Tips til en tryggere økonomi
Orden på økonomien og tydelige prioriteringer kan bidra til å realisere drømmene dine og gjøre det mulig å leve et godt liv med de pengene du har. Her er Forbrukerrådet ti beste tips til hvordan du kan få mest mulig ut av økonomien din.
Hva er viktig for deg?
Hva er viktig for deg å ha penger til? Svaret på dette består av nødvendigheter, som mat og bolig, og forbruk som gir livskvalitet. Her er vi veldig forskjellige, så det gjelder å virkelig reflektere over hva som gjelder for ditt og eventuell families liv, framfor å se hva andre gjør. Et tydelig svar på dette gjør det lettere å ta gode valg.
Hva er ikke viktig for deg?
Det er en realitet for de fleste av oss at vi må prioritere. Tydelige prioriteringer bidrar til et best mulig liv innenfor de rammene vi har. Hva er du villig til å begrense eller gi avkall på, for å få penger til det som er viktig og gir livskvalitet?
Lag en plan
Hvilke helt konkrete valg vil du ta i hverdagen for å ta hensyn til det du kom frem til over? Bruk nettbanken eller en økonomi-app for å få oversikt over forbruk og faste utgifter i dag. Hva er du fornøyd med? Hva vil du gjøre annerledes? Husk at adferdsendring er krevende, så ikke endre på for mye ad gangen. Lag så et konkret budsjett med inntekter og utgifter.
Unngå unødvendige kjøp
I tillegg til det generelle svaret på hva som ikke er viktig for deg, anbefaler vi å tenke før du kjøper. Trenger du virkelig den nye jakken eller telefonen? Sammenlign priser, og kjøp gjerne brukt.
Spar regelmessig
Mange sparer hvis de har noe til overs. Vi anbefaler å snu på rekkefølgen: Bestem deg for hvor mye du vil spare før du forbruker. Sett opp et automatisk trekk hver måned. Sørg for å ha en solid buffer, før du for eksempel sparer i aksjefond.
Vær forsiktig med kredittkortet
Betal hele beløpet du har brukt på kredittkortet hver måned. Unngå renter og gebyrer.
Sett grenser for deg selv, og ikke bruk mer enn du har råd til å betale tilbake.
Betal regninger i tide
Betal regninger i tide for å unngå gebyrer og inkassokrav. Lag deg gjerne en egen regningskonto hvor du automatiserer mest mulig. Sørg for at regningskontoen har litt ekstra til regninger som ikke kommer hver måned, eller som kan variere i størrelse.
Sjekk betingelsene dine jevnlig
Sammenlign priser jevnlig på lån, sparing, forsikring og strøm. Her er det mye mer å spare enn mange tror – på noen få tastetrykk.
Bruk ekstrainntekter smart
Bruk uventede ekstrainntekter til å betale ned gjeld og betal ned lån med høyest rente først. Fyll opp bufferkontoen – eller spar til en drøm hvis du har mulighet.
Unngå gjeldsfeller
Vær forsiktig med lån. Lån kun til nødvendige ting som utdanning eller bolig.
15 år og nesten voksen som bankkunde
Når du fyller 15 år, kan du opprette konto i den banken du selv ønsker til penger du selv har tjent. Du kan sette inn og ta ut penger fra kontoen på egen hånd. Hvis du ønsker å ha bankkort til kontoen må du ha samtykke fra foreldrene dine.
Det er likevel ikke slik at når du fyller femten så får du fri tilgang til alle andre bankkontoer i ditt navn. Som hovedregel skal dette skje når du fyller 18 år. Da kan du fritt disponere egne kontoer og foreldre/verger mister tilgang til alle kontoene dine.
For å få BankID må du være 15 år eller eldre. BankID kan likevel gis til personer mellom 13 og 15 år hvis foreldre/verge sier ja til dette. Noen banker velger likevel å ikke gi BankID til personer under 18 år.
BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett.
I den fysiske verden legitimerer du deg med pass eller bankkort med bilde. I den elektroniske verden kan du bruke BankID for å legitimere deg. I den fysiske verden bruker du penn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden kan du bruke BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.
Husk at det er store prisforskjeller på banktjenester, så det er lurt å sammenligne før du velger deg en bank.
Bytte bank
Det kan være mye penger å spare på å bytte bank. Hvis du har et boliglån på 1 million kroner, kan du spare 5.000 kroner i året om du får en rente som er bare 0.5 % lavere. Ofte kan det lønne seg å plukke tjenester fra flere banker for å få de beste betingelsene, men du kan også samle alle dine tjenester hos en bank.
Slik gjør du bankbytte
- Sjekk økonomien din. Gå gjennom tjenestene du har i banken nå, slik som brukskonto/lønnskonto, betalingskort, boliglån, billån, sparekonto, BSU, kredittkort osv.
- Lag en konto i den nye banken du velger og vent til du får nytt bankkort før du avslutter den gamle bankforbindelsen.
- Spør også den gamle banken om du kan beholde BankID,, hvis ikke bestill ny BankID i den nye banken. Du må legitimere deg for å få ny BankID.
- E-faktura følger med automatisk til den nye banken. Avtalegiro må flyttes manuelt, siden de er knyttet til den gamle kontoen.
Gi beskjed og oppdater informasjonen din
- Gi beskjed om nytt kontonummer til arbeidsgiver, NAV og andre som kan trenge det.
- Oppdater kort- og kontoinformasjon i apper og abonnementer.
- Koble den nye kontoen til Vipps, så kan folk fortsatt sende deg penger enkelt.
Spesielle hensyn
- Husk på bindingstider og oppsigelsesfrister for kontoer og lån.
- Flytt BSU, kredittkort, aksjer og pensjonssparing ved å kontakte den nye banken spesifikt om denne type tjenester.
Finansportalens priser
Hver dag blir Finansportalen oppdatert med riktige renter på lån og sparing. Alle banker i Norge plikter å rapportere sine priser til oss. Vi viser de rentene som bankene tilbyr til nye kunder.
Finansportalen skal gjøre det enkelt for alle å finne de beste bankprisene. Vi vil gjøre det lett å bytte til billigste bank. Derfor viser vi de prisene som enhver tid gjelder for nye kunder.
Rentene som vises på Finansportalen skal hele tiden stemme med det bankene oppgir i sine egne prislister. Vi sjekker daglig at prisene stemmer overens.
Når vi viser rentene som bankene tilbyr til nye kunder kan bety at våre priser ikke alltid stemmer overens med prisene som eksisterende kunder har. Det er blant annet fordi bankene ikke er så flinke til å tilby trofaste kunder sine beste vilkår på lån og sparing. Hvis du er en bankkunde som holder deg til en og samme bank bør du jevnlig prute med banken din eller vurdere å bytte til en annen bank for å få bedre betingelser.
Finansportalen viser kun dagens priser, ikke framtidige tilbud. Bankene skal rapportere sine priser til oss fra første dag de tilbys til forbruker. Hos oss kan du dermed se hvilke priser som gjelder for nye kunder fra og med kl 00:01 den dagen de trer i kraft.
Konkurs
Hva skjer med pengene dine hvis banken går konkurs?
For å unngå at folks sparepenger går tapt dersom en bank går konkurs, har Norge en garantiordning som sikrer at pengene er trygge i banken.
Som kunde i en norsk bank er innskuddet ditt dekket av garantiordningen fra første krone og opptil 2 millioner norske kroner. Garantien gjelder pr. kunde pr. bank. Hvis du har flere kontoer i samme bank, gjelder garantien 2 millioner totalt i banken.
I tillegg gjelder en ubegrenset garanti i inntil 12 måneder for visse typer innskudd, bl.a. knyttet til boligkjøp, særlige livshendelser, forsikringsutbetalinger og visse erstatninger. Innskuddsgarantiordningen forvaltes av Bankenes sikringsfond.
En bank som benytter forskjellige merkenavn regnes som én bank når det gjelder innskuddsgarantien. Dette betyr at garantien gjelder for dine samlede innskudd i banken. Dersom banken benytter ulike merkenavn, skal den gi tydelige opplysninger om dette.
Kunde i norsk bank i utlandet
Som kunde i en norsk bank i utlandet gjelder en beløpsgrense på 100 000 euro, eller et tilsvarende beløp i lokal valuta, pr. kunde pr. bank. Dette gjelder når innskuddet er gjort i den utenlandske delen av virksomheten, for eksempel i en utenlandsk fysisk filial eller en nettside med andre landskoder enn no.
Kunde i utenlandsk bank i Norge
Som kunde i en utenlandsk bank i Norge er du dekket av garantiordningen for innskudd i bankens hjemland. I EU- og EØS-området er garantibeløpet 100 000 euro eller et tilsvarende beløp i lokal valuta. Dersom banken også har valgt å bli medlem av den norske innskuddsgarantiordningen, er du dekket opptil 2 millioner kroner. Den norske ordningen dekker da differansen mellom 100 000 euro og 2 millioner kroner. Bankene plikter å informere om hvilken garanti som gjelder.
Hvem gjelder garantien for?
Innskuddsgarantien gjelder for innskudd, uavhengig om de tilhører privatpersoner eller bedrifter.
Garantien dekker blant annet innskudd fra:
Privatpersoner
Bedrifter
Enkeltpersonforetak
Foreninger
Lag
Ideelle organisasjoner
Eksempler på innskudd som garantien dekker:
Innskudd på spare- og brukskontoer
Fastrente og NIBOR-tilknyttede kontoer
Innskudd i både norske kroner og utenlandsk valuta
Positiv saldo på kredittkort og andre kreditter, for eksempel flexilån
Kontantbeholdning på aksjesparekonto (ikke aksjer og andre verdipapirer)
Eksempler på innskudd som garantien ikke dekker:
Innskudd fra innskyter med ukjent identitet
Innskudd som er utbytte av transaksjoner som etter rettskraftig dom er i strid med hvitvaskingsregelverket
Investeringer i finansielle eiendeler som aksjer, fondsandeler og obligasjoner
Innskudd fra offentlige myndigheter
Innskudd fra finansforetak