Forbrukerpolitikk

Vi jobber aktivt med å påvirke myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning gjennom dialog, påvirkningsarbeid og utredninger.

To damer foran stortinget.Foto

Verdt å få med seg

Klessnor.Foto
Forbrukerpolitikk

Våre prioriteringer

Det må bli enklere å velge miljøvennlig, styrke rettighetene ved sirkulære forretningsmodeller og gjøre det tryggere, enklere og billigere å reparere, kjøpe brukt og leie.

Småelektronikk og forskjellige ladekabler.Foto
Bærekraft

Sirkulær økonomi – om reparasjoner og levetid

Befolkningsundersøkelse om reparasjoner og levetid. Gjennomført av Norstat for Forbrukerrådet februar 2023

bilde av en forskrudd skiftenøkkel.foto
BærekraftForbrukerrettigheter

Leieundersøkelsen 2023

Forbrukerrådets vilkårsundersøkelse i markedet for leie av produkter og utstyr

Illustrasjonsfoto av en person som blar i klesstativet.Foto
Bærekraft

Overproduksjon av klær

Hvert år produseres tonnevis med klær som kleskjedene ikke får solgt.

En vaskemaskinreparatør som fikser vaskemaskinen.Foto
Bærekraft

Lavere mva ved reperasjon

Virkninger av å fjerne eller redusere merverdiavgiften på reparasjon av forbrukervarer.

Person holder en liten jordklode.Foto
Bærekraft

Forbruk og klimautslipp

Befolkningsundersøkelse gjennomført av YouGov for Forbrukerrådet.

Mann reparerer vaskemaskin.Foto
Bærekraft

Sirkulær økonomi

Om reparasjoner, levetid og grønnvasking.

Innspill

Bærekraftige matsystemer

Innspill til regjeringens arbeid med mer bærekraftige matsystemer

Tester

Høringer

09. september 2025

Høringssvar om utredning av virkemidler for å fremme sirkulæreaktiviteter

Ekspertgruppens anbefalinger bærer preg av mye pisk og lite gulrot. Mange av anbefalingene vil gjøre nye og lite sirkulære varer dyrere, mens det foreslås få tiltak som reelt sett vil gjøre det billigere, enklere eller tryggere å ta sirkulære valg. Dette til tross for at hovedpremisset for utvalgets arbeid kan oppsummeres med denne setningen fra kapittel 2: «Helt grunnleggende må det bli dyrere å kjøpe nytt, og enklere å reparere, gjenbruke og gjenvinne de ressursene vi allerede har.» Nye avgifter og andre prisdrivende tiltak bør derfor kompenseres med ordninger som gjør det billigere og enklere for forbrukere å velge sirkulære løsninger.

18. juni 2025

Høringssvar fra Forbrukerrådet: Sammfunnsoppdraget fra sirkulærøkonomi

Forbrukerrådet mener at forbrukeren må være i sentrum for overgangen til en sirkulær økonomi. Vi mener at dette også bør gjenspeiles i delmålene i samfunnsoppdraget om sirkulærøkonomi.

Kontaktinformasjon

Elin Volder Rutle.Foto

Elin Volder Rutle

Fagsjef bærekraft

 
Linn Elise Jakhelln.foto

Linn Elise Jakhelln

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og bærekraft