Trygg ferieboligleie: Slik unngår du svindel og konflikter

3. juli, 2025

Sommeren er høysesong for leie og utleie av ferieboliger. Forbrukerrådet oppfordrer både leietakere og utleiere til å ta nødvendige forholdsregler, sånn at ferien blir trygg og problemfri.

– Vi ser dessverre at mange får utfordringer når de leier eller leier ut boligen i ferien, enten det gjelder svindel, uenigheter om betaling eller skader på eiendom og inventar. Med noen enkle grep kan du redusere risikoen, sier Nora Wennberg Gløersen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet.

Nina Gløersen.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Råd til deg som skal leie feriebolig

  • Bruk seriøse plattformer som krever identifikasjon og tilbyr trygg betaling, som Finn.no og Airbnb.
  • Unngå betaling utenfor plattformen – det kan være et tegn på svindel.
  • Skriv en tydelig kontrakt som regulerer leieperiode, betaling, depositum, utvask og andre viktige forhold.
  • Betal med kredittkort – det gir mulighet for kortreklamasjon ved svindel.
  • Vær kritisk til annonser som virker for gode til å være sanne.
  • Les brukeromtaler, eller be om referanser fra tidligere gjester.

Råd til deg som skal leie ut feriebolig

  • Sjekk forsikringen din – sørg for at du er dekket ved utleie.
  • Dokumenter boligens tilstand med bilder før leieforholdet starter.
  • Bruk kontrakt og husregler for å regulere bruk av boligen og sikre ro og orden.
  • Velg plattformer med sikkerhetsordninger, som Airbnbs AirCover. Den gir beskyttelse ved skade eller tyveri.

Vær tydelig på forventninger og kommuniser godt med leietaker i forkant, råder Forbrukerrådet.

Skriftlig kontrakt en viktig trygghet

Uansett om du er leietaker eller utleier, er skriftlig kontrakt en viktig trygghet.

– Det finnes ingen egen lov som regulerer leie av feriebolig mellom privatpersoner, så det er avtalen dere inngår som avgjør hvilke rettigheter og plikter dere har. Derfor er det ekstra viktig å være grundig og tydelig når den skrives, sier Gløersen.

Forbrukerrådet minner også om at husbytte kan være et godt alternativ, men også her gjelder det å ha en god kontrakt på plass.

– Kontrakten bør si noe om leieperiode, hvilke rom og deler av boligen man kan bruke, depositum, antall nøkler, utvask og andre forhold som er viktige for akkurat ditt husbytte. Er kontrakten detaljert og presis minsker risikoen for krangler underveis og i etterkant av ferien, sier Nora Wennberg Gløersen.

Thomas Ege.Foto

Thomas Ege

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og økonomi

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker