Flertallet reparerer ikke ødelagt elektronikk

13. november, 2025

To av tre mobiler blir aldri reparert når de slutter å virke, viser en ny undersøkelse fra Norstat. Forbrukerrådet etterlyser et politisk løft for å beholde tingene våre lenger.

Det å forlenge levetiden på ting vi eier er bra for både lommeboka og miljøet. I en ny undersøkelse svarer likevel 66 prosent at de ikke har fått mobilen reparert når den sluttet å virke. For bærbare pc-er er antallet tilsvarende.

Forbrukerrådet mener regjeringen bør ta grep for å gjøre det enklere og billigere å ta vare på både elektronikk og andre forbrukerprodukter.

– Alt for mye havner rett i søpla, når det egentlig kunne vært brukt i mange år til. For å snu dette, må reparasjon oppleves som et reelt alternativ til å kjøpe nytt. Det kan ikke være slik at du risikerer å bli stående i ukesvis uten en ting du er avhengig av i hverdagen, sier fagsjef for bærekraft i Forbrukerrådet, Elin Volder Rutle.

Elin Volder Rutle, fagsjef for bærekraft.Foto
Foto: Helen Mehammer/Forbrukerrådet

For dyrt og tungvint

I undersøkelsen, som Norstat har gjort for Forbrukerrådet, kommer det fram at de fleste synes at det i dag både er for dyrt og for tungvint å reparere ting som slutter å virke.

Tallene viser også at:

  • Pris er det største hinderet for å få noe reparert, enten det er mobiltelefonen, PC-en, oppvaskmaskinen eller TV-en.
  • De fleste ønsker mer informasjon om produkters levetid og hvordan de kan repareres, men de færreste oppgir å ha fått dette sist de kjøpte mobiltelefon eller oppvaskmaskin.
  • Sammenlignet med i 2023, er det nå flere som opplever at produkter er laget slik at de ikke kan repareres.

Etterlyser politisk tiltakspakke

Forbrukerrådet mener regjeringen nå bør komme med en tiltakspakke for å senke terskelen for å få flere ting reparert.

– Vi vet allerede mye om hva som skal til. Både vi og mange andre har lenge etterlyst et momsfritak, noe som vil gjøre det rimeligere og dermed senke terskelen. Men det er også mange andre grep som bør på plass, sier Volder Rutle.

ødelagt forbrukerelektronikk.foto
Foto: Colourbox

Her er grepene Forbrukerrådet etterlyser fra regjeringen:

  • Innføre momsfritak på reparasjoner.
  • Gjeninnføre retten til låneprodukt i reparasjonsperioden, som ble fjernet i 2023.
  • Utrede muligheten for en garantiordning på reparasjoner.
  • Kreve at produsenter skal gi forbrukere lett forståelig informasjon om holdbarhet og reparerbarhet i kjøpsøyeblikket.
  • Stille krav til reparasjonsmuligheter ved offentlige innkjøp.
  • Følge ekspertgruppen for sirkulærøkonomis forslag om å innføre en bransjestyrt reparasjonsordning for hvitevarer og elektronikk.
  • Sikre at utdanningsløpet er rigget for en sirkulær økonomi. Vi trenger både faglærte reparatører og mer kunnskap om hvordan man gjør enkle reparasjoner selv. 

Viktig regelverk på vei

EU utvikler nå regelverket for økodesign, som blant annet skal sikre at produkter blir mer miljøvennlige, holdbare og reparerbare. Økodesignregelverket er del av EØS-avtalen og vil trolig innlemmes i norsk rett. Det nye regelverket vil stille krav til blant annet tilgang på reservedeler, programvareoppdateringer og informasjon om produkters levetid og reparasjonsmuligheter.

Forbrukerrådet mener det oppdaterte regelverket vil være positivt for forbrukerne, men understreker at det alene ikke er nok til å sikre en reell endring i forbrukernes hverdag.

– Det er et viktig skritt, men det må følges opp med flere tiltak som gjør det enklere og billigere for folk å reparere, sier Elin Volder Rutle.

Øyvind.kaldestad.foto

Øyvind H. Kaldestad

Fung. kommunikasjonssjef + strømmarkedet

Flere fakta fra undersøkelsen

8 av 10 mener at det er for dyrt å få ting reparert – og nesten like mange mener at det er for tungvint.

Mer enn 7 av 10 svarer at det som skal til for å velge å reparere mobiltelefonen, er at det må være billigere enn å kjøpe nytt.

Mer enn 8 av 10 har opplevd at produkter er laget slik at de ikke kan repareres.

Bare hhv. 15 og 16 prosent av de spurte fikk informasjon om produktet kunne repareres sist de kjøpte mobiltelefon eller oppvaskmaskin.

Mer enn 8 av 10 ønsker informasjon om hvor lenge produkter vil vare og hvordan de kan repareres.

Savner mer gulrot og mindre pisk fra regjeringens ekspertutvalg

26. mai lanserte ekspertutvalget for sirkulærøkonomi rapporten “Ikke rett fram”, der de kommer med en rekke forslag for et mer sirkulært samfunn. Forbrukerrådet var skuffet over at momskutt ikke er blant tiltakene de foreslår.

Vi mener også at ekspertgruppens anbefalinger bærer preg av mye pisk og lite gulrot. Mange av anbefalingene vil gjøre nye og lite sirkulære varer dyrere, mens det foreslås få tiltak som reelt sett vil gjøre det billigere, enklere eller tryggere å ta sirkulære valg.

Forbrukerrettigheter er en driver i omleggingen til en mer sirkulær økonomi, og er viktige for å gjøre det tryggere å velge sirkulære løsninger. Derfor mener Forbrukerrådet at disse bør styrkes i lovverket.

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker