fungerer. Få, om ingen, har tid og mulighet til å sette seg inn i hva man faktisk trykker ok til, sier Finn Myrstad.

– Når vi samtidig vet at appene også ofte fratar oss rettigheter ved deres rett til ensidig å endre avtalen, vide lisenser til å spore, lagre og videreselge brukernes innhold, sier det seg selv at forbrukerne er dårlig stilt.

Fem tiltak for mer lesbare vilkår

– Overordnet er selvfølgelig at grunnleggende forbruker- og personvern skal ivaretas av apper og andre digitale tjenester. Det sagt, så er det flere grep som kan tas for å tydeliggjøre hva man faktisk sier ja til, sier Finn Myrstad.

Slik kan vilkårene bli mer leservennlige:

1. Begrens opplagtheter

Hvis det du omtaler er regulert av lover og regler, kan det holde å vise til og følge disse.

2. Skriv så folk forstår

Skriv slik at brukerne skjønner det. Unngå juridiske termer, ord og begreper som skaper tvil og gir rom for tolkning. Unngå å skrive hele avsnitt med store bokstaver.

3. Skriv kort og konsist

Du kan ikke forvente at forbrukere skal lese side opp og side ned. Begrens lengden på det du ber brukerne sette seg inn i.

4. Strukturer teksten

Fremhev det viktigste, enten ved oppbygging, grafisk fremstilling eller andre virkemidler. Tydeliggjør endringene ved oppdateringer, også de som kan oppfattes som negative.

5. Få på plass bransjestandarder

Ved å utvikle og ta i bruk gode bransjestandarder, kan man kutte ned på egne vilkår. Det bygger tillit og er enklere å forholde seg til. Se Forbrukerrådets innspill til bransjestandard.

Om regnestykket

En norsk forbruker har i gjennomsnitt lastet ned 33 apper  på telefonen sin. Vi har valgt apper til en «gjennomsnittlig» norsk bruker basert på type apper og popularitet. Antall ord i brukervilkår og personvernpolicyer tilknyttet appene, overstiger 250 000 ord.

Liste apper rekkefølge

Se mer om Forbrukerrådets appfail-kampanje

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel