Veien ut av betalingsproblemer
Har du problemer med å betale gjeld og regninger? Det er stressende for de fleste. Ta tak i situasjonen med én gang, og be om hjelp hvis du trenger det.
Mange kommer i en vanskelig økonomisk situasjon én eller flere ganger i livet. Det kan påvirke mange andre områder i livet. Slike problemer går ikke over av seg selv, så det gjelder å ta tak før det blir verre. Mange trenger hjelp og støtte. Forbrukerrådet har samlet noen innspill til deg:
Tidlig kontakt med kreditorer
Ta kontakt med de du skylder penger så tidlig som mulig. Sammen kan dere finne løsninger som avdragsfrihet,forlengelse av lånets løpetid, utsettelse eller oppdeling av regninger. Sørg for at avtalene er realistiske. Be om hjelp hvis du ikke klarer å ta kontakt selv, enten med en profesjonell (se punkt 4) eller en du stoler på.
Stram inn forbruket
Vær nøktern og prioriter nødvendige utgifter. Hvis du har lønnsinntekt kan det være nyttig å sammenligne og planlegge utgifter ved hjelp av standardbudsjettet fra SIFO/Oslo Met: Referansebudsjettet – kalkulator - OsloMet. Hvis du har lav inntekt eller høye, nødvendige utgifter, kan det være du må legge deg under standardbudsjettet på noen områder.
Allier deg med familie og venner
Få støtte fra familie og venner for å holde motivasjonen oppe. De fleste synes det er en lettelse å snakke med noen om situasjonen.
Lag et budsjett
Bruk nettbanken eller fakturaer, kvitteringer og kontoutskrifter for å lage et budsjett. Dette hjelper deg å holde oversikt over økonomien og kutte unødvendige utgifter.
Få oversikt over gjeld og regninger
Lag en oversikt over alle regninger, lån og kreditter. Sorter regningene etter leverandør og forfallsdato. Husk at du kan be om hjelp!
Kan du øke inntekten din?
Vurder muligheten for å få bedre betalt arbeid eller ekstra inntekt. Selg ting du har som du ikke bruker eller trenger, eller lei ut bilen, hytta, kanoen eller stikksaga. Tenk også over om du har noen rettigheter eller stønader du kan gjøre krav på.
Spar på faste utgifter
Spar penger på å få billigere lån, forsikringer og strømavtale. Si opp unødvendige abonnementer.
Prioriter betaling av utestående krav
Prioriter nødvendige utgifter som bolig, strøm, mat og transport. Lag en gjennomtenkt plan for hva slags gjeld du skal betale først. Prøv å unngå inkassokrav og lønnstrekk eller tvangssalg. Det er ofte lurt å betale gjelden med høyest rente først. Men mange foretrekker å betale de minste kravene først for å «rydde» i situasjonen og oppleve fremgang. Be om hjelp med dette om du ikke har en klar plan du klarer å følge selv.
Inngå nedbetalingsavtaler
Ta kontakt med kreditorer for å inngå nedbetalingsavtaler. Du kan prøve å be om ettergivelse av renter og gebyrer. Begrunn forslaget ditt godt.
Søk offentlig gjeldsordning
Hvis du ikke klarer å løse gjeldsproblemene selv, søk hjelp fra det offentlige. Uansett hvor vanskelig situasjonen din måtte være, er det aldri håpløst. Offentlig gjeldsordning er en mulighet for deg som ikke klarer å betjene gjelden din, etter en del krav. Hvis du får innvilget gjeldsordning, vil du som hovedregel betale det du har til overs etter at det er satt av penger til bolig og livsopphold. En gjeldsordning varer vanligvis i fem år, og etter dette blir resten av gjelden slettet. Slik søker du om gjeldsordning - Politiet.no
15 år og nesten voksen som bankkunde
Når du fyller 15 år, kan du opprette konto i den banken du selv ønsker til penger du selv har tjent. Du kan sette inn og ta ut penger fra kontoen på egen hånd. Hvis du ønsker å ha bankkort til kontoen må du ha samtykke fra foreldrene dine.
Det er likevel ikke slik at når du fyller femten så får du fri tilgang til alle andre bankkontoer i ditt navn. Som hovedregel skal dette skje når du fyller 18 år. Da kan du fritt disponere egne kontoer og foreldre/verger mister tilgang til alle kontoene dine.
For å få BankID må du være 15 år eller eldre. BankID kan likevel gis til personer mellom 13 og 15 år hvis foreldre/verge sier ja til dette. Noen banker velger likevel å ikke gi BankID til personer under 18 år.
BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett.
I den fysiske verden legitimerer du deg med pass eller bankkort med bilde. I den elektroniske verden kan du bruke BankID for å legitimere deg. I den fysiske verden bruker du penn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden kan du bruke BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.
Husk at det er store prisforskjeller på banktjenester, så det er lurt å sammenligne før du velger deg en bank.
Bytte bank
Det kan være mye penger å spare på å bytte bank. Hvis du har et boliglån på 1 million kroner, kan du spare 5.000 kroner i året om du får en rente som er bare 0.5 % lavere. Ofte kan det lønne seg å plukke tjenester fra flere banker for å få de beste betingelsene, men du kan også samle alle dine tjenester hos en bank.
Slik gjør du bankbytte
- Sjekk økonomien din. Gå gjennom tjenestene du har i banken nå, slik som brukskonto/lønnskonto, betalingskort, boliglån, billån, sparekonto, BSU, kredittkort osv.
- Lag en konto i den nye banken du velger og vent til du får nytt bankkort før du avslutter den gamle bankforbindelsen.
- Spør også den gamle banken om du kan beholde BankID,, hvis ikke bestill ny BankID i den nye banken. Du må legitimere deg for å få ny BankID.
- E-faktura følger med automatisk til den nye banken. Avtalegiro må flyttes manuelt, siden de er knyttet til den gamle kontoen.
Gi beskjed og oppdater informasjonen din
- Gi beskjed om nytt kontonummer til arbeidsgiver, NAV og andre som kan trenge det.
- Oppdater kort- og kontoinformasjon i apper og abonnementer.
- Koble den nye kontoen til Vipps, så kan folk fortsatt sende deg penger enkelt.
Spesielle hensyn
- Husk på bindingstider og oppsigelsesfrister for kontoer og lån.
- Flytt BSU, kredittkort, aksjer og pensjonssparing ved å kontakte den nye banken spesifikt om denne type tjenester.
Finansportalens priser
Hver dag blir Finansportalen oppdatert med riktige renter på lån og sparing. Alle banker i Norge plikter å rapportere sine priser til oss. Vi viser de rentene som bankene tilbyr til nye kunder.
Finansportalen skal gjøre det enkelt for alle å finne de beste bankprisene. Vi vil gjøre det lett å bytte til billigste bank. Derfor viser vi de prisene som enhver tid gjelder for nye kunder.
Rentene som vises på Finansportalen skal hele tiden stemme med det bankene oppgir i sine egne prislister. Vi sjekker daglig at prisene stemmer overens.
Når vi viser rentene som bankene tilbyr til nye kunder kan bety at våre priser ikke alltid stemmer overens med prisene som eksisterende kunder har. Det er blant annet fordi bankene ikke er så flinke til å tilby trofaste kunder sine beste vilkår på lån og sparing. Hvis du er en bankkunde som holder deg til en og samme bank bør du jevnlig prute med banken din eller vurdere å bytte til en annen bank for å få bedre betingelser.
Finansportalen viser kun dagens priser, ikke framtidige tilbud. Bankene skal rapportere sine priser til oss fra første dag de tilbys til forbruker. Hos oss kan du dermed se hvilke priser som gjelder for nye kunder fra og med kl 00:01 den dagen de trer i kraft.
Konkurs
Hva skjer med pengene dine hvis banken går konkurs?
For å unngå at folks sparepenger går tapt dersom en bank går konkurs, har Norge en garantiordning som sikrer at pengene er trygge i banken.
Som kunde i en norsk bank er innskuddet ditt dekket av garantiordningen fra første krone og opptil 2 millioner norske kroner. Garantien gjelder pr. kunde pr. bank. Hvis du har flere kontoer i samme bank, gjelder garantien 2 millioner totalt i banken.
I tillegg gjelder en ubegrenset garanti i inntil 12 måneder for visse typer innskudd, bl.a. knyttet til boligkjøp, særlige livshendelser, forsikringsutbetalinger og visse erstatninger. Innskuddsgarantiordningen forvaltes av Bankenes sikringsfond.
En bank som benytter forskjellige merkenavn regnes som én bank når det gjelder innskuddsgarantien. Dette betyr at garantien gjelder for dine samlede innskudd i banken. Dersom banken benytter ulike merkenavn, skal den gi tydelige opplysninger om dette.
Kunde i norsk bank i utlandet
Som kunde i en norsk bank i utlandet gjelder en beløpsgrense på 100 000 euro, eller et tilsvarende beløp i lokal valuta, pr. kunde pr. bank. Dette gjelder når innskuddet er gjort i den utenlandske delen av virksomheten, for eksempel i en utenlandsk fysisk filial eller en nettside med andre landskoder enn no.
Kunde i utenlandsk bank i Norge
Som kunde i en utenlandsk bank i Norge er du dekket av garantiordningen for innskudd i bankens hjemland. I EU- og EØS-området er garantibeløpet 100 000 euro eller et tilsvarende beløp i lokal valuta. Dersom banken også har valgt å bli medlem av den norske innskuddsgarantiordningen, er du dekket opptil 2 millioner kroner. Den norske ordningen dekker da differansen mellom 100 000 euro og 2 millioner kroner. Bankene plikter å informere om hvilken garanti som gjelder.
Hvem gjelder garantien for?
Innskuddsgarantien gjelder for innskudd, uavhengig om de tilhører privatpersoner eller bedrifter.
Garantien dekker blant annet innskudd fra:
Privatpersoner
Bedrifter
Enkeltpersonforetak
Foreninger
Lag
Ideelle organisasjoner
Eksempler på innskudd som garantien dekker:
Innskudd på spare- og brukskontoer
Fastrente og NIBOR-tilknyttede kontoer
Innskudd i både norske kroner og utenlandsk valuta
Positiv saldo på kredittkort og andre kreditter, for eksempel flexilån
Kontantbeholdning på aksjesparekonto (ikke aksjer og andre verdipapirer)
Eksempler på innskudd som garantien ikke dekker:
Innskudd fra innskyter med ukjent identitet
Innskudd som er utbytte av transaksjoner som etter rettskraftig dom er i strid med hvitvaskingsregelverket
Investeringer i finansielle eiendeler som aksjer, fondsandeler og obligasjoner
Innskudd fra offentlige myndigheter
Innskudd fra finansforetak