Høringssvar

Forbrukerrådet svarer på en rekke høringer innenfor en rekke områder. Alle våre høringssvar finner du her

Mennesker sittter rundt et bord.Foto
19. april 2024

Høringssvar: EU-kommisjonens forslag til endringer i pakkereisedirektivet

Forslaget er et godt steg på veien for å sikre reiselivet enda bedre mot kommende kriser. Samtidig vil Forbrukerrådet fremheve behovet konkursbeskyttelse for flyreiser. Det bør også vurderes å sette en klar grense for hvor mye forskuddsbetaling som kan kreves og om det er mulig å sette en klar grense avbestilling ved ekstraordinær omstendigheter.

11. april 2024

Forbrukerrådets innspill til skjermbrukutvalget

En viktig årsak til utfordringer med barns skjermbruk er teknologiselskapenes forretningsmodell der det gjelder å holde lengst mulig på brukernes oppmerksomhet for å kunne vise reklame og/ eller samle inn opplysninger for å målrette budskap og reklame.

11. april 2024

Høring av endring i matloven (forskriftshjemmel for å fremme helse)

Forbrukerrådet støtter endringer i matloven for å fremme helse.

19. mars 2024

Høyring om EUs energieffektiviseringsdirektiv

Energieffektivisering er den minst konfliktfylte og mest miljøvennlige måten å frigjøre energi på, men det er uklare mål og ikke tilstrekkelige virkemidler på plass for å realisere energieffektiviseringspotensialet hos forbrukere.

16. februar 2024

Høringssvar: Forbrukerrådets høringsinnspill til NOU 2023:18 Genteknologi i en bærekraftig fremtid

Forbrukerrådet viser til at Klima- og miljødepartementet den 21.11.2023 sendte genteknologiutvalgets utredning NOU 2023:18 Genteknologi i en bærekraftig fremtid på alminnelig høring.

30. januar 2024

Høringssvar til NOU 2023:25 om «Omstilling til lavutslipp. Veivalg for klimapolitikken mot 2050».

Forbrukerrådet mener at utvalget undervurderer hvordan dyrtiden både begrenser forbrukernes mulighet til å ta miljøvennlige valg og også snevrer inn det politiske handlingsrommet for å innføre kostnadskrevende tiltak. Forbrukernes rolle må vektlegges langt høyere enn i dag, skal vi nå klimamålene.

04. januar 2024

Høringsuttalelse til forslag om endringer i energiloven og ulikeforskrifter – tiltak for et mer forbrukervennlig strømmarked

Forbrukerrådet er glade for at departementene prioriterer dette arbeidet, men ser behov for ytterligere innskjerpinger enn det departementene legger opp til.

15. desember 2023

Innspill til Regjeringens nye digitaliseringsstrategi

Forbrukerrådet tar blant annet til ordet for en helhetlig personvernpolitikk, forbud mot overvåkningsbasert reklame, tilstrekkelig vern av barn og unge og at det offentlige bør innta en føre-var-tilnærming til bruk av kunstig intelligens.

14. desember 2023

Høringsuttalelse til strømprisutvalgets rapport

Forbrukerrådet tar opp en rekke forhold knyttet til behovet for strengere regulering av sluttbrukermarkedet, strøm som nødvendighetsgode, prissetting, energeffektivisering og hvordan ivareta sårbare forbrukere.

13. november 2023

Høringsinnspill til Regjeringens digitaliseringsstrategi

Forbrukerrådets peker blant annet på at det må utvikles en helhetlig personvernpolitikk, forbrukere må sikres tilgang på digitale varer og tjenester, overvåkningsbasert markedsføring bør forbys og at regelverket som gjelder barn og unges rettigheter i digitale flater må gjennomgå.

07. november 2023

Høringsinnspill på representantforslag om en verifiserbar aldersgrense for sosiale medier og regulering av innhold og reklame rettet mot barn

Forbrukerrådet er enig med forslagsstillerne i at det er nødvendig å styrke barns rettigheter og vern på digitale flater, mener vi at flere av tiltakene som foreslås hverken er proporsjonale eller effektive.

11. oktober 2023

Høringssvar: Delutredning I fra Drosjeutvalget

Forbrukerrådet fulgte drosjemarkedet tett i perioder før reformen i 2020. Markedet var ikke organisert på en måte som fungerte godt for forbruker før reformen. Forbrukerrådet fant spesielt utfordringer knyttet til forbrukers opplevelse av manglende trygghet, jfr. avsnitt fire. Vi kan heller ikke se at det fungerer godt for forbruker slik det er organisert nå.